Common Mode Filter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Common Mode Filter

Inlägg av 4kTRB »

Detta är mitt första inlägg här på forumet. Jag gick med därför att jag hittade några intressanta inlägg i trådarna och då jag har en del projekt på gång så verkade det som en bra idé.

Här är en lösning på ett problem jag hade nyligen som kanske kan leda till lösningen på nästa problem fast jag är en bit ifrån övertygad. Jag hade byggt en FM radio-byggsats baserad på TDA7000 och som spänningsmatas med ett 9V batteri. Nu ville jag montera radion i bilen och ansluta till bilbatteriet så jag adderade en 7809 och en 1500uF kondensator med ett motstånd som LP-filter på 7809:ans ingång.

Detta visade sig inte fungera något vidare bra då motorn var i gång och det blev omöjligt att ratta in stationer. Hade jag dessutom igång dc-konvertern som är tänkt att driva effektförstärkarna till radion så hördes inget annat än oväsen. Så då testade jag att lägga till ett common-mode filter som jag läst om i en gammal ARRL-handbook som finns i bokhyllan. Sökte även på nätet och enligt många texter så är det väldigt effektivt för den här typen av störningar.

Det finns färdiga CM-filter att köpa men jag testade att linda en egen kärna som fanns i det lokala RACCO-skåpet. Sedan etsade jag några lödöar på ett pertinax, lödde fast komponenterna och skruvade fast 2 sockerbitar för in- och utgång.

Det här filtret fungerar väldigt bra och dämpar nästan alla störningar (fläkten i Volvo 240 fungerar som en god störsändare). Radion är monterad i en plastlåda och det fungerar i stort sett jättebra. Före slutförstärkar op:n (LM386) i radion så har jag dragit ut en lågnivåsignal till en RCA-kontakt som jag kopplat till stereon (via en förförstärkare) hemma i lägenheten. Detta fungerar alldeles utmärkt men inte då signalen kopplas till förförstärkaren i bilen (samma förförstärkare och som har egen batterimatning).

Nu kommer alltså CM-signalerna in den vägen och tar hand om min radio. En audiotransformator mellan radion och förförstärkaren borde kunna lösa det problemet fast bästa vore om dc-konvertern inte störde. Här har jag inga riktigt goda idéer än men kanske ett CM-filter på konverterns ingång vore värt att testa.

Som det är nu sitter där två 10 000uF med lågt ESR och sedan switchar MOS-fet transistorer strömmen genom två ETD49 lindade som flyback-transformatorer med ca: 80 kHz. Detta ger ganska kraftigt rippel på matningskabeln till konvertern. Det kan bli ganska hög ström så om jag ska ha en CM-spole på ingången så får den inte mättas.

Ja fungerar ett sånt filter lika bra där som till radion så borde det vara en bra idé annars inte. Det kanske finns någon här som har ett tips värt att testa?

Bild
Senast redigerad av 4kTRB 17 augusti 2009, 13:46:17, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Re: Common Mode Filter

Inlägg av Poke »

rad
brytning är
lättare att
läsa :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Common Mode Filter

Inlägg av 4kTRB »

Mixtrade med texten och lärde mig på köpet en del funktioner. Lite lättare att följa raderna nu. Tackar för tipset!
Skriv svar