bygga om en nc till cnc

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Stene

bygga om en nc till cnc

Inlägg av Stene »

Hej!
Jag har hittat en nc fräs och jag har inte så stor koll på dom. Jag skulle vilja bygga om den till en cnc. Vad gisar ni att jag behöver för grejor för att få det att fungera?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: bygga om en nc till cnc

Inlägg av tecno »

Lite bilder och sånt hjälper, frågan du ställt nu är som hur långt är ett snöre :shock:
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Fan vad det har blivit tjat om dessa snören senaste dagarna...
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Finns väl en viss anledning till detta tycker jag, eller håller du med om det E-Man?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

"Vad gisar ni att jag behöver för grejor för att få det att fungera?"

Du behöver servomotorer eller stegmotorer, förslagsvis. Drivsteg, strömförsörjning, breakoutkort och annat smått så är det klart. Då antar jag att du kommer att köra med MACH3 eller EMC2, eftersom det är vanligast och du inte skriver så mycket mer än vi ska just gissa. Kostnad från 3-100kKr... ungefär :wink:
Stene

Inlägg av Stene »

ok jag tror att jag vad otydlig. Jag har en kusin som har en granne som ska sälja en nc fräs. Jag har inga bilder på den än. Som jag har förståt så är skilnaden mellan en nc fräs och cnc att på nc är det mera kompicerat att programera än cnc. cnc kör du efter en ritning du har gjort på datorn. Har jag fel??
Så då tänkte jag göra om så det blir så lätt som möjligt att använda den. stegmotorer, drivsteg, strömförsörjning, mm sitter redan på fräsen så frågan är vad som behövs för att kuna styra den som en cnc som inte fins på en nc fräs.
Hoppas ni förstår vad jag menar!
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det du ska ta reda på är HUR den maskinen styrs idag, antar att den har TAPE eller HÅLREMSA eller PIN-TAVLA och det är detta du skall ersätta med modernare grejer. Men....... den maskinen kan likaväl också vara HYDRAULISK och då är det en helt annan femma, inte 'bara' att byta ut motorer och dylikt.

Som sagt, ta reda på så mycket du kan, ingen av oss kan gissa sig till vad det är. Sen kan det hända att vi här kan ge dig tips om hur du kan gå vidare.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Skillnaden mellan NC och CNC, är väl snarare att NC-systemen saknar dator och därmed också programminne.
Det är ett renodlat hårdvarusystem och "G-koden" måste matas in i takt med att maskinen förbrukar den.
Detta sker oftast med hålremsa som inmatningsenhet.
Hålremsan brukar gå att modernisera bort med en BTR-box eller liknande som ersätter remsläsaren.

Det du efterfrågar är dock ett DIALOG-system typ Heidenhein.
Det får man inte per automatik för att man byter till CNC. Dom flesta CNC-system har i pricip samma typ av kod som en NC.
Vad jag kan begripa, är det lite tunnt med Dialogfunktioner även i MACH3.

Frågan är, om det inte är en bättre lösning att satsa på ett bra CAM-program med rätt Postprocessor.
Då får du den funktionen du vill, fast du bereder på en extern dator istället för i styrsystemet.

Om originalsystemet är intakt och fungerar, kanske du inte behöver byta system ens.

Även om du inte har bilder nu, kanske du vet vad det är för maskin och styrsystem.
Då är det lite lättare att få insikt i.
Skriv svar