induktansbrytare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pajn
Kontakt:

induktansbrytare

Inlägg av Pajn »

Tänkta använda en induktansbrytare (heter dem så?, dem där man touchar på en metallyta) i ett bygge. Men har några frågor.

1. Går det att känna av hur länge man trycker? (för att ha två funktioner baserat på tid)
1b. Om ovan inte går, skulle det gå att använda dubbelklick eller måste den ladda upp en konding eller liknande (på min skärm tar det ca. 2sec innan jag kan trycka igen men det kanske har med mjukvaran att göra)
2. Hur bygger man en sån? Har letat efter lite scheman och det brukar inte vara mycket gemensamt förutom en komparator(stavning?) Nån som har något schema?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: induktansbrytare

Inlägg av Icecap »

En induktiv brytare är en sensor som reagerar på metall och det är inte vad du söker.

Jag brukar kalla dom "touch sensor" och de kan göras på riktigt många sätt. Enklast är att ta en CMOS 4584 och koppla ett 1M på en ingång, andra ändan till själva touch-plattan. mellan touch-plattan och GND monterar man ett 4M7 motstånd.

När man sedan "pillar" på plattan kommer den att "brumma" och på utgången av invertern (4584) får man en 50Hz (nätfrekvens) pulsskur, den kan sedan användas på olika sätt.

Lägger man en platta precis intill och lägger VDD på den (genom ett 10k motstånd) kan man använda detta även om det inte finns nätutstrålning.
Skriv svar