Power supply för effektpedaler.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Power supply för effektpedaler.

Inlägg av Housepainter »

Jag spelar i ett band och har börjat tröttna på att göra åt "tonvis" med 9V-batterier. Så jag tänkte att det vore smidigt med ett power supply som kan försörja alla pedalerna. Och varför köpa när man kan bygga?!

För ett tag sedan så köpte jag ett kort av Illuwatar som var designat för just detta, men jag hade inte komponenterna som behövdes i ytmonterat format. Så jag fick göra detta på annat sätt.

En bra sida med DIY-scheman på just effektpedaler är tonepad.com
På denna sida kan man hitta schema på just ett power supply. länk

En bild på schemat:

Bild

Jag hade en gammal router/switch liggandes i rackformat och tänkte då använda chassit. Tanken är att jag senare skall bygga ett pedal board till mina pedaler och då kan det vara bra att ha ett chassi där man kan få in fler grejor.
Jag glömde att ta en bild på chassit när det var tomt.

Jag gjorde två st små kort med lysdioder på för stämningsbelysning. Här det ena.

Bild

Jag lät det gamla spänningsaggregatet sitta kvar just för att försörja lysdioderna (och i framtiden kanske andra saker) med ström.

Bild

Mitt egna kort blev inte något vidare snyggt. Här är undersidan. Längst ner skymtar man delen där trafon sitter.

Bild

Här är bygget nästan färdigt. De svarta kablarna som går ut ut lådan är 9V ut. Senare skall jag ha en annan kabel som har flera kontakter i stället, så man slipper ha en sån stor bunt med kablar.
Det som lyser under kortet är några ytmonterade lysdioder som jag fick hem nu i veckan. Köpta av Swech. Jag tänkte att man måste testa om de funkade, och det gjorde de ju. :)

Bild

Arbetsplatsen

Bild

Resultatet so far. Plus mina hemmabyggda pedaler. Från vänster. En klon av MXR Distortion +, Reboot Delay 2.5, och längst till höger en A-B switch. Längst uppe till höger i bild kan man även se en annan delaypedal jag byggt, ett PT-80, som jag hittade schema till på General Gadgets. Denna har dock ännu inte någon lysdiod, så den fick inte vara med. ;)
I fronten kan man även se en vippbrytare som jag kan stänga av lysdioderna med. On/off-switch för hela burken finns på baksidan.

Bild

Det var vad jag hunnit med så här långt. Det är väl i stort sett klart, allt funkar som det skall. Men jag skall ta och jobba lite med på utseendet och fronten på burken. Så jag återkommer när jag hunnit med något nytt.
blueint
Kontakt:

Re: Power supply för effektpedaler.

Inlägg av blueint »

Kolla upp skyddsjord och jordslingor..
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Det är jordat i chassit. Men vad menar du med jordslingor?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du ansluter någon av din effektpedal etc.. till annan utrustning (förstärkare etc..) som är anslutet till annan fas. Vips så kan där ligga 100V..

Föreslår också att du sätter chassipluggar i strömförsörjningen. Så att sladdarna inte slits i kanten. Samt att det blir lite enklare att plugga i en kabel än att löda när byte behövs..
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Jo de sladdar som är där nu skall väck.

Hur undviker jag då risken för dessa risker? Vad skall jag söka efter?
Som jag sade så har jag kopplat jord till chassi, och chassit är i sin tur även kopplat till skyddsjord.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Galvanisk isolation. Ett sätt är att använda transformatorn som galvanisk avskiljning.

Ett praktiskt sätt är att endast använda enfas matning för all utrustning men det kan vara omständig. Och glömmer man sig en gång....
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Trevligt att se lite trådar från dig igen :).

Det som blueint menar är att det tex kan vara en förstärkare/slutsteg någonstans som kanske drivs med switchat nätagg eller vanligt fast den inte är jordad. Denna är ansluten (audio-mässigt) till en annan förstärkare, som sedan går till ett mixerbord som går genom några effektpedaler/preamp och sedan in i din nätdel och till skyddsjord. Eftersom det genom hela slingan finns en jord kan det, om denna ligger potentiellt högre i slutsteget, flyta en ström från slutsteget till skyddsjorden din nätdel, vilket kan om den inte förstör någon utrustning vilket ofta händer iallafall skapa brum.

Jag skulle föreslå att du kopplar bort jorden (0V) från chassit och skyddsjord. Då kan det inte bli några jordslingor. Chassiet däremot bör vara skyddsjordat. Det finns egentligen inga direkta anledningar att skyddsjorda nollpunkten. I förstärkare tycker jag det bara ställer till med mer problem än vad de skulle göra nytta. Man har efter mycket om och men fått en ren spänning och sen föra in en bulkig skyddsjord som fungerar som en gigantiskt antenn som för in massa störningar och brus. Jag har faktiskt lyckats få in radio i ett bandpassfilter en gång där nollan var jordad :lol:

Ett annat litet tips. Jag ser att nätdelen du använder för att driva lysdioderna är switchat. Dessa sänder alltid ut, även om de inte belastas hårt både störningar i luften och en liten del tillbaka på elnätet, som kan plockas upp av din egenbyggda nätdel speciellt om dom sitter på samma uttag. Det kan hända att det inte stör alls, men det kan vara intressant att mäta spänningen efter serieregleringen med oscilloskop och se ifall det blir några förändringar på brusnivån med den switchade nätdelen ansluten/inte ansluten.

Snyggt låda förövrigt :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag skulle ha använt DC/DC-omvandlare för att ge varje pedal en flytande matning. För nog har pedalernas matningsjord kontakt med deras signaljord? Då blir deras jordar ihopkopplade på två ställen och då får du garanterat jordslingor (och det är nog rätt stor risk att de påverkar ljudet.
Skriv svar