BCD to Decimal latch?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
petermorck

BCD to Decimal latch?

Inlägg av petermorck »

Hej!

Jag är ny här och börjar i vanlig ordning med att ställa en fråga :)

Om jag vill driva en 10-segments bargraph LED modul (enbart en LED åt gången) digitalt (alltså LM3914 är dyr + tar inspänning, inte bits)... Finns det något smidigt sätt?
Jag behöver egentligen en 10-bits latch som klarar av att driva en output åt gången. En 7445 hade varit PERFEKT om den hade haft LATCH. Jag hittar ingen liknande krets med latch och kan inte riktigt tro att det inte existerar.
Hm, eventuellt en latch framför en 7445 hade funkat men det hade som sagt varit bra om det gått att ha så lite komponenter som möjligt.

Jag tänkte det kanske går att ta en hex och en quad latch men har inte hittat det heller.
Känns onödigt att ta en 4-16 decoder för en sånhär sak men det kanske är den enda lösningen, typ 74HC4514, men de verkar vara ganska dyra.
Någon som spontant har ett förslag? Det verkar finnas gott om BCD to 7-segment drivers men det duger inte.

Det är en microcontroller som ska visa massa olika värden på olika bargraphs som nivåindikering för olika värden och eftersom vi är så vana vid tal med basen 10 så känns det naturligt. En annan variant är ju att köra 8 diskreta LEDs och en 3-8 decoder men det svider lite i "interface-sinnet" liksom :)

Det måste vara BILLIGT eftersom jag antagligen behöver uppåt hundra moduler+driver och därför även bra om det fanns en enchipslösning.
Hoppas det finns någon som kan en del varianter och vet ett bra sätt att visa en-av-tio med latchfunktion.

Tacksam för förslag.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: BCD to Decimal latch?

Inlägg av Icecap »

Kolla 4514/4515 (CMOS logik kretsar)
petermorck

Inlägg av petermorck »

Jag har kollat på den med men den kostar över 10kr om man köper minst 100st. Det är väl kanske vad jag får vänta mig. Har bara för mig att BCD-to-decimal dekodern var så billig så jag hoppades det fanns en latch-variant med men strunt samma.
Jag får fundera vidare lite och se vad som blir enklast. Tack för svaret :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

4094 är en väldigt trevlig krets. Shiftregister med latch och output enable. Kan styras med bara två eller tre pinnar från en mikrokontroller. Jag använde den mycket tidigare. Numera har det blivit mer lite dyrare kretsar med inbyggd drivare också. UCN58xx-kretsar eller motsvarande Allegro-kretsar.

Edit: Två själar, samma tanke! :D
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det fina i kråksången är att det räcker med 1 för 10 dioder :wink:

Fundera på den ni.....

Swech
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Varför just 10? Man skulle ju lika gärna kunna muxa 2x7 isf 2x5. Eller varför inte 4x4 och få 16 LED:ar.

Först när du sa 10, så var jag inne på en statisk drivning av 10st. Då med hjälp av Qs och Qs´ utgångarna då dom verkar vara ställbara oberoende av övriga. Först latcha 8 första. Sedan in med dom två Qs-bitarna med en flank emellan och låta det ligga kvar tills nästa output.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

74LS42 kanske fungerar för ändamålet?
Edit: ska nog läsa allt innan 7445 är i prinsip samma men om man tittar på block diagramet så kan man ju göra sig en egen
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det måste vara BILLIGT eftersom jag antagligen behöver uppåt hundra moduler+driver och därför även bra om det fanns en enchipslösning.

Vad hindrar dig från att driva bar-graph displayen direkt från din AVR ?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ont om io-pinnar kanske ? ..annars är det väl det enklaste :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ont om io-pinnar kanske ?

Jo men... Vad är problemet ?

Antingen så driver man bar-graph displayerna direkt (om man har pinnar så det räcker).
Eller så hänger man på någon slags "interface", t.ex shiftregister eller liknande.

Sen så är ju just 10 inte ett så "bra" antal, 8 eller 16 är mer "binärt"
och lättare att hitta kretsar till. Visst, man kan använda 10 av 16 bitar,
men det är en helt annat fråga. Om man sk bygga 100 st så är sannolikt
kostnaden för mönsterkort, montering o.s.v. större än kostnaden för själva
kretsarna i alla fall. Enklast är att välja kretsar som "gör jobbet" helt enkelt.

Antingen någon 16 bitar shift/latch register eller en av de olika "I/O extenders"
som finns med SPI eller I2C interface mot processorn.
petermorck

Inlägg av petermorck »

Är inte 4094 lite väl klen för att driva LEDs med?
Intressant konstruktion dock :)

Jag uppskattar verkligen alla tips och förslag jag får.

Det ska tilläggas att jag gick en s.k. praktisk utbildning i gymnasiet (El-Tele) i början av 90-talet, sedan teknisk kompletteringskurs och började läsa till elektroingenjör fast hoppade av och blev datalog istället så jag har bara sysslat med programmering sedan dess.
Jag har inte sysslat med elektronik på 10-15 år så allt känns som en nyupptäckt och spännande men idén har legat och grott i mitt huvud i många år så jag har en klar idé om vad jag vill göra :)

Jag kanske ska berätta vad det är jag tänker bygga :)

(Jag gör länkar istället för bilder för de kanske är för stora?)
Hm, föreställ er något i denna stilen:
http://www.cykong.com/CubaseSX/PanelsXM ... l%20v3.jpg

...fast i fysisk form då. Något åt detta hållet:
http://www.fruity-loops.com/images/stor ... 00_top.jpg

Alltså, en MIDI-programmerare till en rack-synt, Oberheim Matrix-1000.

Folk har sagt "Köp Behringer controllern. Använd mjukvaruprogrammerare. Blablabla..."
Det tänker jag inte göra. Jag vill göra det på mitt sätt, inte för att det är lätt eller för att det är billigt, för det kommer bli svårt och dyrt.
Jag vill göra det för att: jag lär mig, jag får en dedikerad controller där alla parametrar som hör ihop sitter på samma område och jag kan styra alla parametrar med mina händer istället för att fibbla med musen och till slut att jag gör en EGEN sak. Lite skapandekänsla :)

Jag köpte en Arduino Duemilanove http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardDuemilanove och lekte lite med den men den verkade lite i underkant, framförallt beträffande RAM-storleken. Gjorde lite lek med lysdioder, A/D-omvandlaren och en 8x8 LED matris och en LCD display men sen fick det räcka. Ville mest testa att jag inte hade glömt allt vad elektronik hette.
Så, samtidigt köpte jag även ett LPC2103-board från Olimex http://www.olimex.com/dev/lpc-p2103.html och hoppas att jag kan bryta trenden att jag aldrig kommer loss och slutför ett projekt. Jag är nästan 35 år nu så det är dags att göra något klart :)

Nu har jag kört min egen tråd off-topic men detta var mest bakgrunden, så blir det kanske lättare att förstå vad jag försöker uppnå :)

Det kommer med andra ord att bli en salig mängd analoga multiplexers för att läsa av alla potar, massa latches för att visa varje pots läge med en LED-array och sedan ska jag skicka allt som seriedata vid MIDI och även merga MIDI-data från en dator.
Jag tänker bara bygga EN åt mig själv så det är inga batch-tillverkningar i åtanke här.
Det är ju ett hobbyprojekt så jag försöker givetvis hålla nere kostnaderna samtidigt som jag försöker hålla vissa mål.

Nu tänker väl en del "Åh nej, här kommer en snubbe till med storslagna idéer om något och så tar han sig vatten över huvudet och allt kommer rinna ut i sanden." :)
Tja, meningen var att nu när jag har jobb och lite pengar kanske jag kan komma loss och äntligen göra något. :)

Så, just detta med 10 LEDs var för att 10 är en "naturlig" siffra för oss och att det finns många 10 LEDs arrayer. Visst 8 hade varit enklare men tja... Jag har det som reservplan :)

Nog om detta. Vi får se vart det leder.

Tack för era funderingar och tips! Jag tar till mig allt även om jag inte kan lova att jag kommer använda ett enda av dem :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Jag kör min 8x8 RGB matris med 4094.. den räcker till...

Sen så om budgeten är tight så är optimering inte dumt, att bara
"ge upp" och säga att mönsterkort mm är dyrare än komponenterna
så kan resultatet bli en produkt som är för dyr helt enkelt.

Kravspecen är ju viktad "1:Billig" så då får man köra på det......

Swech
Skriv svar