Elektromagnet
Elektromagnet
En elektromagnet av typ startmotorsolenoid.
Viken är max frekvens man få plunchen att oscillera med?
Vi antar att den fjäderbelastad i en riktning.
Viken är max frekvens man få plunchen att oscillera med?
Vi antar att den fjäderbelastad i en riktning.
Re: Elektromagnet
Det är beroende på en del; massa som skall röra sig, styrka på elektromagneten, spänning som spolen matas med m.m. m.m. Detta är inget jag känner för att räkna ut hade personligen testat mig fram.
Baserat på hur lång tid det brukar ta att slå till gissar jag på minst 10Hz, men det är ju bara prova som sagt 

10Hz är vad skulle behöva, plus lite marginal på det.
Men med vad ska man prova? En tändfördelare och stegös borrmaskin kanske?
Kanske man måste ha ett relä mellan också? Hinner det med 10-15Hz?
Elektronik är inte min starka sida, så jag vill helst slippa komplicerad elektronik.
Men med vad ska man prova? En tändfördelare och stegös borrmaskin kanske?
Kanske man måste ha ett relä mellan också? Hinner det med 10-15Hz?
Elektronik är inte min starka sida, så jag vill helst slippa komplicerad elektronik.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Ett relä är ju också en elektromagnet. 
Berätta gärna mer om vad du ska göra och vilka förutsättningar som finns så är det lättare att svara.

Berätta gärna mer om vad du ska göra och vilka förutsättningar som finns så är det lättare att svara.
-
Ta ett relä och koppla en kondensator över spolen och gör så att när den inte drar så går spänning till spolen och när den har dragit så försvinner spänningen från spolen.
Då kommer reläet att oscillera och frekvensen beror på kondensatorn storlek.
Sedan är det bara att byta till olika kondensatorer.
Då kommer reläet att oscillera och frekvensen beror på kondensatorn storlek.
Sedan är det bara att byta till olika kondensatorer.
Det kommer nog att gå illa åt kontakterna med tanke på att draglindningen stjälper i sig runt 50-60A på en normal startmotorsolenoid, hållindningen ligger runt 10.
JimmyAndersson:
Jag tänker bygga en stansmaskin.
Tanken har varit att använda en likströmsmotor+kamaxel för att åstadkomma stansrörelsen
Nu funderar jag på om en solenoid kan vara en enklare lösning.
Jag vill att den ska klara 10 slag/s
Norpan:
Jasså, det är så pass hög ström till draglindningen, det lär ju bli den som är aktuell i mitt fall.
50A låter mycket, har för mig kabeln från tändlåset brukar vara säkrad med max 8A.
Jag tänker bygga en stansmaskin.
Tanken har varit att använda en likströmsmotor+kamaxel för att åstadkomma stansrörelsen
Nu funderar jag på om en solenoid kan vara en enklare lösning.
Jag vill att den ska klara 10 slag/s
Norpan:
Jasså, det är så pass hög ström till draglindningen, det lär ju bli den som är aktuell i mitt fall.
50A låter mycket, har för mig kabeln från tändlåset brukar vara säkrad med max 8A.
Det är bara en kort puls innan solenoiden har dragit, draglindningen jordas genom kolen i startmotorn så när kontakterna i solenoiden gör kontakt blir det plus på båda sidorna och bara hållindningen är aktiv eftersom den jordas på vanligt vis.
Det kanske är lite lägre strömmar på moderna startar men jag tror inte det är under 30A till draglindningen.
Det kanske är lite lägre strömmar på moderna startar men jag tror inte det är under 30A till draglindningen.
Henry:
Stansmaskin till stål. Dock måttlig plåttjocklek(0.50mm) och stansdiameter max 2.0mm.
Norpan:
Det är nog som du säger. Tiden är så kort att varken säkring eller kabel brinner upp.
Stansmaskin till stål. Dock måttlig plåttjocklek(0.50mm) och stansdiameter max 2.0mm.
Norpan:
Det är nog som du säger. Tiden är så kort att varken säkring eller kabel brinner upp.
Nu har jag testat en solenoid till en MB240D.
Tog en batteriladdare och läste av på amperemetern direkt.
Håll-lindning: 10A
Drag-lindning: 30A
Håll-lindningen förmådde inte ens att dra in ankaret, märkligt, returfjädern är ju inte speciellt stark.
Tyckte den verkade rätt slö överhuvudtaget.
Provade att "dutta" med kabeln så snabbt jag kunde på drag-lindningen, då hängde den inte med längre.
Så det är nog tveksamt om det går att komma upp i 10Hz.
Jag behöver en kraft på stansen på ca: 3000N.
Solenoidens slaglängd är 18mm och jag behöver 3mm på stansen.
En utväxling på 6:1 är möjlig. Det ger att solenoiden måste klara 500N.
Det verkar tveksamt om solenoiden är kapabel till det.
Sen, 30A vid 50% intermittens, undrar om lindningen pallar det?
Det blir nog att hiva idèn överbord.
Tog en batteriladdare och läste av på amperemetern direkt.
Håll-lindning: 10A
Drag-lindning: 30A
Håll-lindningen förmådde inte ens att dra in ankaret, märkligt, returfjädern är ju inte speciellt stark.
Tyckte den verkade rätt slö överhuvudtaget.
Provade att "dutta" med kabeln så snabbt jag kunde på drag-lindningen, då hängde den inte med längre.
Så det är nog tveksamt om det går att komma upp i 10Hz.
Jag behöver en kraft på stansen på ca: 3000N.
Solenoidens slaglängd är 18mm och jag behöver 3mm på stansen.
En utväxling på 6:1 är möjlig. Det ger att solenoiden måste klara 500N.
Det verkar tveksamt om solenoiden är kapabel till det.
Sen, 30A vid 50% intermittens, undrar om lindningen pallar det?
Det blir nog att hiva idèn överbord.
En ide kan vara att använda en plåtnibbler, tex:
http://www.verktygsboden.se/?id=77857
http://www.verktygsboden.se/?id=77857
Precis, i ditt fall är nog en maskindriven historia rätt väg att gå istället för elektromagnet för de krafter du kommer att behöva för att gå igenom 0.5 mm plåt 10 ggr/s är nog större än vad du tror och det är lättast att göra detta med någonting sådant som är i länken, det är i alla fall vad jag personligen hade satsat på.
Tack för tippsen.
Det tog en stund innan jag begrep vad det var för apparat på bilden.
Nu har det klarnat. Nej en nibbler av den typen går inte att använda.
Jag ska både stansa hål och nibbla. Dessutom måste man kunna byta stans/dyna relativt enkelt.
Jag har fått tag på beg. likströmsmotorer med plantetväxel som jag tror är användbara.
Med nån typ av kamaxel som trycker ner stansen.
Matningen ska vara CNC-styrd, så kruxet är att motorn måste starta och stoppa snabbt,
när man förflyttar till nästa hål.
Jag ska kolla om jag hittar datablad på motorerna, kanske man kan få lite hjälp.
Jag har även kollat på hydraulik, men det är svårt med en riktningsventil som klarar så hög frekvens.
Det tog en stund innan jag begrep vad det var för apparat på bilden.

Nu har det klarnat. Nej en nibbler av den typen går inte att använda.
Jag ska både stansa hål och nibbla. Dessutom måste man kunna byta stans/dyna relativt enkelt.
Jag har fått tag på beg. likströmsmotorer med plantetväxel som jag tror är användbara.
Med nån typ av kamaxel som trycker ner stansen.
Matningen ska vara CNC-styrd, så kruxet är att motorn måste starta och stoppa snabbt,
när man förflyttar till nästa hål.
Jag ska kolla om jag hittar datablad på motorerna, kanske man kan få lite hjälp.
Jag har även kollat på hydraulik, men det är svårt med en riktningsventil som klarar så hög frekvens.