Kring 1,8 ggr DC-strömmen är vanligt för likriktare med kondensatorutgång, men då är det i och för sig lite större transformatorer det rör sig om.
Aha. Hade jag inte så bra koll på. Jag visste att strömmen ökar trodde den ökade med roten ur 2 (1.41) som en effekt av att kondensatorn laddar till toppvärdet. Säg att med transformatorn jag använder (2x15V 11VA) kan jag plocka ut ca 366mA samtidigt. 15*1.41=21,15. Att plocka ut 366mA*21,15 skulle ju bli ~7,7W vilket är mer än vad den lindningen skulle klara. 366mA/1.41=259mA. 259mA*21,15V=5,4W vilket är ungefär halva effekten på trafon och vad man borde kunna plocka ut efter glättning. Om detta då stämmer så borde 169mA * 1.41 = 238mA ligga precis under vad säkringen tål. Ioförsig skulle det ju inte skada att höja värdet lite grann..
och det är INGEN som det varken blivit kortslutning eller avbrott i.
Protte: Nej, sannolikheten att en 7805 under normal inspänning och last skulle gå sönder tror jag inte är alls stor. Men ifall något skulle gå fel, tex en felkoppling, man råkar pilla med mätproben, kopplar fel eller vad som hellst, så finns iallafall ett överspänningsskydd vilket inte är helt fel. Det extra jobbet med att implantera en crowbar tycker jag är värt mer än trasiga dyra kretsar som ej finns att tillgå från svenska leverantörer, om man skulle klanta sig

. Det är den mänskliga faktorn jag fruktar mest

. Då byter jag hellre en spänningsstabb.
Med en 1.3W zenerdiod borde det inte vara någon risk att den går sönder tycker man.. den klarar ju nästan lika mycket ström som säkringen. Man måste således upp i 32V spänningsfall över motståndet. Då är det större risk att motståndet brinner upp istället. Men tyristorn borde vara tillräckligt snabb för att trigga innan det händer får man hoppas.
Som sagt borde man egentligen sätta in dioder också som kimmen. Vart jag nu ska få plats med det. Känns som jag murat in mig i ett hörn vad gäller mönsterkortslayouten
Och nu är inte lysdioderna med. Funderar på att lägga dom på ett mindre kort med skruvplintar för spänningarna. Om någon är intresserad av layouten så hojta gärna.