CNC hembygge, problem med störningar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
bobobo

CNC hembygge, problem med störningar

Inlägg av bobobo »

Jag har byggt en fräs som så många andra här, men jag har en del kraftiga problem med störningar.

1: När jag tänder ljuset i verkstaden så får den tokryck och kör lite vilt åt olika håll, mest z-axeln. Slutar när alla lysrören tänts färdigt.
2: När frekvensomriktaren till spindeln matas från samma vägguttag som laptoppen så slutar laptoppens touchpad att fungera några sekunder efter spindeln startats.
Jag matade frekvensomriktaren från ett annat uttag (troligt annan fas) så försvann problemet, iaf en temporär lösning.

Lite bakgrundsfakta:
Servon med 24v borst dc motorer på alla axlar. Drivare Whale2 från cncdrive. Linjära encodrar på x,y (100 pulser per mm) z har 500ppr enkoder på motoraxel.
Stor konventionell 3-fas 24v trafo med likriktare och konding (fabriksbyggt paket) strömförsörjer motorerna. (Minns inte men 10-30A rated sekundär)
Liten konventionell 1-fas 24v trafo med liten konding (också gammalt fabriksbyggt paket) strömförsörjer "logikmatningen" på drivstegen samt en nödstopps kontaktor, något relä och induktiva gränslägen.
Enkodrarna strömförsörjs med 5v från drivstegen.
Drivstegen är optoisolerade på pulsingångarna. Endast drivstegen är inkopplade till lpt'n.

Spindeln är en 1,5kW 230v 400Hz vattenkyld kinaspindel. Frekvensomriktaren är en gammal häck från gissningsvis tidigt 90-tal. Jag har hängt på ett ingångsfilter, fabriksbyggt avsett för frekvensomriktare.
Jag hade ingen skärmad motorkabel hemma vid tillfället då jag kopplade in motorn för provkörning så i väntan på bättre är kabeln invirad i aluminiumfolie med tejp :D :oops:
Servomotorerna har inte heller skärmade kablar :oops: , dock lindade i toroider i motorändarna.

Som många andra så tillbringar jag mycket mer tid på forumet än med mitt projekt, så jag har inte hunnit med några stora undersökningar.

De mediciner jag har kommit på att prova är:
1: Riktig skärmad motorkabel till spindeln
2: Ett switchat 24v agg till manöverspänning. (Logikmatningarna)
3: Leta runt i mina gömmor och hos kompisar om jag hittar en modernare frekvensomriktare.

Är detta rätt väg att gå eller ska jag rikta in mina ansträngningar åt annat håll?
H.O

Re: CNC hembygge, problem med störningar

Inlägg av H.O »

Har du skärmade kablar till encodrarna och om du har det hur och var är skärmen ansluten? Om inte skulle jag börja med det. Sen får du försöka lista ut var/hur störningarna kommer in, koppla ur LPT-kabeln från el-boxen, tänd och släck lyset - gör den fortfarande lika dant? Ha kabeln inkopplade i boxen men inte i datorn, hur gör den nu?

Skärmad motorkabel mellan VFD'n och spindeln - definitivt. Sen kan du ju testa med ett nätfilter mellan uttaget och datorn också.
bobobo

Inlägg av bobobo »

X och y är skärmade med en spirallindad metallslang som är mer eller mindre ansluten i båda ändar. (Klämms i Dsub9 kontakthuset och någon likartad klämanslutning i andra änden)
Z enkodern minns jag inte vad det är för kabel på. Jag ska se över det.
Kan någon ge en kvalificerad gissning om lysrörsstörningarna är ledningsburna eller luftburna? Min tanke var att de också är ledningsbundna, och jag skulle byta till ett switchat nätagg för jag antar att det är hårdare filtrerat på sin utgång.
Jag vet inte om det har med saken att göra att jag håller till på landet med svagt elnät, blir nog en del spänningsdippar vid tändningen kanske.

Störningarna från spindeln känns ju ledningsbundna eftersom det hjälpte att byta vägguttag. Iom att jag monterat ett nätfilter kom jag inte på annat än att byta frekvomr. Vad kan man göra?
Nätfilter på datorn? Känns inte det som att bekämpa symptom istället för orsak. Då kan jag ju lika gärna köra datorn på en fas och spindeln på en annan. Jag har inte provat att slå på radion...
whynot

Inlägg av whynot »

Har Du något störningsfilter på ingående spänning till nätaggregatet hade det felet vid min första maskin med stegmotorer dom hoppade så fort man slog på något i lokalen.
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Lysrör av den äldre typen stör ruskigt mycket allafall vid tändögonblicken.(Nyare kör väl med HFD don om jag inte mins fel på vad det heter)
Sedan kan din skärmstrummpa leda störningar via att den är ansluten i båda änder.(Om det är ok enligt leverantörs rekommenadationer att koppla loss den i ena änden så kan det vara värt ett försök)
Skriv svar