Standby förbrukning på microvågsugn.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agust78

Standby förbrukning på microvågsugn.

Inlägg av Agust78 »

Hej!
Det är en sak som jag funderar på och som jag gärna skulle vilja ha en förklaring till. Det är så att vi har en mikrougn som är ca 5 år gammal. Jag mätte strömförbrukningen på skoj då den var i standby-läge, jag har testat med två mätare och de visar samma sak nämligen att den tar 70 watt i standby eller 305 mA. Det är en fläkt i den som startar då man värmer flera gånger efter varandra och då den startar i standby-läge så sjunker effekten till ca 50 watt. Är det någon som har någon aning om var felet skulle kunna vara så skulle jag vara väldigt tacksam. Det är en lite större mikro av märket Panasonic.

Mvh Anders

Rubrik /blueint
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Mikrougn

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

hur har du mätt? bara strömmen?
eller med en effektmätare,
det kan ju vara betydande fasförskjuting som gör att den tar ström men inte särskillt mycket effekt
Agust78

Re: Mikrougn

Inlägg av Agust78 »

Jag har mätt strömmen. Jag testade med en effektmätare nu och då var den på 2-4 watt några sekunder sen var den 31 watt några sekunder och sen till 24 watt några sek och sen ner till 0 och sen till 3-4 watt. Den var stabil på något värde 5 till 10 sekunder för att sen hoppa till något annat. Till 70 watt kom den aldrig utan 31 watt var det högsta jag fick nu under den korta tid som jag testade. Ska inte en mikro vara nästan 0 watt då den är i standby? Om det är fasförskjutning är det dåligt?

Mvh Anders
xxargs

Re: Standby förbrukning på microvågsugn.

Inlägg av xxargs »

Är det en _riktig_ effektmätare med beräkning på övertoner och fasvinkel mellan ström och spänning - 70 Watt är så pass mycket effekt att något borde vara rejält varmt inne i ugnen även avstängd om den skulle dra så mycket effekt

- tänk en gammal skrivbordslampa i plåt och 75W glödlampa iskruvad och på hur varm den blir!.

är det en effektmätare som man köper på clas i sjön för några hundra kronor så kan dom visa vad som helst när det gäller kapacitiva/reaktiva laster eller tar peakströmmen just när likriktarbrygga i switchade nätagget precis börja leda med toppströmmen vid 230V-krönet i periodtoppen och tar det som att det drog denna ström över hela perionden ala resistiv last och visar på tok för mycket etc.

mätare som visar rätt för olika laster med olika fasförhållande och kurvformer på spänningen och strömmen kostar många tusen kronor... - kanske över 20 papp om det står Fluke på dessa...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med tanke på vad xxargs skriver så skulle jag kunna tänka mig att effekten till magnetronen styrs med fasvinkel. Och att den styrningen aldrig riktigt går ner till noll. Samtidigt som "effektmätaren" ser en större andel av sinusvågen bli konsumerad än vad som är fallet.
Agust78

Inlägg av Agust78 »

Det är en billig förbrukningsmätare som jag mätte effekten med men strömmen så mätte jag med en dyrare Fluke-mätare och med den billiga effektmätaren och de visade samma strömstyrka båda två. Men det underliga är ju att då jag mätte strömmen så är strömstyrkan svagare då fläkten går efter värmning än då den endast är i stanby, hur kan det komma sig?

Mvh Anders
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fasvinkel.

Och möjligen klarar inte din Fluke TrueRMS heller, då visar den fel om det inte är sinus.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

70 W var inte lite, om du lyfter av locket på mikron bör du utan att vidröra komponenter med handen ändå känna värmestrålning bara med hjälp av och föra handen över mikron.

Kjelle
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

C:a 4µF fas till nolla i nätfiltret, vilket inte alls är omöjligt, räcker för att ge 70VA skenbar effekt i standby och förklara varför strömförbrukningen sjunker när fläkten går. Det behövs en ganska häftig effektmätare för att kunna mäta den aktiva effektförbrukningen i standby om effektfaktorn är lägre än 0,1, vilket förhoppningsvis är fallet om 70VA dras i standby.
Agust78

Inlägg av Agust78 »

Nu har jag varit och lånat grannens nya mikro. Vid grannens så mätte jag strömmen i grannens mikro i standby till 10 mA och det är väl normalt? Sen tog jag med grannens mikro och pluggade i den i samma uttag som vi har vår. Den visade samma som vid grannens alltså 10 mA. Direkt efter så pluggade jag i vår och då rusade strömmen upp till 308 mA. Så vad säger ni experter om det?

Mvh Anders
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Mycket reaktiv effekt säger nog alla. Syns inte på elmätaren.

Blir ugnen varm av standby? Energi kan inte bara "försvinna" bara slutligen omvandlas till värme (finns väl undantag).

anske inget att rekommendera, lägg en filt över ugnen och kolla om den blir brännhet.

Protte
Agust78

Inlägg av Agust78 »

Jag skruvade bort plåten som är runt den och hade den i standby en stund då lade jag handen just ovanför elektroniken där och det känns nog att det kommer upp värme. Det är svårt att säga hur mycket men det känns i alla fall. Inget luktar bränt därinne heller. Den har varit såhär åtminstone någon månad för jag mätte strömmen på den för några månader sen och då var det samma som nu men jag har inte kommit mig för att göra något åt det förrän nu. Den har varit i pluggad hela tiden.

Mvh Anders
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Vad får dig att tro att något är fel? Strömförbrukningen eller vad en sån där billig effektmätare visar säger ingenting om effektförbrukningen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Skaffa en begagnad elmätare för ett par hundra, den talar om exakt hur mycket energi som apparaten förbrukar.
Agust78

Inlägg av Agust78 »

Borde det inte visa ungefär samma strömstyrka på grannens mikro och på vår mikro i standby då de är pluggade i samma uttag? Då vår mikro har så mycket högre strömstyrka så måste den ju dra mer ström också eller är det något som jag har missförstått?

Mvh
Skriv svar