Bättre ersättare till TIP142?
Bättre ersättare till TIP142?
Någon som vet en lämplig darlington att ersätta en TIP142 med och då gärna en robustare som inte kostar skjortan.
Re: Bättre ersättare till TIP142?
TIP142 tillverkas ju fortfarande, så det är bara att köpa en sån. Eller tycker du helt enkelt dom är för dyra? Det finns många tillverkare av TIP142 som konkurrerar med varandra. Priset blir knappast lägre för motsvarande komponent bara för att man hittar en med ett annat namn. 4,85 sek hos Farnell eller 0,23Euro hos Digikey är lägsta pris.
Vad ska du ha den till?
Vad ska du ha den till?
Till min Velleman 4005 audioförstärkare. Jag har en tendens att lyckas knäcka transistorerna plus några ggr även TDA7250 ic:n som sitter där. Jag är ganska säker på att det blir distortion om förstärkaren klipper och därav att transistorerna inte orkar med. TIP147 är komplementärtransistorn och den kostar mer.
Om detta händer mer än en gång så är väl nästa steg felsökning? Annars blir du nog inte av med problemet. Det finns en anledning till att stärkaren skjuter komponenterna.
En annan förstärkare jag byggt, som har 2 st. 2N3055 som utgångstransistorer och lämnar ca 60W i 4 ohm, hade jag monterat emitter/kollektor motstånd av typen 5W trådlindade (fyrkantiga vita). Jag styrde ut fullt (sinus) med ett effektmotstånd på utgången och kollade signalen med oscilloskopet och när det klippte blev det mycket spikar. Jag bytte motstånden mot 3W kol och testade igen. Nu med resultatet avrundad och mjuk klippning. I Velleman förstärkaren sitter det 0.1 ohms trådlindade 5W på emittrarna och med varma transistorer och vissa toner som skjuter i höjden så är det förmodligen det som är problemet. Sedan vissa TIP142/TIP147 står specificerad till 10A och andra 15A.
Trådlindade motstånd dubblerar som induktorer också och kan i vissa fall ställa till problem. Försök hitta kolmassamotstånd (tjockfilm borde också funka) med lagom effekttålighet och smäll dit dem så håller kanske transistorerna.
När jag använder förstärkaren bryggkopplad för att driva ett 8ohms 200W baselement med ett LP 100Hz filter på ingången är det inga problem och då har jag styrt ut fullt ibland och mer därtill (aktivt filter med förstärkningskontroll). Det är de höga frekvenserna som är skadliga.
Precis som i en filterkoppling så har en induktans sin resonansfrekvens även om induktansen samtidigt är ett motstånd.
ganska säker på att det blir distortion om förstärkaren klipper och därav att transistorerna inte orkar med.
och när det klippte blev det mycket spikar.
Vad menar du? Vart uppkommer spikarna när det klipper? Transistorerna skadas inte av distortion eller att det klipper, om det inte börjar självsvänga förstås. Låter mer som att de är dimensionerade i underkant eller att kylningen inte är tillräcklig, eller kanske att biaseringen inte är rätt kopplad termiskt sätt. Är du helt säker på till exempel att tomgångsströmmen är stabil?
Att drivic'n går sönder kan bero på att det blir kortis i transistorerna och sen hamnar det spänning i fel riktning så att säga in mot kretsen så det är inget konstigt.
Låter för övrigt skumt att olika effekt på emittermotstånden påverkar distortionen. Har du schema?
och när det klippte blev det mycket spikar.
Vad menar du? Vart uppkommer spikarna när det klipper? Transistorerna skadas inte av distortion eller att det klipper, om det inte börjar självsvänga förstås. Låter mer som att de är dimensionerade i underkant eller att kylningen inte är tillräcklig, eller kanske att biaseringen inte är rätt kopplad termiskt sätt. Är du helt säker på till exempel att tomgångsströmmen är stabil?
Att drivic'n går sönder kan bero på att det blir kortis i transistorerna och sen hamnar det spänning i fel riktning så att säga in mot kretsen så det är inget konstigt.
Låter för övrigt skumt att olika effekt på emittermotstånden påverkar distortionen. Har du schema?
självsvängning med emittermotstånd som är trådlindade är inte helt ovanligt
jag annvänder alldrig det nuförtiden utan parallellkopplar metallfilmsmotstånd istället
rekomenderas
självsvängningar är ett mög utan dess like , kan vara hur djävligt att komma runt som helst
samma sak som att basmotståndet skall sitta så rimligt nära effektrissan som möjligt
jag annvänder alldrig det nuförtiden utan parallellkopplar metallfilmsmotstånd istället
rekomenderas
självsvängningar är ett mög utan dess like , kan vara hur djävligt att komma runt som helst
samma sak som att basmotståndet skall sitta så rimligt nära effektrissan som möjligt
Det kan nog hända att transistorn blir överbelastad när det klipper
och den är varm då det blir en hel massa mer signaler i spektrumet
som transistorn ska ta hand om. Dessutom kan det bli fasfel mellan
ström och spänning så transistorerna hamnar en bit utanför Safe
Operating Area. Alltså tex hög kollektor-emitterspänning men trots
det hög kollektorström. Kan ju nämna att jag spelade en cd där en av
låtarna är bedrövligt dåligt inspelad med nästan obefintlig bas och väldigt
konstigt ljud från mellanregistret och uppåt, (nästan värre än skolkrita mot
svarta tavlan gnissel-effekten) och alltså var jag tvungen att höja ljudet
för att försöka tyda vad som sjöngs. Då rök 2 transistorer, TDA7250 gick
upp i rök, dessutom en av 10 000uF (jag har 4st per + resp - matningen på utgången)
i DC-konvertern. Den sprack med kortslutning som resultat och alla säkringar
plus huvudsäkringen på 20A smalt.
och den är varm då det blir en hel massa mer signaler i spektrumet
som transistorn ska ta hand om. Dessutom kan det bli fasfel mellan
ström och spänning så transistorerna hamnar en bit utanför Safe
Operating Area. Alltså tex hög kollektor-emitterspänning men trots
det hög kollektorström. Kan ju nämna att jag spelade en cd där en av
låtarna är bedrövligt dåligt inspelad med nästan obefintlig bas och väldigt
konstigt ljud från mellanregistret och uppåt, (nästan värre än skolkrita mot
svarta tavlan gnissel-effekten) och alltså var jag tvungen att höja ljudet
för att försöka tyda vad som sjöngs. Då rök 2 transistorer, TDA7250 gick
upp i rök, dessutom en av 10 000uF (jag har 4st per + resp - matningen på utgången)
i DC-konvertern. Den sprack med kortslutning som resultat och alla säkringar
plus huvudsäkringen på 20A smalt.
Sedan har jag också monterat en fläkt från ett nätaggregat till en PC i änden på förstärkaren som kontinuerligt blåser,
det tror jag hjälpt en del men det kan gå sönder ändå.
det tror jag hjälpt en del men det kan gå sönder ändå.
Velleman har nästan plankat direkt av schemat i fig 1 i databladet.
http://datasheet.digchip.com/456/456-20 ... DA7250.pdf
http://datasheet.digchip.com/456/456-20 ... DA7250.pdf
Aha.
I schemat i pdf'en finns inga emittermotstånd alls. Men jag antar att du monterat dit dessa själv då. Det sitter kollektormotstånd men huruvida effektiva dessa är har jag ingen aning om. Dessa kanske har att göra med den automatiska Iq-regleringen? I övrigt ser den ut att fungera som en vanlig återkopplad historia.
Jag skulle nog skrota hela förstärkaren och spara transistorerna. Ljudkvaliteten är säkert ok med detta chip men denna kopplingen är ingen höjdare. En diskret uppbyggd förstärkare med precis samma funktion är inte alls svår att bygga.
Men till att börja med tycker jag du ska kolla Iq-stabiliteten. Sätt en volt-meter över emittermotståndet eller en amperemeter i serie med denna. Det förstnämnda är att föredra för med en massa sladdar hit och dit kommer det börja självsvänga. Sätt på förstärkaren utan insignal eller belastning. Spänningen bör väl ligga någonstans mellan 1-10mV. Kör förstärkaren ganska hårt sedan så transistorerna börjar bli varma. Ta bort lasten och insignalen och mät på samma sätt igen. Om den "AUTOMATIC QUIESCENT CURRENT CONTROL FOR THE POWER TRANSISTORS WITHOUT TEMPERATURE SENSE ELEMENTS" fungerar som den skall bör denna spänning inte ha förändrats nämnvärt från det tidigare uppmätta värdet.
Tittar man lite längre ner i databladet hittar man kopplingsförslag vid användning av darlingtontransistorer. Här finns det två ytterligare små kondingar som inte finns i första figuren. Finns dessa med på ditt kretskort?
I schemat i pdf'en finns inga emittermotstånd alls. Men jag antar att du monterat dit dessa själv då. Det sitter kollektormotstånd men huruvida effektiva dessa är har jag ingen aning om. Dessa kanske har att göra med den automatiska Iq-regleringen? I övrigt ser den ut att fungera som en vanlig återkopplad historia.
Jag skulle nog skrota hela förstärkaren och spara transistorerna. Ljudkvaliteten är säkert ok med detta chip men denna kopplingen är ingen höjdare. En diskret uppbyggd förstärkare med precis samma funktion är inte alls svår att bygga.
Men till att börja med tycker jag du ska kolla Iq-stabiliteten. Sätt en volt-meter över emittermotståndet eller en amperemeter i serie med denna. Det förstnämnda är att föredra för med en massa sladdar hit och dit kommer det börja självsvänga. Sätt på förstärkaren utan insignal eller belastning. Spänningen bör väl ligga någonstans mellan 1-10mV. Kör förstärkaren ganska hårt sedan så transistorerna börjar bli varma. Ta bort lasten och insignalen och mät på samma sätt igen. Om den "AUTOMATIC QUIESCENT CURRENT CONTROL FOR THE POWER TRANSISTORS WITHOUT TEMPERATURE SENSE ELEMENTS" fungerar som den skall bör denna spänning inte ha förändrats nämnvärt från det tidigare uppmätta värdet.
Tittar man lite längre ner i databladet hittar man kopplingsförslag vid användning av darlingtontransistorer. Här finns det två ytterligare små kondingar som inte finns i första figuren. Finns dessa med på ditt kretskort?
Det är "Figure 1 : Application Circuit with Power Darlingtons" jag avsåg.
Ja de 2 150pF finns med.
Sedan R1 är på 22k parallellt med 47pF (15uF i schemat) plus att det är ett motstånd på
1k mellan utgången och jord, alltså parallellt med högtalaren.
Övriga värden runt trissorna med återkoppling och liknande är samma förutom då
kollektormotstånden som är på 0.1ohm. Jag har tydligen haft fel här och sagt att
det var emittermotstånd. Men kanske trådlindade i alla fall inte är bästa valet?
Mellan 1uF och 100pF och pinne 2 resp 9 finns op-förstärkare med valbar förstärkning
icke inverterande koppling för höger och inverterande koppling för vänster. Och möjlighet
att med en switch koppla höger ingång till båda op-ingångarna för att köra bryggkopplat.
Det finns också möjlighet att koppla in en mekanisk termobrytare för 90grader som påverkar
mute men det är ett extra tillbehör och fanns ej med i byggsatsen.
Ja ljudet går inte klaga på även om min Arcam 5 låter en hel del bättre. Jag har testat
bägge i bilen och Vellemanen är ganska vass i ljudet i jämförelse med Arcam.
Det bästa med den är att till min Voigt pipa med 200W 8 tum 8 ohm Pearless element så ger
den ett överlägset tryck i basen och verkar otroligt pigg och snabb vilket ska vara en fördel i en pipa.
Till pipan använder jag ett aktivt Besselfilter som dämpar 3dB vid 100Hz och ca 36dB vid 450Hz.
Ja de 2 150pF finns med.
Sedan R1 är på 22k parallellt med 47pF (15uF i schemat) plus att det är ett motstånd på
1k mellan utgången och jord, alltså parallellt med högtalaren.
Övriga värden runt trissorna med återkoppling och liknande är samma förutom då
kollektormotstånden som är på 0.1ohm. Jag har tydligen haft fel här och sagt att
det var emittermotstånd. Men kanske trådlindade i alla fall inte är bästa valet?
Mellan 1uF och 100pF och pinne 2 resp 9 finns op-förstärkare med valbar förstärkning
icke inverterande koppling för höger och inverterande koppling för vänster. Och möjlighet
att med en switch koppla höger ingång till båda op-ingångarna för att köra bryggkopplat.
Det finns också möjlighet att koppla in en mekanisk termobrytare för 90grader som påverkar
mute men det är ett extra tillbehör och fanns ej med i byggsatsen.
Ja ljudet går inte klaga på även om min Arcam 5 låter en hel del bättre. Jag har testat
bägge i bilen och Vellemanen är ganska vass i ljudet i jämförelse med Arcam.
Det bästa med den är att till min Voigt pipa med 200W 8 tum 8 ohm Pearless element så ger
den ett överlägset tryck i basen och verkar otroligt pigg och snabb vilket ska vara en fördel i en pipa.
Till pipan använder jag ett aktivt Besselfilter som dämpar 3dB vid 100Hz och ca 36dB vid 450Hz.