Håkan
Hur starka är UV-LED
Hur starka är UV-LED
Ja jag vet. Hur långt är ett snöre?
Men rent generellt. Om man lyser med en UV led på oskyddad hud blir man solbränd då med tiden på den lilla fläcken? Tänkte ha några starka till ett medicinskt experiment. Vet ni var man kan få tag på superstarka?
Håkan
Håkan
Re: Hur starka är UV-LED
Farligheten beror på:
* Våglängd
* Intensitet
Och ytans storlek står i relation till sannolikheten att någon cell får fnatt.
* Våglängd
* Intensitet
Och ytans storlek står i relation till sannolikheten att någon cell får fnatt.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det är 315-400nm (UV-A) som gör den solbruna färgen. Eftersom den har så pass låg energi (när det gäller ljuset från solen) så bränner det inte huden. Däremot kan det ge skador längre in i kroppen om man utsätter sig för intensiv "bestrålning" under en längre tid.
Den typen av UV-LED's som används till att exponera kretskort ligger lite högre upp i våglängd.
UV-B och C har kortare våglängd. (280-315 och 200-280nm).
UV-C är det som stoppas/bromsas av ozonlagret och det är tur, för det är *väldigt* farligt, även vid väldigt kort exponering.
UV-B finns inte så speciellt mycket ljuset från solen, men det är det som gör att man blir bränd och röd. Det kan faktiskt även ge allvarliga brännskador (av andra graden).
Nu vet jag inte vad du menar med "superstarka", men ett tips är att läsa om Malignt Melanom innan du gör eventuella expriment, även om UV-lysdioder generellt sett har en våglängd som ligger en bra bit utanför det farligaste området. Det stora problemet är att det tar lång tid från exponering till att man märker en eventuell skada. Iochmed att ozonlagret har försvagats så bör man inte utsätta sig för UV-ljus (oavsett typ) i onödan, särskillt inte om man blivit sol*bränd*. Såg någonstans att två sol*brännor* vid tidig ålder ökar risken betydligt för utveckla hudcancer senare i livet.
Jag har alltid gillat solen och att sola. Förstår helt klart varför de dyrkade solen förr.
Den typen av UV-LED's som används till att exponera kretskort ligger lite högre upp i våglängd.
UV-B och C har kortare våglängd. (280-315 och 200-280nm).
UV-C är det som stoppas/bromsas av ozonlagret och det är tur, för det är *väldigt* farligt, även vid väldigt kort exponering.
UV-B finns inte så speciellt mycket ljuset från solen, men det är det som gör att man blir bränd och röd. Det kan faktiskt även ge allvarliga brännskador (av andra graden).
Nu vet jag inte vad du menar med "superstarka", men ett tips är att läsa om Malignt Melanom innan du gör eventuella expriment, även om UV-lysdioder generellt sett har en våglängd som ligger en bra bit utanför det farligaste området. Det stora problemet är att det tar lång tid från exponering till att man märker en eventuell skada. Iochmed att ozonlagret har försvagats så bör man inte utsätta sig för UV-ljus (oavsett typ) i onödan, särskillt inte om man blivit sol*bränd*. Såg någonstans att två sol*brännor* vid tidig ålder ökar risken betydligt för utveckla hudcancer senare i livet.
Jag har alltid gillat solen och att sola. Förstår helt klart varför de dyrkade solen förr.
>UV-C är det som stoppas/bromsas av ozonlagret
Och även gör mer ozon.
Och även gör mer ozon.
Finns det LED's som avger UV-A?
Har sett de som legat på 375nm och verkligen också gjort det, inte så där extremt vanliga kanskse men visst finns de. Strax under 400nm är nog lite vanligare.
Har sett de som legat på 375nm och verkligen också gjort det, inte så där extremt vanliga kanskse men visst finns de. Strax under 400nm är nog lite vanligare.
Tack för svaren. Då skulle jag alltså behöva några UV-C runt 200nm. får kolla runt litet på E-bay
Håkan
Håkan
Det är nog mycket lättare att hitta en lågenergilampa eller ett lysrör som släpper ur sig uvc än en lysdiod.
De brukar användas till vattenrening och ozontillverkning.
De brukar användas till vattenrening och ozontillverkning.
Tvivlar starkt på att det finns UV dioder på runt 200nm, men om det gör lär de kosta bra mer än någon typ av lysrör.