Problem med strömbrytare med inbyggd belysning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Peppar

Problem med strömbrytare med inbyggd belysning

Inlägg av Peppar »

Jag har byggt en rörförstärkare. Som strömbrytare använder jag Elfa 35-021-50. Jag har haft en hel del problem med den.

Ett tag trodde jag att säkringshållaren var trasig. Lampan i strömbrytaren lös när säkringshållaren inte var åtdragen. Vad jag först inte upptäckte var att lampan endast lös när ingen ström gick igenom säkringshållaren. Alltså ingen ström till förstärkaren. Lampan i strömbrytaren är ansluten till noll/chassi/jord.

Nästa konstighet. De två motstånd på 47 ohm jag hade mellan glödtråden till likriktaren och noll/chassi/jord brann upp. Detta skedde samtidigt som jag hade problem med säkringshållaren, så jag vet inte exakt vad som hände. Där är nu inga motstånd och är, precis som lampan, något jag ignorerar för tillfället.

Det ska sägas att jag började bli sjuk i helgen och mår just nu inte väldigt bra. Det sista jag gjorde var att kort testa förstärkaren. Jag visste att där var hum, möjligen att utgångstransformatorerna påverkas av nättransformatorn. Jag ville bara se om där var liv i den. Resten hoppas jag fixa nu i helgen.

När jag satte i strömkontakten så visade det sig att strömbrytaren var på. Inga rör var i förutom likriktaren. Jag är inte 100% säker att likriktaren var i, men tror det. Lampan på strömbrytaren lös och det började lukta bränt. Kanske det till och med kom ljud, typ från en transformator så överhettas. Jag stängde av omedelbart och det hela gick så snabbt att jag inte är säker på exakt vad som hände.

Det första jag kommer att göra i helgen är att löda loss ledaren till lampan i strömbrytaren och se hur det är med hum och annat utan den. Nya motstånd kommer också att testas. De senare är inte viktiga. Men jag vill förstå varför de brann upp.

Det stora frågetecknet här är lampan i strömbrytaren. Den är ansluten till noll/chassi/jord. Jag har tänkt att kanske ett motstånd i serie hjälper. Men jag förstår helt enkelt inte varför. Det rör sig bara on en lysdiod. Och då det rör sig om 230V så är det troligt att där redan är ett motstånd.

Och när det gäller strömuttag här i Sverige så har väl vi 0, fas och jord. Jord i sin tur är väl kopplad till nollan?

Någon som vet vad som pågår här?
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Problem med strömbrytare med inbyggd belysning

Inlägg av prototypen »

<<Någon som vet vad som pågår här?>> nja lite långtifrån

Lampan i knappen SKA INTE VARA ansluten till chassiet/skyddsjord, Lampan ska vara ansluten mellan fasen efter brytaren och nolla. Nu vet vi aldrig vad som är fas och nolla då stickpropparna går att vända så därför bör alla använda 2-poliga brytare. Då försvinner även problemet med att koppla lampan.

Jag tycker det låter lite farlig, ta ett foto så kommer du att få många åsikter.

Hum kan orsakas av magnetfält från nättrafon kopplas över till utgångstrafon så därför bör ena transformatorn vara vriden 90 grader mot den andra.

Bilder!

Protte
Peppar

Inlägg av Peppar »

Det var ungefär det jag tänkte--"0, fas och jord. Jord i sin tur är väl kopplad till nollan?"

Jag var väldigt osäker när det gällde denna brytare. Googlade. Men tänkte också att om den finns så kan där inte vara så stora problem.

Jag ska kolla 2-polig. Men jag kommer nog att strunta i det och använda en brytare utan lampa. Lampan behövs inte. Rören lyser :wink: Och om jag tvunget ska ha lampa så kan jag använda en vanlig lysdiod. Detta såg helt enkelt ut som en stilig och enkel lösning.

Tack för svaret.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men i kabeln som kommer in i förstärkaren så vet du INTE vilken som är fas och nolla. Med en avslagen enpolig brytare så är ALLT före transformatorn spänningsförande om brytaren blir ansluten till nollan (50% chans).

Byt genast till en 2-polig eller skippa brytaren och dra ur sladden som egentligen är mycket bättre.

Protte
Skriv svar