Finns det en anledning... (fräsar i Al vs Stål)
Finns det en anledning... (fräsar i Al vs Stål)
Finns det en anledning till att så många väljer att bygga sina portal fräsar i aluminium profil ist för t.ex säg 4mm stålplåt?!
Som bilknåpare så har man tillgång till både plasma skärare och svetsar, så när kompisen ville bygga sig en portalfräs så börja vi
överväga att skära ut bitar ur 4mm stålplåt, boxa ihop och svetsa det hela till en rigid konstruktion.
Rubrik /blueint
Som bilknåpare så har man tillgång till både plasma skärare och svetsar, så när kompisen ville bygga sig en portalfräs så börja vi
överväga att skära ut bitar ur 4mm stålplåt, boxa ihop och svetsa det hela till en rigid konstruktion.
Rubrik /blueint
-
Re: Finns det en anledning...
Stålplåten blir lätt skev när du svetsar. Aluminiumbitar skruvar man ofta. Sedan får man inte glömma vikten.
Jag gillar att gå emot strömmen och använda kreativt tänkande. Självklart går det att bygga med 4mm stålplåt.
Problemet med att plåten slår sig när man svetsar går att undvika med lite försiktighet. Frågan är bara hur stor "skada" plasmaskäraren gör? Jag har bara erfarenhet av att skära med laser, och där har man inga problem med att plåten slår sig.
Mitt förslag är att bygga en lådkonstruktion av stålplåt och sedan fylla den med betong. Den blir både stabil, "död" och billig.
Precision får man genom att mäta in de rörliga delarna ordentligt.
Problemet med att plåten slår sig när man svetsar går att undvika med lite försiktighet. Frågan är bara hur stor "skada" plasmaskäraren gör? Jag har bara erfarenhet av att skära med laser, och där har man inga problem med att plåten slår sig.
Mitt förslag är att bygga en lådkonstruktion av stålplåt och sedan fylla den med betong. Den blir både stabil, "död" och billig.
Precision får man genom att mäta in de rörliga delarna ordentligt.
Plasman slår inte 4mm plåten öht iaf inte vad vi märkt efter o typ lagt den på en plan yta, skurit den o sen lagt den på samma plana yta.. däremot med plasman åker man på o slipa rent rätt mkt.. bra mått med plasma är att skär en munstyckes bredd utanför markeringen och sedan ta lamell skiva ner till markeringen..
Men ja, det var en bra ide.. kan göra en låda av 4mm plåt och göra "ovansidan" av lådan i 8-10mm plåt och sedan lämna in den på den lokala mek verkstad och få den planad/riktad innan man fyller den med betong..
Och ang. svetsa ja jag e ingen vidare svetsare alls och brukar lyckas få bilplåt o slå sig till korkskruvar.. gick lite bättre med tjock plåt men men man får väl kanske köra på att punkta, flytta till andra sidan punkta och sedan skippa runt tills man har en triljon svetspunkter att slipa ner eller ngt.. lägger man hela fogar brukar man få ostbåge böjar på det mesta. =D
Men ja, det var en bra ide.. kan göra en låda av 4mm plåt och göra "ovansidan" av lådan i 8-10mm plåt och sedan lämna in den på den lokala mek verkstad och få den planad/riktad innan man fyller den med betong..
Och ang. svetsa ja jag e ingen vidare svetsare alls och brukar lyckas få bilplåt o slå sig till korkskruvar.. gick lite bättre med tjock plåt men men man får väl kanske köra på att punkta, flytta till andra sidan punkta och sedan skippa runt tills man har en triljon svetspunkter att slipa ner eller ngt.. lägger man hela fogar brukar man få ostbåge böjar på det mesta. =D
- Mizzarrogh
Jodå, det finns folk här som byggt i stålplåt och det funkar utmärkt, men rekommenderar som sagt i så fall att man tar till litet mer med ramverk och liknande så man får bra med gods (ger en stabilare gång sedan men det är ju en avvägning man får göra...), sedan underlättar det om man har möjlighet att planfräsa vissa partier efter arbetet (ännu bättre om man kan värmebehandla för att få bort eventuella spänningar) men det går nog ändå om man använder tex distansbultar till skenor och annat så man kan chimsa in det sedan om man har höga krav.
Kör på!
Hittar det inte nu, men för en tid sedan var ett i mitt tycke mycket vackert bygge igång här som var gjort i just stålbalk och plåt.
Kör på!
Hittar det inte nu, men för en tid sedan var ett i mitt tycke mycket vackert bygge igång här som var gjort i just stålbalk och plåt.
Som lägenhetsbo med tillgång till bladkniv och hammare på jobbet så... just detNeoTech skrev:Finns det en anledning till att så många väljer att bygga sina portal fräsar i aluminium profil ist för t.ex säg 4mm stålplåt?!

Jag tror det sades i en annan tråd men många har helt enkelt inte tillgång till svets mm. Aluprofilerna som finns att köpa har väll rätt bra mått och man skruvar ihop dem, dom är lätta att borra i med en vanlig borrmaskin.
Jag bygger alla mina maskiner i stål, har bla byggt en fräs av 70*70(?) rör och den blev förvånande bra trots att den inte är avspännd eller har bearbetade ytor för linjärlagrena.
Jag har börjat byggt en större portalfräs nu i stål 40x40, det hade varit ett stort plus om den var ihopskruvad och kunde plockas ner men den blir svetsad istället. Någon avspänning kommer inte på tal då den är för stor men ytorna för linjärlagrena ska iaf bearbetas.
Jag bygger alla mina maskiner i stål, har bla byggt en fräs av 70*70(?) rör och den blev förvånande bra trots att den inte är avspännd eller har bearbetade ytor för linjärlagrena.
Jag har börjat byggt en större portalfräs nu i stål 40x40, det hade varit ett stort plus om den var ihopskruvad och kunde plockas ner men den blir svetsad istället. Någon avspänning kommer inte på tal då den är för stor men ytorna för linjärlagrena ska iaf bearbetas.
oki, ja det är helt enkelt på grund av att det kanske inte är en normal hobby nivå att sitta på mig/tig svetsar och plasma då antar jag.
Men hur som helst så är det inte hel knäppt att bygga det i stål då men man man kanske ska tänka sig för och göra den isärtagbar som du sa den blir inte lätt o flytta på annars.
Bara foten betongfylld kommer jue väga som fan börjar jag inse.
Ah tack för tipsen hur som helst. =)
Men hur som helst så är det inte hel knäppt att bygga det i stål då men man man kanske ska tänka sig för och göra den isärtagbar som du sa den blir inte lätt o flytta på annars.
Bara foten betongfylld kommer jue väga som fan börjar jag inse.
Ah tack för tipsen hur som helst. =)
Har byggt en maskin i 80x80x8 och det är rejäla svetsömmar på den men bara man lägger dom i rätt ordning så slår det inte sig så mycket.
Tänk på att en svets alltid vill dra materialet mot sig, så lägg några häftor på baksidan och rikta lite mellan svetsningarna så blir det bra. Sen finns det ju alltid schims! Har du tillgång till att rikta din konstruktion så bruka det bara bra nog, Jag skippade plan fräsningen på min maskin för det kändes inte som det behövdes.
Tänk på att en svets alltid vill dra materialet mot sig, så lägg några häftor på baksidan och rikta lite mellan svetsningarna så blir det bra. Sen finns det ju alltid schims! Har du tillgång till att rikta din konstruktion så bruka det bara bra nog, Jag skippade plan fräsningen på min maskin för det kändes inte som det behövdes.
Hmm..... Det är ju klart att vi har lite olika förutsättningar och preferenser när vi talar om hembyggda maskiner.
För vissa kanske det är ett krav att fräsen skall vara enkel att plocka fram ur garderoben när man skall använda den.
Om jag skulle bygga en fräs så skulle det inte göra något om den väger ett ton. Bara den blir stabil....
Jag har, en gång, byggt ett chassie i ganska kraftiga fyrkantsprofiler (100x100x?). Jag svetsade mycket korta sträckor åt gången (15-20mm), och lät det kallna ordentligt emellan. Visserligen tog det en hel vecka att svetsa allt, men det blev riktigt rakt.
Det krävdes inte speciellt mycket shims för att nå den önskade toleransen (0,02mm/m), även om det tog "ett antal timmar"
.
För vissa kanske det är ett krav att fräsen skall vara enkel att plocka fram ur garderoben när man skall använda den.
Om jag skulle bygga en fräs så skulle det inte göra något om den väger ett ton. Bara den blir stabil....
Jag har, en gång, byggt ett chassie i ganska kraftiga fyrkantsprofiler (100x100x?). Jag svetsade mycket korta sträckor åt gången (15-20mm), och lät det kallna ordentligt emellan. Visserligen tog det en hel vecka att svetsa allt, men det blev riktigt rakt.
Det krävdes inte speciellt mycket shims för att nå den önskade toleransen (0,02mm/m), även om det tog "ett antal timmar"

Re: Finns det en anledning... (fräsar i Al vs Stål)
nee alltså stabilitet känns jue rätt viktigt, finns jue en anledning till att kommersiella fräsar är en riktiga klumpar i gjutgods.. =)
Men ja fårla plocka fram tig svetsen för en gångs skull och tigga det hela.. snällare värmeutveckling än den gamla trådsprutan.. =)
Tjock godsade profiler måste eg. vara ett riktigt vettigt material att bygga av om än kan vara lite dyrt.
Men ja fårla plocka fram tig svetsen för en gångs skull och tigga det hela.. snällare värmeutveckling än den gamla trådsprutan.. =)
Tjock godsade profiler måste eg. vara ett riktigt vettigt material att bygga av om än kan vara lite dyrt.
Tycker frågan om alu vs stål är väldigt berättigad. Drar den gärna ett steg längre och ser den som styvhet vs vikt. Det är krafter som gör en fräs ostabil. F=m*a
Håller på med ett bygge som kommer bestå av stål, aluminium och kolfiber. Statiska delar i stål, rörliga i alu och kolfiber.
Håller på med ett bygge som kommer bestå av stål, aluminium och kolfiber. Statiska delar i stål, rörliga i alu och kolfiber.
Tröghetskrafterna F=m*a , lär väl vara ganska marginella för stabiliteten.
Det är skärkrafterna som är problemet för stabilitet.
Det är skärkrafterna som är problemet för stabilitet.
Finns nog ingen maskin som kan fräsa en precisions yta i ett pass. Kör ett grovt pass och sen kanske 2-3st fina pass så att man smyger upp till slutgiltiga måttet. Alltså spelar alu eller stål ingen roll förutom hur grova pass man kan ta i början.
Fyrkantsprofiler i stål är ju väldigt trevliga att hålla på med. Stål är också enklare (och billigare) att svetsa än alu. Alu slår sig nåt fruktansvärt när man svetsar i det.
Jag kan tänka mig att ha de grövre bitarna i stål och de finare i alu kan vara en trevlig kombination.
Stål har en nackdel mot alu det behöver färg för att inte rosta.

Jag kan tänka mig att ha de grövre bitarna i stål och de finare i alu kan vara en trevlig kombination.
Stål har en nackdel mot alu det behöver färg för att inte rosta.