Frågor kring dimmningsbara HF-don till T5-lysrör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jaste

Frågor kring dimmningsbara HF-don till T5-lysrör

Inlägg av jaste »

Tjena forumet!

Jag har en längre tid byggt på en lampa innehållandes fyra lysrör och det är nu dags att fokusera på själva driveriet.
Jag har tänkt mig att ha fyra 49w T5 lysrör och driva dessa med två dimmningsbara HF-don. Nu uppstår lite frågor som jag hoppas någon vis här på forumet kan hjälpa mig med:

1. Kan man dimma lysrören för sig eller är det hela donet man dimmar (alltså alla rör kopplade till donet)?
2. Har man ett don som dimmas med en signal mellan 0-10V borde man inte ganska simpelt kunna bygga en sådan själv och slippa betala ca 600 spänn för en dimmer?
3. Har någon erfarenhet av att ha lite längre, typ 2m, sladd från donet till lysrör?

Bugar och bockar om någon kan sprida lite ljus detta mörker!
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Re: Frågor kring dimmningsbara HF-don till T5-lysrör

Inlägg av Porto »

1. Man dimrar alla anslutna rören vanligtvis.
2. Det går att använda en potentiometer om man vill, men det blir lite seg reglering då. (Som ett gummiband.)
En justerbar spänningsregulator fungerar bra. Det man bör tänka på är att på åtminstone Osrams HF-don så är inte regleringången tillräckligt isolerad från nätspänningen. Det innebär att ledningen mellan regleringen och HF-donet måste klara nätspänning. Därmed måste man även isolera spänningsregulatorn + allt omkring som om den vore spänningsförande.
3. Det fungerar med lite längre ledningar, däremot så kommer inte kraven på utsända störningar att uppfyllas. Två meter är maxlängden enligt bruksanvisningen för Osram. Man får inte heller använda skärmad kabel, vanlig femledare EKK fungerar. På vissa HF-don så är det en gemensam ledare till bägge rören som skall vara så kort som möjligt. Helst så skall även övriga trådar vara lika långa till de olika rören. De dimbara har även högre spänning ut till lysrören än de icke dimbara - kräver ledningar som tål spänningen.
Har själv dimbara 18W + 58W T8 i köket.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

>Man får inte heller använda skärmad kabel

Que?, Varför?
Impedanstrubbel?
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Inlägg av Porto »

Enligt ett av Osrams datablad sidan 14 & 15:
Do not use shielded lamp cables (reduction of capacity leakage currents).
Lamp cables must not be laid in metal pipes and must not be shielded cables.

Vanlig lampsladd fungerar ju också uppenbarligen, i testsyfte åtminstone.
Bild
xxargs

Inlägg av xxargs »

hmm - det där är som gjort för att vara en antenn för att sända ut störningar...

Allvarligt, lysrör med HF-don är ett jäkla problem där man samtidigt skall ha radioapparater fungerande...
Skriv svar