Brum på högtalarutgång (rullbandspelare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
einar

Brum på högtalarutgång (rullbandspelare)

Inlägg av einar »

Nu har jag lite smått börjat komma igång med projektet att föra över alla gamla rullband till modernare lagringsmetoder (CD) men nu har jag fått problem med att den brummar ganska våldsamt på högtalarutgången :tumner:
Jag har byggt en egen adapterkabel till datorn med DIN högtalarkontakt > 2x RCA > 3,5mm. Den är tyst när den sitter i datorn med bandspelaren avstängd men så fort jag slår på strömmen börjar den brumma. Den brummar även med en vanlig högtalare i även fast den har rätt ohmtal.
Är det kondingarna som börjar ge sej i den eller kan det vara något annat? Jag gruvar mej för att plocka isär den.
Den har tyvärr ingen annan ljudutgång så jag måste använda ljudutgången

Edit: Det är en Radiola från 50-60 tal och den har problem med ärga i spåromkopplaren, kan det vara där felet sitter? Törs man förresten göra ren tonhuvudet med sån där rengöringsvätska till videobandspelare?
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Brum på högtalarutgång (rullbandspelare)

Inlägg av prototypen »

Brummar det utan anslutningen till datorn, jordloop kan vara felet eller så är det som du själv misstänker någon glättnings/avkopplingselektrolyt. Det syns INTE utanpå om en sådan är trasig i en bandspelare från 60, det är bara i datorutrusning de sväller upp.

Protte
einar

Inlägg av einar »

Ja det brummar med enbart en vanlig högtalare inkopplad också utan datorkabeln.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Jordsläpp kan det var oxå. Kolla så inte signalen är "öppen". Antenn du vet.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Uttorkade kondensatorer i nätdelen kanske.
Tonhuvudet rengörs med isopropylalkohol och tops, antagligen är det det rengöringsvätskan till videon består av.
Glöm inte kapstanaxeln, det brukar hamna en del där åxå.
einar

Inlägg av einar »

jonnorberg skrev:Jordsläpp kan det var oxå. Kolla så inte signalen är "öppen". Antenn du vet.
Det där får du gärna förklara lite mer av för det blev för kryptiskt för mitt huvud just nu :humm:
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Tänk dig att du stoppar in en signalkabel i en burk så brukar det ju brumma till lite eller hela tiden ifall du inte fått in den orrdentligt. Den jord som skulle kopplas in hänger i luften. Provade precis med att hålla en xlr "nästan" kopplad till min högtalare. Brum och dåligt ljud. Jag tror att detta uppkommer då man får olika potential på jordarna. En ihopkoppling av dem får bort det och du har din riktiga krets. Lite flummigt men det kan vara så.
einar

Inlägg av einar »

Då tror jag att jag hänger med. Jag har provat att jorda separat (finns jord-uttag på den) till datorn med en ståltråd men det hjälpte inte ett dugg.
Skriv svar