12v "cigguttag" på snöskoter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Undie
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 augusti 2009, 07:48:50

12v "cigguttag" på snöskoter

Inlägg av Undie »

Hejsan alla elektronik vetare =)
Ska dra ett cigguttag till min snöskoter för att kunna använda mig av gps, och som i sin tur gör att jag vill ha ström hela helgen i min gps.
Nu undrar jag såhär, KAN man koppla 2 likriktare på detta vis? eller ska jag använda mig av enbart 1st likriktare?
Bild

anledningen att jag har 2st likriktarbryggor är att jag fått tips om att göra såhär.
Och anledningen till att jag ska koppla i ett batteri är att jag ska kunna ha gps´en igång även när jag stänger av skotern och även att den ska funka som lite som utjämnare om spänningen skulle flacka lite så inte gps´en ska kunna ta skada av ojämn spänning.
vill gärna att ni kommer med tips eller om jag ska koppla annorlunda,
en notis är att spänningen är regulerad till ca 13 - 14v.
är dessutom helt novis vad gäller el, så om ni kommer med svar så prata inte fackmässigt elspråk får då fattar jag nada =)
tackar på förhand.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18566
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: 12v "cigguttag" på snöskoter

Inlägg av AndLi »

Kan kan man väll....

Var kommer växelspänningen ifrån? Skotorns elsystem lär vara likspänning, möjligen en växelströmsgenerator. Det sitter väll ett batteri på den idag? Eller är det dragstart på den?
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1348
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: 12v "cigguttag" på snöskoter

Inlägg av rysshack.se »

Förstår inte riktigt idén med två likriktarbryggor.
Har man en diod, så kan man få så att spänningen ser ut så här:(Halvvågslikriktning)
Bild


Kör man en likriktarbrygga så ser det ut så här:(Gratz brygga)
Bild

Kör du ännu en likriktarbrygga kommer spänningen se ut ungefär som efter Gratzbryggan, fast du tappar lite spänning, i spänningsfall över dioderna i brygga 2 i onödan....

Det är i alla fall så jag tänker...
Har jag fel, rätta mig gärna, för då har jag missat något alldelens basalt under elektronikingenjörsutbildningen
Mindmapper
Inlägg: 7230
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 12v "cigguttag" på snöskoter

Inlägg av Mindmapper »

Går och går...
Det är absolut ingen mening att ha 2 bryggor efter varandra på det sättet.
Om batteriet är skoterns så är det kopplat som det behövs redan.

Vad du då behöver är att veta vad gps tål? Är den avsedd att sitta i fordon?
Ett skydd för den som gör att den inte får för mycket transienter och skit samt högre spänning än den tål, kan vara det som behövs.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1348
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: 12v "cigguttag" på snöskoter

Inlägg av rysshack.se »

Du kanske kan sätta en lm7812 efter första likriktarbryggan. Det är en spänningsregulator på 12 volt, som ser till att spänningen aldrig överstiger just 12V.
Om du skall ha finström till din gps så det vara en ide att även sätta kondensatorer efter, för att få jämnare spänning

Bild

De har missat spänningsregulatorn.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 12v "cigguttag" på snöskoter

Inlägg av grym »

ja det går att koppla så

har du fått rådet så kan det troliga vara att någon annan har provat sig fram till att man får rätt spänning på batteriet då

för med den extra likriktarbryggan förlorar du 1.4v mera

koppla prova, kör och mät spänningen på batteriet, 13-14.5v är rimligt vid normalfart på motorn. 13.8v vore mycket bra
Undie
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 augusti 2009, 07:48:50

Re: 12v "cigguttag" på snöskoter

Inlägg av Undie »

Tackar så mycket för alla snabba svar.
Ja anledningen till 2st bryggor va nog för att reglera ner spänningen lite till är min gissning, man jag ska testa med 1st först för att se så spänningen ligger strax över 13v så batteriet laddas,
en fråga till, behöver jag nån form av laddningsrelä innan batteriet även om strömmen ligger på 13 - 14v stadigt eller räcker det som jag ritade på ritningen... som sagt jag är inte sådär super haj på el =).
min tanke va dessutom OM jag skulle få spänningsfall/spänningsökning nån sekund så ljämnar väl batteriet ut strömmen till eluttaget, eller tänker jag fel???
sen undrar jag om placeringen av säkringen spelar nån roll om den ligger före eller efter likriktaren???
AndLi skrev: Var kommer växelspänningen ifrån? Skotorns elsystem lär vara likspänning, möjligen en växelströmsgenerator. Det sitter väll ett batteri på den idag? Eller är det dragstart på den?
Ja det är dragstart på skotern men det finns en regulerad "extrakontakt" på skotern för extra tillbehör men som är växelström, och likspänning får jag efter bryggan, och nej det finns inget batteri på den idag men jag ska sätta i ett så som jag gjorde på ritningen =)
Mindmapper skrev: Om batteriet är skoterns så är det kopplat som det behövs redan.
Ja hade jag haft batteri i skotern från början hade jag bara kopplat ett cigguttag till batteriet men så lätt va det inte för mig =)

ännu en gång tack för svaren =)
Senast redigerad av Undie 30 augusti 2009, 11:52:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1348
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: 12v "cigguttag" på snöskoter

Inlägg av rysshack.se »

Fulström.... . .
För en lampa, eller för en cigaretttändare, behövs inte speciellt ren ström.
Där funkar det säkert rätt bra med två bryggor efter varandra.

Risken finns att din gps kommer att få frispel då den matas med fulström direkt från bryggorna.

Förespråkar att åtminstone sätta en spänningsregulator, och några kondningar efter en av bryggorna.

Tändsystem från fordon kan vara otrevliga och orsaka spikar i systemet... avskärmning mot det vore att föredra.

Som ett absolut miniumum så borde du försöka fixa en hyffsad inspänning till gps:n
Undie
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 augusti 2009, 07:48:50

Re: 12v "cigguttag" på snöskoter

Inlägg av Undie »

Måste bara rätta mig om en sak =) hihi GIVETVIS är den VÄXELSTRÖM ifrån generatorn o jag vill ha ut LIKSTRÖM till batteri och cigguttag =P blandade ihop dessa 2 =P
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17774
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: 12v "cigguttag" på snöskoter

Inlägg av grym »

om spänningen är lagom på batteriet (glömde att förutsätta litet blybatteri) så behövs inget annat

rysshack, kolla första ritningen och batteriet
Undie
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 augusti 2009, 07:48:50

Re: 12v "cigguttag" på snöskoter

Inlägg av Undie »

Men om nu batteriet blir "fullladdat" under körning och jag åker utan laddningsrelä, kokar jag då inte upp batteriet?? tänkte på att gps´en drar juh så lite ström att batteriet borde hålla sig ganska fillladdat den mesta tiden.. och var skulle jag kunna hitta ett laddrelä till dena "setup" som vore enkel/billig att koppla in om jag nu skulle behöva en?
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: 12v "cigguttag" på snöskoter

Inlägg av xxargs »

Är det oreglerad växelström direkt från generatorspolen så måste man vara försiktig - kolla detta med helst med både oscilloskop och voltmeter så att det inte ger 70 Volt i helvåg eller spikar när motorn körs på hög varv, och du har lamporna avstängda...

Med 70 Volt spikar/helvåg så friterar du din utrustning oavsett hur många likriktarbryggor du har i serie...

Fordonsel är inte enkelt - speciellt om du inte redan har batteri i skotern

även om du tar strömmen över batteri så kan den vara ganska rejält ful och det finns spänningsspikar och annat över 15 Volt och sådant tar inte likriktarbryggor bort

kort sagt så måste du kartlägga din strömförsöjrning på fordonet med mätningar och därefter anpassa ev. uttagsspänningen med regulator mm.

är din GPS redan idag ansluten med tillhörande ciggarettuttag så är den anpassad för 'fordonselkvalitet' - dvs 10 - 17 Volt och så länge du kopplar över ett fungerande blybatteri i fordonet så bör det inte ge några problem eller behöva någon extra åtgärd.
Undie
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 augusti 2009, 07:48:50

Re: 12v "cigguttag" på snöskoter

Inlägg av Undie »

Jo strömmen är reglerad då kontakten kommer ifrån en sk "tillbehörs" kabel och som är lokerad tillsammans med lysena på skotern (som är reglerad för att inte skjuta lamporna till månen vid höga varv :D )
Ja då behöva allså inte en laddregulator :D .
Tackar så mycket för er hjälp, ni har gjort min dag =)
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: 12v "cigguttag" på snöskoter

Inlägg av xxargs »

jag säger fortfarande - kolla före!!

Om lamporna drar så mycket ström att generatorn är i 'strömgenerator-mode' (vilket är typisk driftläge för tex mopedlampor och även så enkelt som dynamo på cykeln) så behövs ingen reglering oavsett varvtal på motorn - men stänger du av lamporna eller glappar i kontakten medan du växlar mellan hel och halvljus så kan du få en 70 V stöt under omkopplingen när motorn är på högvarv - det räcker med en halvperiod för att grilla dina grejor!

om det är en AUX-uttag så kanske den har egen lindning och om den är spänningsbegränsad med effekt-zener så borde det vara likström ut - annars kommer den också att variera i utspänning med motorvarv med tämligen hög spänning vid höga varvtal och låg last.

nåväl - du gör som du vill - det är din GPS som är instatsen i det här spelet - jag skulle i allafall använda Voltmetern före och kolla...
Undie
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 augusti 2009, 07:48:50

Re: 12v "cigguttag" på snöskoter

Inlägg av Undie »

Ja självklart blir spänningen kollad =) ang AUX uttaget så har arctic cat gjort den för att man ska kunna koppla in Arctics egna "eluppvärmda" hjälmvisir som går på växelström, och kontakten i fråga heter i manualen " regulated 12vAC outlet".
det som va hela frågan i stor sett va om jag kunde seriekoppla likriktarbryggor och om jag behövde laddningsregulator, men det ficka jag svar på. tacka ännu en gång....
Senast redigerad av Undie 30 augusti 2009, 17:31:53, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar