Söker batterieliminator med HÖG verkningsgrad.
Söker batterieliminator med HÖG verkningsgrad.
Har köpt en telefon med nummervisare Comsys XL1000.
Medföljande batterieliminator blir handvarm på mindre än 5 min tomgång.....
Eftersom en telefon är inkoplad 24*365 timar om året ÄR hög verkningsgrad,
rätt så viktig egenskap
Är märkt IN 230V 35mA
Ut 7.5V 50mA 0.375VA
IN 230*35/1000 = 8.05VA
UT 7.5*50/1000 = 0.375VA
Utan uppgifter om fasförskutning är verkningsgraden omöjlig att beräkna.
Men handvarm på mindre ån 5 min tyder på låg verkningsgrad.
Någon ide om 7.5V 50mA batterieliminator med någonlunda verkningsgrad ???
Och hög tillförlitlighet.....
Medföljande batterieliminator blir handvarm på mindre än 5 min tomgång.....
Eftersom en telefon är inkoplad 24*365 timar om året ÄR hög verkningsgrad,
rätt så viktig egenskap
Är märkt IN 230V 35mA
Ut 7.5V 50mA 0.375VA
IN 230*35/1000 = 8.05VA
UT 7.5*50/1000 = 0.375VA
Utan uppgifter om fasförskutning är verkningsgraden omöjlig att beräkna.
Men handvarm på mindre ån 5 min tyder på låg verkningsgrad.
Någon ide om 7.5V 50mA batterieliminator med någonlunda verkningsgrad ???
Och hög tillförlitlighet.....
Re: Söker batterieliminator med HÖG verkningsgrad.
Ja hur trött blir man inte på dom här små "gulliga" adaptrarna, inte en tillstymmelse till lufthål
i höljet, efter en kort tid så börjar elektrolyterna fallera.
Välj en icke switchad adapter typ Kjell & CO 44-108, den klarar 300 mA så den går på tomgång
med dina 50 mA.
Kjelle
i höljet, efter en kort tid så börjar elektrolyterna fallera.
Välj en icke switchad adapter typ Kjell & CO 44-108, den klarar 300 mA så den går på tomgång
med dina 50 mA.
Kjelle
Jag köpte en 15W adapter hos elfa (rea) som kommer från Nordic Power med en effektivitet på närmare 80% om jag inte missminner mig. Nu behöver du ju visserligen inte 15W men det finns de med lägre effekt också, men inte riktigt lika hög effektivitet. Runt 60% kanske och då blir ju förlusten så pass liten ändå vid så låg effekt som du behöver.
- rysshack.se
- EF Sponsor
Mmm, det vore inte dumt med standardkontakt med uttag för 3,5,9,12,24,36,48 V i vägguttaget.vänta tills LVDC nät kommer..
Vad skönt det skulle vara att slippa väggvårtor och skrymmande transformatorer i hushållsprodukter och hemelektronik!
Det vore ju bra mer ekonomiskt och praktiskt än att ha det som det är nu!
Nja.. mer 24V eller 48V DC med synkron buck-omvandlare i kontakten. Den klarar ju 95% effektivitet som borde vara överkomligt. Samt att med lämplig switchfrekvens kan man komma ner rejält i storlek.
-
limpan4all
Jag skulle prova med att driva den från en vanlig +5V mobiltelefonladdare.
7,5V sunkigt reglerat in till en linjär regulator tyder på att den drivs av 5V antagligen så funkar den utmärkt med bara 5V in, och då har du ökat systemverkningsgraden ännu mera.
7,5V sunkigt reglerat in till en linjär regulator tyder på att den drivs av 5V antagligen så funkar den utmärkt med bara 5V in, och då har du ökat systemverkningsgraden ännu mera.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kjelle:
"Välj en icke switchad adapter"
Varför inte en switchad? De har väl generellt sett högre verkningsgrad än en med "vanlig" (linjär) reglering.
Du brukar ha koll, så jag har säkert missat något.
"Välj en icke switchad adapter"
Varför inte en switchad? De har väl generellt sett högre verkningsgrad än en med "vanlig" (linjär) reglering.
Du brukar ha koll, så jag har säkert missat något.
Det är inte alltid smart att köpa en alltför överdimensionerad adapter. De är ofta som effektivast vid 60-80% last (kan variera väldigt mycket beroende på konstruktion). Dessvärre levereras ju inte väggvårtorna med diagram över verkningsgrad jäntemot effektuttag.
Jag har funderat lite på det där med 24 V DC eller liknande i vägguttagen. Så länge det handlar om separata delar (mobilladdare etc.) funkar det ju bra med en buckomvandlare (step-down). Problemet blir ju när man kopplar in hela skrivbordet i samma uttag. Då kommer man att skapa förfärliga jordloopar om man inte har en isolerad omvandlare till varje pryl, eller isolerar alla I/O på alla prylar (vilket ofta är värre eftersom man då kan behöva ytterligare en spänningsomvandlare för att man behöver spänning på utsidan av barriären.
Och om man då börjar sätta isolerade omvandlare till alla prylar, blir de då effektivare från 24 V DC än 230 V AC?
Sen kan det nog finnas en del problem med elsäkerheten och brandskyddet också.
Jag har funderat lite på det där med 24 V DC eller liknande i vägguttagen. Så länge det handlar om separata delar (mobilladdare etc.) funkar det ju bra med en buckomvandlare (step-down). Problemet blir ju när man kopplar in hela skrivbordet i samma uttag. Då kommer man att skapa förfärliga jordloopar om man inte har en isolerad omvandlare till varje pryl, eller isolerar alla I/O på alla prylar (vilket ofta är värre eftersom man då kan behöva ytterligare en spänningsomvandlare för att man behöver spänning på utsidan av barriären.
Och om man då börjar sätta isolerade omvandlare till alla prylar, blir de då effektivare från 24 V DC än 230 V AC?
Sen kan det nog finnas en del problem med elsäkerheten och brandskyddet också.
Efter att ha plockat isär ett stort antal trasiga switchade adaptrar eller rättare sagt
sågat isär dom för några skruvar finns ju inte, så möts man ofta av en mycket dålig konstruktionslösning.
I 9 av 10 fall så har en elektrolyt lyft på locket och dragit med sig andra komponenter i fallet.
Switchtransistorn sitter oftast helt utan kylplåt, skulle där dock finnas en kylplåt så är den oftast vikt runt nätelektrolyten. Dessutom brukar hela härligheten vara indränkt i silikonmassa.
Sen kan man prata om verkningsgrad på 90 %, det hjälper ändå inte när luften inte cirkulerar genom adaptern.
Varför det inte finns en tillstymmelse till lufthål är för mig obegripligt och den enda förklaring jag kan tänka mig är att tillverkaren vill visa sig duktig ”våra adapters är så effektiva att några lufthål ej behövs”.
I en konventionell adapter med ”riktig” trafo och serie reglering finns det en väl tilltagen kylplåt.
Det medför ju i sig att lådan med lufthål måste bli lite större och därmed finns det gott om plats för luft runt regler-IC/likriktare/elektrolyter.
Ovanstående rader kan ju låta lite konstigt när många tror att en liten switchad adapter MÅSTE vara bättre i allt men så är tyvärr inte min erfarenhet.
Kjelle
sågat isär dom för några skruvar finns ju inte, så möts man ofta av en mycket dålig konstruktionslösning.
I 9 av 10 fall så har en elektrolyt lyft på locket och dragit med sig andra komponenter i fallet.
Switchtransistorn sitter oftast helt utan kylplåt, skulle där dock finnas en kylplåt så är den oftast vikt runt nätelektrolyten. Dessutom brukar hela härligheten vara indränkt i silikonmassa.
Sen kan man prata om verkningsgrad på 90 %, det hjälper ändå inte när luften inte cirkulerar genom adaptern.
Varför det inte finns en tillstymmelse till lufthål är för mig obegripligt och den enda förklaring jag kan tänka mig är att tillverkaren vill visa sig duktig ”våra adapters är så effektiva att några lufthål ej behövs”.
I en konventionell adapter med ”riktig” trafo och serie reglering finns det en väl tilltagen kylplåt.
Det medför ju i sig att lådan med lufthål måste bli lite större och därmed finns det gott om plats för luft runt regler-IC/likriktare/elektrolyter.
Ovanstående rader kan ju låta lite konstigt när många tror att en liten switchad adapter MÅSTE vara bättre i allt men så är tyvärr inte min erfarenhet.
Kjelle
Genom lufthål kommer metallspån och allehanda damm in. Damm brinner bra.
Det är svårt att rikta lufthålen bra när det inte finns någon standard för upp och ner på vägguttag.
Det är svårt att rikta lufthålen bra när det inte finns någon standard för upp och ner på vägguttag.
Kan vara en grej förstås men är en sådan hyfsat billig och har inget direkt känt märke och är tillverkad i Taiwan, Kina eller något sådant ställe så har jag en känsla av att de fullkomligt skiter i om det kommer in damm eller spån som kan orsaka en brand och av den anledningen gjort den helt tät för att det kanske är enklare. Om det däremot skulle finna så lite som bara 1 öre att tjäna på att inte ha lufthål så tillverkas definitivt grejerna då utan lufthål. Om grejen sedan bara håller precis 1 år för att sedan lägga av pga detta, eftersom samtliga elektrolyter har gett upp pga värmen som blir, så kan det ju inte bli bättre så att säga för då har garantin gått ut. Men under detta år har några nya kommit ut på marknaden som de tillverkat och som är bättre på någon skitgrej än de förra och så köper kunderna dessa istället och så upprepas historien för dessa hade inte heller lufthål.