"Turbocharger" som gasturbin?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
blueint
Kontakt:

"Turbocharger" som gasturbin?

Inlägg av blueint »

Går det att använda en vanlig "Turbocharger" från skrotbil till att driva säg en generator?
Genom att koppla kompressordelen till en förbränningskammare med t.ex metangas som sedan släpps ut genom avgasdelen vilket komprimerar mer gas.. och driver något.

Intag av luft -> kompressordel -> förbränning av komprimerad luft + metangas -> dekompression som ger axial rörelse -> utsläpp av luft + förbränningsgaser.

Kanske ineffektivt, men borde fungera iaf?

Vad kan en sådan skrotbils "turbocharger" del betinga?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: "Turbocharger" som gasturbin?

Inlägg av squiz3r »

Tänker jag fel nu, eller är det inte en jetmotor du har byggt nu? :wink:

Det finns många som bygger DIY jetmotorer av gamla turboagregat, speciellt lastbils turbona. Googla lite så hittar du säkert jättemånga!

Edit: http://www.instructables.com/id/How-to- ... et-Engine/
jaras

Inlägg av jaras »

Biltema:
Turbo (79-702)
Fabriksnya turboaggregat för personbilar.
Från:3.999,00 kr
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Här står också mer om saken
http://pulse-jets.com/
(Under denna flik: http://pulse-jets.com/jetengine/jete.htm )

Jo, det är i princip bara en brännkammare mellan luftkomp. och drivturbinen så att l-komp delen fungerar som kompressor till brännkammaren, finns även "äkta" lösningar som är konstruerade på liknande vis i tex vissa kraftverksturbiner.

Verkar ju gå att få rätt bra drag i dessa men väger nog för mycket att ta upp i luften och blir rätt bulkigt jag vet inte hurbra effektiviteten blir för ett litet stationärt kraftverk men tror faktiskt den blir hyfsad.

(om man vill ta ut kraft till ex vis en generator så är det möjligen enklast att placera ett extra turbinhjul bakom utblåset, efter det interna drivturbinen, dock behöver man troligen dreva ned rätt rejält då varvtalet blir för högt för att vara praktiskt användbart för detta annars (gissar i vart fall det blir rätt mycket rellativ power loose om man skulle köra direkt jag vet inte))
bearing

Inlägg av bearing »

Jag har två gånger köpt slitna turboaggregat för 300 kr styck.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Här finns mycke om detta ämne ,

http://www.aardvark.co.nz/pjet/links.htm
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Var på en motormarknad förra året och där var det en som sålde en söt lite turbo som hade en lapp som det stod 100:- på (prutbart förstås). Var väldigt sugen men tänkte äh vad skall jag med den till kommer förmodligen bara att samla damm. 10 min senare så var jag tvungen att köpa den men då hade de packat ihop för dagen. :(

Slitna kan man få biligt men denna var knappt ett halvår gammal sa han vilket jag också såg för den var knappt skitig inte ens invändigt. Slitna turbos kan det dock bli broblem med som läckande lager m.m. och som kan få den att haverera rätt lätt om det vill sig illa.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Ska du driva något med en turbo så bör du koppla turbin-delen (avgas-sidan) till avgaserna från förbränningskammaren. Kompressordelen av turbon känns onödig att ha eftersom det blir en extra last för avgaserna att sätta snurr på. Sedan bör du hitta en generator som kan snurra snabbt (en turbo jobbar vanligtvis med uppemot 200000 rpm). Åk till närmsta skrot och leta upp billigaste turbon och prova!
bearing

Inlägg av bearing »

Kompressordelen behövs ju för att pumpa in luft i förbränningskammaren.

Har sett att Hobbycity säljer en borstlös motor som vid märkspänningen (36V) varvar drygt 80000 rpm. En sån kanske skulle funka som generator?
http://hobbycity.com/hobbycity/store/uh ... oduct=4938

Jag undrar vilken verkningsgrad motorn får. Verkningsgraden definieras i det här sammanhanget som absoluttemperatur in dividerat med absoluttemperatur ut (tror jag). I filmer jag sett blir kompressorhuset så varmt att metallen blir genomskinlig. I den arbetspunkten är sannolikt verkningsgraden låg, men vid andra punkter kanske den kan motsvara i alla fall kolvmotorn? fast relativt vibrationslöst.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Utan kompressordelen i en turbo så har man en fläkt som står still. Kompressordelen är av yttersta vikt då den ju komprimerar bränsle-luft blandningen i förbränningskammaren som sedan när det antänds skapar den drivande kraften som sätter fart på turbinen vilket skapar en högre komprision och ännu högre fart osv.

Nej metallen i en turbo blir aldrig genomskinlig, såvida den inte är ett plasma men då är det nog lite för varmt i turbon tror jag. Men vingarna skall aldrig glöda eller i alla fall så lite som bara möjligt är och lågorna från förbränningskammaren skall helt inte inte heller nå bladen, bara trycket från explosionen. Vitglödande som jag sett ibland när folk inte vet hur de skall sköta det hela på rätt sätt så kommer bladen att haverera eller förkorta sin livslängd radiakalt. Har sett haverier på nätet pga detta vilket resulterar i en totalt förstörd turbo på 1 sekund med yttersta delen på vingarna helt bortslitna.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vilka skyddsåtgärder behövs emot haveri?, betongbunker eller stannar rotordelarna i motorhuset?

Är ljudnivån på sådan här utrustning att hela grannskapet behöver skaffa öronskydd?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Skyddsåtgärder är bara trams 8) .
Ljudnivån verkar vara rätt skaplig.

Här är en bra film med en vedeldad dito.
http://www.gas-turbines.com/nt6/videos/ ... d-Res).wmv
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske skulle gullfiberisolera den där behållaren som är "260" varm (ingen indikation om det var celsius eller fahrenheit). :)
Tänkte att om värmen stannar i behållaren ökar effektiviteten.
Norpan

Inlägg av Norpan »

En sån bytta och nån lämpligt nedväxlad turbin på avloppet så har du ju ditt elverk.
Kanske behöver hitta på nåt annat sätt att starta den på och få till en oljepump som inte drivs av kärnkraft, nåt 12V t.ex.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är ljudnivån på sådan här utrustning att hela grannskapet behöver skaffa öronskydd?

Nej inte direkt men du själv behöver absolut om du är i alla fall inom säg 5 - 10 meter eller så allt beroedne på hur rädd du är om din hörsel, grannarna kan kanske klaga lite dock. Men om du kört en på natten så väcker du däremot säkerligen kvarteret.

Vilka skyddsåtgärder behövs emot haveri?

Sköts den rätt så kommer den att hålla länge utan större problem, det är normalt handhavandefel som får de att gå sönder. Det värsta som kan hända är väl egentligen tex om hela turbinenheten spricker mitt av i 120krpm pga av en osynlig spricka, då finns det nog en sannolikhet att bitar kan att fara igenom både höljet och dig om du står bredvid. Höljet är dock rätt tjock men krafterna är å andra sidan riktigt höga. Med andra ord står man vid insuget när den körs så är personskador nog rätt små om något skulle hända så splitter följer med ut åt det hållet och inte mot dig, men det kan förekomma ändå förstås om det vill sig illa men bör vara bra mindre än om mna står på andra hållet. En tjockare metallplatta runt om den skulle nog annars kunna förhindra att en hel splitter flyger iväg om något riktigt allvarligt skulle hända.

Tänkte att om värmen stannar i behållaren ökar effektiviteten.

Tja det finns en hel del värmeförluster förstås och det är bla där som en hel del försvinner skulle jag tro, har dock aldrig sett någon som isolerat den. Högre värme har så vitt jag förstått bla bara att göra med att man få en högre temp inne i turbinen och brännkammaren vilket ger bättre förbränning, men tror inte det är lönt om det är gas du tänkt använda. Men turbinbladen är för den delen inte av samma goda högtemperaturlegering som i stora kommersiella enheter som klarar högre temp. Bensin diesel eller dylikt dock inte omöjligt att man tjänat något på om man ökat tempen lite.
Skriv svar