Reaktor till kjells UV-rör?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
sp4m

Reaktor till kjells UV-rör?

Inlägg av sp4m »

Hej!

Jag tänkte det var dags att bygga mig en UV-box och då verkar detta forum vara fyllt av information. Jag tog och beställde det som behövs från Kjell&Co men tyvärr är reaktorerna för 8W rören slut på centrallagret. De betalade tillbaka pengarna för reaktorerna och har till och med tagit bort artikeln helt från webshoppen. Min fråga rör vilka reaktorer jag kan köpa i stället. Jag har elektronikkunsaper, men inga kunskaper om lysrör.

Jag har köpt 4st 63194 - Philips TL 8W/05 - UV lysrör och tänkte använda mig av två reaktorer till dessa fyra.

Är det någon som har en god uppfattning om ifall denna reaktor på Elfa kan driva två av dessa rör? Eller skall jag välja någon annan?

33-812-25 Reaktor 8-13 W BTL 13L31V Compact fluorescent lamp 8–13 W, Compact fluorescent lamp 8–9 W (×2), Fluorescent lamp 13 W, Fluorescent lamp 6R

Efter att ha läst på forumet så hittade jag en glimtändare som tydligen skall göra att lysrören håller betydligt längre. Denna heter Pulsestarter och säljs av Arlen (elfa är återförsäljare). Är det någon som vet om denna glimtändare fungerar till dessa rör (artnr på elfa)?

36-580-51 Pulsestarter EFS 120

Går man efter databladet på Elfa så verkar effektern vara för hög på denna glimtändare, men går man in på http://www.arlen-efa.co.uk/pages/produc ... roductID=4 så tycker jag siffrorna ser bättre ut. Enligt siffrorna så verkar Elfa nästan sälja EFS120P och inte EFS120, men denna är svart och inte grön så i så fall stämmer det inte alls med Elfas bilder.

Någon som har erfarenhet alls av dessa pulsestarters eller kan rekommendera någon annan till dessa rör?

Tack på förhand och tack för ett underbart forum.
Mvh Albin
sp4m

Re: Reaktor till kjells UV-rör?

Inlägg av sp4m »

Ursäkta för trådbumpningen men 88 visningar och ingen har en aning om ifall denna reaktor eller denna glimtändare borde fungera med dessa rör? Jag tänker inte hålla någon ansvarig för något som visar sig vara felaktigt, och alla åskter är mycket uppskattade! Nåja, jag får väl testa själv och hoppas att det fungerar.

Tack för ett jättetrevligt forum!
Mvh Albin
sp4m

Inlägg av sp4m »

Är det någon som vet var man kan köpa lysrörsreaktorer? Kjell har inga och Elfa har inga. Jag har letat på tex. elgiganten och biltema men hittar inga.

Alla tips är uppskattade!
Mvh Albin
Lars H
EF Sponsor

Inlägg av Lars H »

http://www.nea.se har till exempel.
Kolla i deras produktkatalog, produktgrupp 79, armaturtillbehör / reservdelar.

Samma hos övriga el-grossister, SELGA, Elektroskandia mfl.
Reaktorer finns - om dom sen passar i din applikation visar sig väl.
MVH Lars H
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

På Clas Ohlson köpte jag mina.

Hittade för övrigt ett projekt på forumet med en UV-box...
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=10702
danwi

Inlägg av danwi »

Ett hett tips är annars att prata med en elektriker/elfirma. Dom kan definitivt fixa fram reaktor som passar, det var så jag skaffade en till min UV-låda för bortåt 15 år sedan.

// Daniel
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ett annat alternativ kan vara att satsa på UV-dioder och sälja rören till någon som behöver reservrör.
sp4m

Inlägg av sp4m »

Tack för alla tips! Skall se till att leta reda på två reaktorer snart så ja får klart min box. :)

Mindmapper: Jag kan säkert ha fel men jag vägde mellan lysrör och dioder och kom fram till att lysrör borde vara snäppet bättre. Vill kunna etsa mkt små ledare med liten delning och få skarpa linjer. Är du av annan åsikt?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag vet inte vad som är bättre. Jag har hela mitt liv använt lysrör. Men skulle jag bygga nu skulle jag använda UV-LED.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Problemet är parallellt ljus, dvs en bra ljusbox skall ha någon meter (helst mer än en) mellan ljuskälla och belyst material helst, samt att allt ströljus skall absorberas.
Med lysdioder är det svårare att få till homogent och parallellt ljus.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Elektor hade ett projekt för några år sedan med UV LED.
Riktigt trevlig låda.
Tvivlar inte på att den klarar jobbet alldeles utmärkt bra.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

limpan4all skrev:Problemet är parallellt ljus, dvs en bra ljusbox skall ha någon meter (helst mer än en) mellan ljuskälla och belyst material helst, samt att allt ströljus skall absorberas.
Med lysdioder är det svårare att få till homogent och parallellt ljus.
Håller med om det första. Den bästa ljusboxen jag använt någon gång var en kraftig UV-lampa (livsfarlig strålning) som hängde 2,5m upp under taket, avskärmad mot användaren. Kretskortet låg på en box med glasskiva drygt 1,5m under lampan.

Om man ser på de boxar jag använt senare har de haft ett antal 2,3,4,6,8 lysrör, ett gäng cm från ytan som belyses. Detta är inte bra trots att det är den vanligaste lösningen.

Kan dock inte se att det kan vara sämre med UVLED som har liten strålningsvinkel och därmed inte sprider ljuset så brett.
Skriv svar