zenerdiod ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
choppertony

zenerdiod ?

Inlägg av choppertony »

Jag försöker plugga lite elektronik. Har kommit till zenerdiod. Jag är lite fundersam på hur den används.

Jag har en egen teori hur den skulle kunna användas. Men jag vill gärna veta om jag har fått allt angående zenerdioden om bakfoten..

Min teori är att med en fotoresistor och ett vanligt motstånd Spänningsdela t,ex 6V.

Sen mellan fotoresistorn och motståndet kopplar jag in ena sidan på zenerdioden och andra ändan kopplar jag tex till en liten lampa och vidare till Gnd. om zenern är 3,3Volts så när ljuset är vid ett speciellt Ljus/mörker så skulle lampan tändas. Alltså när fotoresistorn släpper igenom 3.3V..

ungufär såhär:

+
fotresistor
Zenerdiod, lampa,Gnd
motstånd
Gnd

Jag hoppas att om jag har fel så blir jag glad om jag får en liknande förklaring hur man kan använda zenern.

mvh / Tony

Ps: skulle kanske lagt denna under opto... ops
limpan4all

Re: zenerdiod ?

Inlägg av limpan4all »

Nja, det går ju att koppla så som du tänkt men det finns problem.
Zenerdioden är i framspänningsfallet en helt vanlig diod.
Det intressanta med en zennerdiod är när den backspänns, då kommer den att fungera som en konstantspänningshållare inom ett rätt stort strömintervall typ 1-10mA (standard småsignal) det är så den vanligen används.
Man kan även koppla den så som du tänkt, men den kommer att fungera dåligt då strömmen igenom den oftast blir för hög, detta pga lampans låga resistans när den är kall. Men detta är annars en klassisk metod att åstadkomma en simpel spänningsnivåindikering. Spänning, (katod mot plus) zennerdiod (anoden mot motståndet), motstånd, lysdiod mot 0V.
Beräkning:
Säg att vi vill veta att en reglerad 24V verkligen finns där och vi vill indikera att 24V är över 22V och ha en röd lysdiod på 20mA (vanlig 5mm).
24-Vfdiod-2/0,02=20V zennerdiod typ BZX85C20 0,4W kommer att ligga över zennerdioden och god konstruktionssed gör att vi väljer en som är specad minst dubbelt så högt.
Motståndet blir på 100 Ohm
choppertony

Inlägg av choppertony »

Men om man nu gör som jag ritat, men tar bort lampan sätter dit ett motstånd till och sedan kopplar in ett relä i stället.
Alltså på den sidan av relä't som gör att det drar. Är det oxå fel tänkt......

Zenern är ju tänkt vara kopplad på fel håll så att den inte släpper igenom någon ström förens spänningen kommit upp till 3,3V..... Svårt att lära sig då det bara finns ett litet exempel i boken.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det blir ju knappt någon spänning till reält. Och tar men dessutom hänsyn till att det påverkar spänningsdelningen så inser man att det inte funkar alls. Zenern har ju fortfarande 3,3V över sig när den leder.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Jag får hia mig till jag får mina zener o köra igenom labbet som finns dokumenterat o göra de mätningarna där så jag förstår det först.

Men en fråga till. Används zenern någon gång baklänges??? är det då så att ingen ström går igenom zenern för ens värdet på spänningen kommer upp till angivet då t,ex 3,3V?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Zenern används i princip alltid "baklänges". "Framlänges" uppför den sig som en vanlig diod.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Okej! Då har ju i alla fall ngt fastnat.... Får plugga vidare o testa mig framåt. Tackar så länge!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

choppertony skrev:Min teori är att med en fotoresistor och ett vanligt motstånd Spänningsdela t,ex 6V.

Sen mellan fotoresistorn och motståndet kopplar jag in ena sidan på zenerdioden och andra ändan kopplar jag tex till en liten lampa och vidare till Gnd. om zenern är 3,3Volts så när ljuset är vid ett speciellt Ljus/mörker så skulle lampan tändas. Alltså när fotoresistorn släpper igenom 3.3V..

ungufär såhär:

+
fotresistor
Zenerdiod, lampa,Gnd
motstånd
Gnd
Som du skrivit sitter lampan över både zenerdioden och motståndet, det blir inte bra. eftersom spänningen över motståndet varierar med strömmen igenom zenern. Pga detta får lampan ingen begränsning av max spänningen.
Om du däremot har en 3,3V lampa och sätter den bara över 3,3V zenern så begränsar zenern spänningen över lampan till 3,3V. Nu är inte zenern någon exakt begränsare, utan Vz ökar med ökad ström, så det blir inte exakt 3,3V hela tiden.

Detta är då en krets som begränsar spänningen till Vz. Bra att använda om spänningen varierar och man behöver en fast spänning på ett visst värde, eller att man vill att spänningen inte ska bli högre än ett visst värde.

Det limpan4all beskrev var en krets som ger spänning om inspänningen överskrider ett visst värde. Två olika tillämpningar alltså.

Din fotoresistor med lampa var ett dåligt exempel. Eftersom fotoresistorn har så hög resistans är det ingen mening med att sätta en resistor i serie med den i det här fallet. I regel används bara zener begränsning vid små strömmar. När man behöver en referenspänning till spänningsaggregat t.ex. Behöver man exaktare använder man spänningsreferenser.

En annan typ av begränsare. I gamla motorcycklar Hade man en zener för att begränsa spänningen till batteri och glödlampor. Då behövdes inte så stora generatorer så att kraftiga zenerdioder räckte för att begränsa spänningen. Vid tomgång lämnade generatorn ofta så låg spänning att det räckte ej för att ladda batteriet och ge lampan bra sken. Vid högre varv blev spänningen högre och zenern gick in och begränsade spänningen, genom att skicka en stor del av strömmen ner till gnd. Generatorn orkade då inte driva upp spänningen högre. DagenS generatorer orkar driva mycket högre strömmar och en zener skulle alldrig orka hålla emot.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Det finns ett par exempel i "elektronik för alla" där man använder fotoresistorn bl,a anaolog signal till en lampa. och sedan en så kallad "digital signal" där antingen lampan är släkt , eller tänd. Inget mitt i mellan. Det är kanske det exemplet jag skall labba med , och inte blanda in zenern över huvudet taget. Det var ju igentligen bara en teori jag hade. Men den höll inte hela vägen.

Jag får labba vidare . Man kan inte bara läsa i boken . man får göra övningarna oxå med tillhörande mätningar så man fattar vad som händer. Tacka för er hjälp !!!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En spänningsdelning med resistor och fotoresistor kopplad till en komparator. Det är nog tanka gången. Men det går nog att göra med några få diskreta komponenter också.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Skriven text är viktig, men har ju en begränsning där nyanser av hur viktigt saker och ting inte framträder så tydligt. Har man däremot sett den magiska röken lämna en komponent så framgår det liksom klarare. Har man dessutom kännt på komponenten just innan och brännt sig riktigt illa så blir det en riktig aha upplevelse. :mrgreen: :wink:

Fotoresitorer är inget att ha i nykonstruktioner. Se denna tråd för alternativ.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =6&t=35953

Men gör gärna labbarna med fotoresistorn om du har en sådan. De finns ju fortfarande kvar i gammal utrustning.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Tittade på övningen igen. o där gick ju tåten efter Zenern till basen på en transistor. Så lampan var ju inte med i denna delen. Den låg nog mellan plus o Emitten.

Jag vill göra övningen o väntar bara på tillfälle o komma iväg så jag får tag i fotoresistorn. Men Elfa hade ingen, o den som KoCompany har är det lägsta motståndet på Fotoresistorn 2Mohm.

Dela man spänningen med ett annat motstånd så kan man ju få exempelvis 0,5V till att gå till basen på transistorn. Men jag är lite konfunderad. Med t,ex 2Mohm så lär det inte vara mycket till ampär , men behöver inte transistorn lite Amp oxå???
Det räcker väl inte med spänning ???? Det står inget i boken vilkken storlek på Fotoresistorn det skall vara, o som sag jag vill inte gissa heller för då finns risken för att man får besök av den mystiska "anden i röken"
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du kan gått gå på Kjells, mörkerresistansen är 2Mohm (det högsta värdet). Vid ljus ca 2-20kohm (ca 1000 - 100ggr lägre).

Vad som bestämmer hur mycket ström transistorn behöver på basen för att leda är dess förstärkning. Har du en lampa som behöver 100mA och en transistor som förstärker 100ggr behöver du 1mA på basen för att transistorn ska leda fullt ut.

Har du 6V och 2kohm kan du aldrig få mer än 3mA att gå genom fotoresistorn, vid mörker mycket mindre. 3mA kan aldrig släppa ut den aktiva substansen från en transistor så där kan du vara lugn. En liten transistor tål betydligt mer än 3mA på basen så du kan vara säker där. Det finns sätt att koppla transistorn fel så att den går sönder men då är det inte fotoresistorns fel.

Zenerdioden fördröjer tillslaget lite och behövs egentligen inte, men används den blir tillslaget distinktare.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Mindmapper skrev:Du kan gått gå på Kjells, mörkerresistansen är 2Mohm (det högsta värdet). Vid ljus ca 2-20kohm (ca 1000 - 100ggr lägre).

Vad som bestämmer hur mycket ström transistorn behöver på basen för att leda är dess förstärkning. Har du en lampa som behöver 100mA och en transistor som förstärker 100ggr behöver du 1mA på basen för att transistorn ska leda fullt ut.

Har du 6V och 2kohm kan du aldrig få mer än 3mA att gå genom fotoresistorn, vid mörker mycket mindre. 3mA kan aldrig släppa ut den aktiva substansen från en transistor så där kan du vara lugn. En liten transistor tål betydligt mer än 3mA på basen så du kan vara säker där. Det finns sätt att koppla transistorn fel så att den går sönder men då är det inte fotoresistorns fel.

Zenerdioden fördröjer tillslaget lite och behövs egentligen inte, men används den blir tillslaget distinktare.

Miss av mig. Zenern var ju för f-n inte med där över huvudet taget. Det var ju bara jag som hade en teori hur man kunde göra. Men den var felaktig. Okey. jag trådde den började på 2Mohm o gick neråt till 50 Mohm. Det var fel då alltså. Jag får in o titta i gen på Kocompany.. Tackar!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Den skulle kunna vara där om man vill skärpa upp tillslaget så det var ingen dum spåning. Men det finns bättre sätt att skärpa upp tillslaget men det kräver mer komponenter och kommer senare i kursen kan jag tänka.
Skriv svar