1: När jag tänder ljuset i verkstaden så får den tokryck och kör lite vilt åt olika håll, mest z-axeln. Slutar när alla lysrören tänts färdigt.
2: När frekvensomriktaren till spindeln matas från samma vägguttag som laptoppen så slutar laptoppens touchpad att fungera några sekunder efter spindeln startats.
Jag matade frekvensomriktaren från ett annat uttag (troligt annan fas) så försvann problemet, iaf en temporär lösning.
Lite bakgrundsfakta:
Servon med 24v borst dc motorer på alla axlar. Drivare Whale2 från cncdrive. Linjära encodrar på x,y (100 pulser per mm) z har 500ppr enkoder på motoraxel.
Stor konventionell 3-fas 24v trafo med likriktare och konding (fabriksbyggt paket) strömförsörjer motorerna. (Minns inte men 10-30A rated sekundär)
Liten konventionell 1-fas 24v trafo med liten konding (också gammalt fabriksbyggt paket) strömförsörjer "logikmatningen" på drivstegen samt en nödstopps kontaktor, något relä och induktiva gränslägen.
Enkodrarna strömförsörjs med 5v från drivstegen.
Drivstegen är optoisolerade på pulsingångarna. Endast drivstegen är inkopplade till lpt'n.
Spindeln är en 1,5kW 230v 400Hz vattenkyld kinaspindel. Frekvensomriktaren är en gammal häck från gissningsvis tidigt 90-tal. Jag har hängt på ett ingångsfilter, fabriksbyggt avsett för frekvensomriktare.
Jag hade ingen skärmad motorkabel hemma vid tillfället då jag kopplade in motorn för provkörning så i väntan på bättre är kabeln invirad i aluminiumfolie med tejp

Servomotorerna har inte heller skärmade kablar

Som många andra så tillbringar jag mycket mer tid på forumet än med mitt projekt, så jag har inte hunnit med några stora undersökningar.
De mediciner jag har kommit på att prova är:
1: Riktig skärmad motorkabel till spindeln
2: Ett switchat 24v agg till manöverspänning. (Logikmatningarna)
3: Leta runt i mina gömmor och hos kompisar om jag hittar en modernare frekvensomriktare.
Är detta rätt väg att gå eller ska jag rikta in mina ansträngningar åt annat håll?