Att strya en 7-segment display med pulser?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
watti

Att strya en 7-segment display med pulser?

Inlägg av watti »

Hej, precis börjat med pic-programering och har lyckats styra de olika portrana både från Assambler och C. I alla fall tycker jag de vore roligt att kunna styra en display, Men att styra en display direkt från picen känns inte som de optimala då de kommer ta upp nästan alla portar på picen. Så började googla och de jag kom fram till är att jag behöver något slags shift register (rigth?) logikkretsar osv för att bygga mig en drivare som jag kan styra via pulser. Googlade lite till och värkar vara så att
74190 till 194 gör något i still med de jag vill göra. Började gräva lite i lådor och fan dessa kretsar hemma:

SN74193J = 1 st
DM74194J = 4st
SN74S123j = 11ST

Hittade även en massa andra i som börjar på 74, om någon känner sig manad får ni gärna kolla på dem och säga om något klingar i huvudet :) Komplett lista finns här:
http://new.flyupload.com/files/view/xSH ... SOuLQB6tIe
Edit:
bättre länk kanske:
http://www.textdump.com/v/?k=NDQ5OQ==

I alla fall är jag på rätt spår? Någon som kanske har några scheman eller en enklare förklaring hur detta sitter ihop? Hoppas de inte var allt för dum fråga..

//Mvh Simon
Thallion

Re: Att strya en 7-segment display med pulser?

Inlägg av Thallion »

Det här är en ganska bra utgångspunkt: http://www.onsemi.com/pub_link/Collater ... 553B-D.PDF
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Håller inte alls med om att kretsen i databladet är till någon som helst nytta i detta sammanhang.

Du är själv helt inne på rätt väg. Med rätt teknik kan man driva t.ex. 8 siffror utan decimalpunkt från en enda 8-bit port med 8 transistorer och 8 motstånd som enda externa komponenter. Sök på "charlieplexing" så kommer Du att hitta en hel del. I det här fallet driver Du segmenten direkt och har trissorna för att driva den gemensamma anslutningen på varje display.

Vill Du göra det lite enklare till att börja med så använd två portar för detsamma. Sök på "multiplexing" så hittar Du hur det skall gå till.

BCD-avkodare i hårdvara är inget särskilt bra när en processor är inblandad. Vill Du visa lite andra krumelurer på displayerna än 0..9 och möjligen A,b,C,d,E,F så hindrar dessa effektivt detta.
watti

Inlägg av watti »

Åh tackar, displayen ska bara kunna visa ett tall från kanske 0 till 99 så. Börjar nog att forska lite i multiplexing, tack!

//Mvh Simon

Edit: när man pratar om cathodes detta är Minus? och anod plus eller tvärs om?
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

PANK-regeln:
Positiv Anod, Negativ Katod
watti

Inlägg av watti »

Hehe de var en bra regel :) tack
watti

Inlägg av watti »

Min display var nog redan multiplexad, Kunde även koppla in den baklänges, dvs plus på en minus pinne och få ett annat mönster i displayen, alltså en plus den gav alla "mitten" leds lyse osv.. :) Väldigt märkligt.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Låter som att den är charlieplexad :humm:
Vad heter displayen?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

"Kunde även koppla in den baklänges, dvs plus på en minus pinne och få ett annat mönster i displayen"

Vanliga muxade displayer finns det gott om, däremot har jag aldrig sett någon som är internt kopplad för charlieplex. Utgår från att Du har ett lagom seriemotstånd när Du provar, men vilken spänning matas det från? LED tåler inte mera än ungefär 5V i backriktningen.

Har Du t.ex. 12V så kan den lysa när den förefaller vara kopplad baklänges eftersom det blir genombrott i den backspända diod där strömmen går in och sedan vidare ut till den gemensamma anslutningen. Detta förstör displayen. Lyser den "baklänges" med 5V så är den redan förstörd sedan tidigare och det backspända segmentet sannolikt utbränt.
watti

Inlägg av watti »

2.3V ungefär, Väldigt märkligt ska försöka rita up på ett papper hur den beter sig. Har precis förstått de där med multiplexing :)
Skriv svar