Gigantisk explosion i ryskt vattenkraftverk???
Gigantisk explosion i ryskt vattenkraftverk???
Dethär såg ju inte så bra ut. Inga små saker som har flugit omkring.
http://englishrussia.com/?p=4853
Vad finns i ett vattenkraftverk som kan ge sådana krafter??? Vätgas + syre? "stor kortslutning"?
Stavning /blueint
http://englishrussia.com/?p=4853
Vad finns i ett vattenkraftverk som kan ge sådana krafter??? Vätgas + syre? "stor kortslutning"?
Stavning /blueint
Re: Gigantisk explotion i ryskt vattenkraftverk???
Spännande
Jag gissar på grovt eftersatt underhåll, hela skiten ser ju fallfärdigt ut.
Jag gissar på grovt eftersatt underhåll, hela skiten ser ju fallfärdigt ut.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sayano%E2% ... er_stationOn 17 August 2009, the station suffered a catastrophic "pressure surge" known as a water hammer.[7][12] Water immediately flooded the engine and turbine rooms and caused a transformer explosion.[13] As of 23 August 2009, 68 people were found dead while 6 people are still listed as missing.[14]
Vad finns i ett vattenkraftverk som kan ge sådana krafter???
Exploaterande olje kyld transformator
som tar hål i intagsröret för vattenturbinen.
Allt enligt tidnings skriverier om olycka.
Exploaterande olje kyld transformator
som tar hål i intagsröret för vattenturbinen.
Allt enligt tidnings skriverier om olycka.
- Mizzarrogh
Jag vet inte men så säger de officiella rapporterna i allafall; att det skall ha orsakats av en explosion i en transformator i samband med underhålls arbete som skadat en tryckledning.
Om nu detta stämmer så kan ju en möjlig spekulation utan vidare uppgifter tex kunna vara att någon utfört eldfarligt arbete (tex svetsning, kapnings arbeten, etc) på eller i nära anslutning till en tömd eller halvfylld trafo med oljedimma innuti (är den helt fylld skall oljan snabbt släcka alla eventuella gnistor men är den inte helt fylld kan det åtminstone med äldre utrustning bli annat (howewer, har för mig detta var en rätt modern anläggning så jag vet inte vad man använder)) eller att denna överhettats kraftigt till följd av något fel och ej haft fungerande säkerhets ventiler.
Vidare sade någon att man använder hydrogen, (flytande väte) som kylmedium i en del anläggningar, men jag vet ej till vad eller vilka sammanhang.
Om nu detta stämmer så kan ju en möjlig spekulation utan vidare uppgifter tex kunna vara att någon utfört eldfarligt arbete (tex svetsning, kapnings arbeten, etc) på eller i nära anslutning till en tömd eller halvfylld trafo med oljedimma innuti (är den helt fylld skall oljan snabbt släcka alla eventuella gnistor men är den inte helt fylld kan det åtminstone med äldre utrustning bli annat (howewer, har för mig detta var en rätt modern anläggning så jag vet inte vad man använder)) eller att denna överhettats kraftigt till följd av något fel och ej haft fungerande säkerhets ventiler.
Vidare sade någon att man använder hydrogen, (flytande väte) som kylmedium i en del anläggningar, men jag vet ej till vad eller vilka sammanhang.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Man kyler inte med flytande väte utan använder vätgasen som kylmedium. Man får misstänka att kontrollererna m.a.p. täthet är rätt omfattande innan man kör igång en sådan anläggning 
Ofta saker går galet vid reparationer/uppgraderinga,r händer även i sverige. Säkerhetssystemen kan tex vara satta ur spel på ett ställe medans ett annat körs i produktion. Har man då lite farliga ämnen på vift i grova rör så kan saker snabbt gå galet.
Ryssar har ett rätt uselt säkerhetstänk på det.
Ryssar har ett rätt uselt säkerhetstänk på det.
Senast redigerad av v-g 23 augusti 2009, 21:02:43, redigerad totalt 1 gång.
- Mizzarrogh
Jo, men är det altså en värmeväxlare med flytande väte? Intressant, hade ej hört om detta tidigare. 
Edit: Svarade på hcbs inlägg.
Edit: Svarade på hcbs inlägg.
Jag trodde vätgasen användes i generatorerna för att den har lägre viskositet än luft? (om det nu heter så om gaser)
Det lokala kraftverket har ju iaf "Achtung! Wasserstoff!" skrivet på generatorerna, så något används det till...
Edit: Och var det inte nån terrorgrupp som påstår att de gjorde att? Men kanske inget de kunde bevisa?
Det lokala kraftverket har ju iaf "Achtung! Wasserstoff!" skrivet på generatorerna, så något används det till...
Edit: Och var det inte nån terrorgrupp som påstår att de gjorde att? Men kanske inget de kunde bevisa?
Re: Gigantisk explosion i ryskt vattenkraftverk???
Mer från Wikipedia: "According to Alexander Toloshinov, a former general director of the plant, the accident was most likely due to a "manufacturing defect" in a turbine."
Säg att en turbin kilar fast sig på något sätt som ger plötsligt totalstopp för vattnet - helt plötsligt ska kanske hundratals ton inkompressibelt vatten stanna. Ungefär som när man bryter strömmen till en spole alltså... Det lär spränga sönder det mesta som råkar finnas där för att leda vattnet rätt. Inte konstigt om hela turbinhallar sköljs ut efter det, inkl exploderande transformatorer m.m.
Men man kan ju tycka att det ska finnas nödvägar för vattnet just för att förhindra såna olyckor - ungefär som transientskyddsdioder alltså. (Sällan har väl liknelsen mellan vatten och el funkat så här bra!
)
Säg att en turbin kilar fast sig på något sätt som ger plötsligt totalstopp för vattnet - helt plötsligt ska kanske hundratals ton inkompressibelt vatten stanna. Ungefär som när man bryter strömmen till en spole alltså... Det lär spränga sönder det mesta som råkar finnas där för att leda vattnet rätt. Inte konstigt om hela turbinhallar sköljs ut efter det, inkl exploderande transformatorer m.m.
Men man kan ju tycka att det ska finnas nödvägar för vattnet just för att förhindra såna olyckor - ungefär som transientskyddsdioder alltså. (Sällan har väl liknelsen mellan vatten och el funkat så här bra!
Jag läste någonstans att transformator+transformatorrum på totalt 900 ton trycktes/spolades bort. Att ha en nödventil som kan leda bort det trycker skulle vara intressant.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jonas L: Jo, det också, men framför allt har vätgas en mycket bättre värmeledningsförmåga än luft, i alla fall om jag minns rätt.
Mizzarogh: Jag skulle inte tro det, utan jag misstänker att vätgase kyls mot vatten. Dock jag jag aldrig sett den sidan av processen.
Mizzarogh: Jag skulle inte tro det, utan jag misstänker att vätgase kyls mot vatten. Dock jag jag aldrig sett den sidan av processen.
Det skulle jag inte tro. Både syre och kväve har högre värmekapacitet än väte. Skillnaden är inte särskilt stor, men åt fel håll för att väte skulle vara en bättre värmetransportör.
Argon ligger visserligen lägre. Men det borde inte tippa över jämförelsen. Skillnaden mellan luft och väte är försumbar.
Argon ligger visserligen lägre. Men det borde inte tippa över jämförelsen. Skillnaden mellan luft och väte är försumbar.
Är det inte #kappa# värdet som är högt på vätgas i likhet med helium.
Samma anledning som det används som arbetsgas i stirlingmotorer.
Samma anledning som det används som arbetsgas i stirlingmotorer.
Skvalptorn är väl rätt vanligt förekommande i Sverige som säkerhet. I underjordiska anläggningar brukar det finnas sidotunnlar av samma anledning.arvidb skrev: Men man kan ju tycka att det ska finnas nödvägar för vattnet just för att förhindra såna olyckor - ungefär som transientskyddsdioder alltså. (Sällan har väl liknelsen mellan vatten och el funkat så här bra!)