Kosy A5 slirarande stegmotorer
Kosy A5 slirarande stegmotorer
När min Kosy tycker det känns lite jobbigt att flytta bordet med hjälp av stegmotorerna så slirar den lite i axelöverförningarna som består av en slangbit faktiskt. Är ju bra att det slirar om nåt tar emot men det slilar lite för lätt tycker jag, den tappar ju dessutom sin position varje gång.
Man kan ju köpa axelkopplingar som inte slirar från cnc plus tex har jag sett. Hur är era fräsar byggda? Hur tänker ni ?
Man kan ju köpa axelkopplingar som inte slirar från cnc plus tex har jag sett. Hur är era fräsar byggda? Hur tänker ni ?
Re: Kosy A5 slirarande stegmotorer
POSY A4 är (väl) namnet. Finns det slangklämmor på slangen?
Näe, den heter faktiskt Kosy A5. Det är inga slangklämmor vad jag kommer ihåg. Brukar man ha slang kanske?

Aha, så det var det namnet POS syftade på då han namngav sin fräs.
Jag har ingen fräs själv, men jag har sett att hembyggarna använder slangklämmor i kopplingen.
Jag använde soppaslang och klämmor till Lillsyrrorna.
Även min stora fräs har slangkoppling, men det slirar aldrig. Troligtvis på att slangen måste pressas ganska hårt på, och klämmorna gör att det sitter som berget.
Får du inte plats med klämmor, så skaffa ny slang som är tillräckligt liten innuti. Sen bör du tvätta med nåt så allt fett och olja försvinner före du trär på gummit på snutten.
I nödfall kanske det hjälper att tvätta det befintliga gummit, hmm...
Även min stora fräs har slangkoppling, men det slirar aldrig. Troligtvis på att slangen måste pressas ganska hårt på, och klämmorna gör att det sitter som berget.
Får du inte plats med klämmor, så skaffa ny slang som är tillräckligt liten innuti. Sen bör du tvätta med nåt så allt fett och olja försvinner före du trär på gummit på snutten.

I nödfall kanske det hjälper att tvätta det befintliga gummit, hmm...
Om inte slangklämmor får plats kanske det går att komprimera slangen genom att vira ståltråd.
Om det är trångt eller man vill undvika obalans så kan det fungera med en liten bit krympslang i varje ände utanpå drivslangen men om det har slirat några gånger så byt slangen först.
Ok, så det är slang som gäller.
Sånna här kopplingar är inget man ska ge sig på då?
http://www.cnc-plus.de/index.php?cat=c8 ... 2-5Nm.html
Sånna här kopplingar är inget man ska ge sig på då?
http://www.cnc-plus.de/index.php?cat=c8 ... 2-5Nm.html
Det är väl ingen som sagt att det är slang som gäller...? Vi har bara förklarat varför slangen slirat och gett olika lösningar på problemet.
Fördelen med kopplingarna du länkar till tror jag är att de kan överföra betydligt högre moment. Anledningen till att välja slang är så klart priset.
Fördelen med kopplingarna du länkar till tror jag är att de kan överföra betydligt högre moment. Anledningen till att välja slang är så klart priset.
Lite Loctite eller superlim i slangen kan väl inte heller göra någon skada! 

Aha! jag trodde inte detta hade med priset att göra, jag trodde man använde slang för att axelkopplingen skulle slira vid för högt motstånd. Det är ju för min del lätt val att slanta upp 300 kr för att för all framtid slippa det problemet.
tack för svar!
tack för svar!
Det är inte BARA en kostnadsfråga. Ifall parallelliteten och koncentriteten mellan motor och skruv inte är exakt så är en gummislang eller Oldhamkoppling att föredra. Gummikopplingen håller oftast lång tid, men torkar och spricker, medan förslitning i oldhamkopplingen ger ett mer "distinkt" glapp. Alltså inte frågan om någon "evighetsvara" i något av fallen. Andra kopplingar finns för exakta passningar, som håller betydligt längre.
En liten reflektion över detta, Jag har läst en hel del trådar om fräsar m.m. och många är fantastiska byggen. men det jag tänker på är varför tumma på kvaliteten när det gäller så viktiga saker som kopplingar mellan motor och axlar.
Klart man får ju en överföring, men hur blir det med precisionen? Är det tiondelar man vill ha? Eller millimetrar?
Bara undrade
Klart man får ju en överföring, men hur blir det med precisionen? Är det tiondelar man vill ha? Eller millimetrar?
Bara undrade