Håller på och ritar på en strömslinga.
Frågan är, när det gäller spänningskällan, hur stabil behöver jag göra den, räcker det med likriktad och filtrerad 24V eller behöver jag stabba den.
I teorin skall man ju inte behöva stabba, då givarna skall kunna kompensera för detta, men i praktiken??
4-20mA Strömslinga, spänningskällan?
Re: 4-20mA Strömslinga, spänningskällan?
beror på hur strömstyva strömgeneratorerna i givarna är gentemot önskad mätnogranhet och upplösning - sedan fins det risk för påverkan på mottagarsidan om signalen dessutom går via optokopplare och ger strömmässig modulation mha. kabelns kapacitet som 'fjäder' för lite högre frekvenser vid spänningsvariation (brum) på matningen.
Men även bara en enkel regulator ala LM7824 eller baserad på LM317 ger 50 - 70 dB undertryckning av rippel och störningar som kommer från trafo, så jag ser ingen orsak till att snåla bort något sådant som med utan reglering kan ge konstiga problem som är svåra att hitta och mer kostsamma att åtgärda.
Även med aldrig så vassa filteralgoritmer så är det svårt att hitta en signal (ens om det är en DC-spänning med lång mätfönster och medelvärdesbildning) i allmänbrus och brumnivå som är 30 - 40 dB högre än signalen i sig än om brus/brumnivån ligger 20-30 dB under signalen med hjälp av en enkel regulator på matningen. - man behöver inte förvärra situtationen avsiktligt med dålig matning när man ändå har risk för bruspåtryckning via dom utlagda kablarna.
Men även bara en enkel regulator ala LM7824 eller baserad på LM317 ger 50 - 70 dB undertryckning av rippel och störningar som kommer från trafo, så jag ser ingen orsak till att snåla bort något sådant som med utan reglering kan ge konstiga problem som är svåra att hitta och mer kostsamma att åtgärda.
Även med aldrig så vassa filteralgoritmer så är det svårt att hitta en signal (ens om det är en DC-spänning med lång mätfönster och medelvärdesbildning) i allmänbrus och brumnivå som är 30 - 40 dB högre än signalen i sig än om brus/brumnivån ligger 20-30 dB under signalen med hjälp av en enkel regulator på matningen. - man behöver inte förvärra situtationen avsiktligt med dålig matning när man ändå har risk för bruspåtryckning via dom utlagda kablarna.
köpegivare har visat fel med ripplande spänning, , så jag hadde åtminstånde satt ett rcfilter emellan
Hmm, platsbrist på kortet är väl det stora problemet, får uppenbarligen fundera på nån vettig lösning.