Ombyggnad av gammal träCNC till Hi-def plasma?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
bobobo

Ombyggnad av gammal träCNC till Hi-def plasma?

Inlägg av bobobo »

Jag skulle kanske ha möjlighet att köpa en riktigt billig maskin liknande denna:
http://www.burbage.se/index.php?catitem ... om_catalog

I så fall ska den byggas om för att köra plasmaskärning.
Dock vet jag inte om den typen av maskin går att köra tillräckligt fort? Någon som har en aning om "normal" matningshastinghet för en maskin av den storleken/åldern. (Sent 80-tal, c:a 2x3m)

Någon som har erfarenhet av av high-definition plasma? Vad jag vet är att det är en hel del pengar men hoppas på kvalitet i närheten av laserskärning.

NUM750 telemec styrsystem någon som har erfarenhet? Vad skulle man vinna på att lägga ner allt jobb som en ombyggnad till Mach3/EMC innebär? Känns som att största jobbet gör man ju i pc'n (cad/cam/postproc) iallafall. Jogga lite fram och tillbaks och trycka på start på ett gammalt interface ska väl vara ok.
Användarvisningsbild
säter

Re: Ombyggnad av gammal träCNC till Hi-def plasma?

Inlägg av säter »

Jag hittade en gammal brochyr på NUM750F i gömmorna.

Lite saxat ur brochyren:

58.000 tecken max programstorlek. (145m remsa)
3-axligt simultan styrning.
RS232C link.
Max snabbmatning 15m/min
MrNiceman68

Re: Ombyggnad av gammal träCNC till Hi-def plasma?

Inlägg av MrNiceman68 »

Hej !

Hi def plasma har funnits ett tiotal år från Hypertherm och Kjellberg.
Min erfarenhet är att Kjellberg Finsterwalde är det system som fungerar bäst både kval och driftekonomiskt.

Har sett många system av dem båda tillverkarna, jobbade 10 år med skärmaskiner (Zinser) vi sålde ett antal system av Hypertherm men Kjellberg visade sig vara flera snäpp bättre.

Sålde ett system till en verkstad i Landsbro, de kunde köra mellan 3000-6000 starter på samma munstycke med sin Kjellberg maskin. helt enastående och snittkvaliten var hög, nästan Laser snitt.
Hypertherm kunde köra kanske 500 starter på en uppsättning munstycken.

Så utvärdera Kjelberg.

Den maskinen du hadde som länk kan du nog glömma, Hydef plasma kräver snabb matning och extakthet som är hög och en protal av låg vikt, för hög acc och ret.
Den behöver nog klara ca 25 M/min men inte i skärhastighet men bör nog vara dimensionerad för det.

/ Johan
Skriv svar