SDHC minneskort, ej kompatibelt? (Problem)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

SDHC minneskort, ej kompatibelt? (Problem)

Inlägg av squiz3r »

Tjena. Ikväll åker vi på semester, och då tänkte jag att jag skulle ha men min MP3-Spelare med FM sändare och 4GB SDHC minneskort.

Nu skulle jag ladda ner musiken till minneskortet, men jag kan ju inte göra det via MP3-spelaren (Den kan inte vara USB slav vad jag förstår, USB porten används bara för att sätta i USB minne o sånt. Så jag testade först använda min kamera som kortläsare, men det fungerade inte, den hittar inget kort, sen testade jag med två ganska nya bärbara datorer, men med samma resultat :doh:

Tror ni det beror på att alla de läsarna inte klarar av SDHC eller är det rimligare att minneskortet är trasigt?
steppen7

Re: SDHC minneskort, ej kompatibelt? (Problem)

Inlägg av steppen7 »

Utrustning gjord för SD klarar inte den nyare SDHC-standarden. Däremot är SDHC bakåtkompatibelt så om du skaffar en kortläsare för SDHC klarar den SD.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det mest rimliga som jag ser det är att de inte klarar av kortet.

Många lite äldre typer av läsare klarar bara av max 2GB och tom även vissa nya klarar bara av 2GB men de brukar vara lite biligare än de som klarar mer. Att kortet är sönder kan förstås så vara fallet men jag har själv aldrig varit med om att ett minneskort lagt av. Tror nog mer att det är läsarna som inte klarar av det.

MP3 spelaren borde mycket väl gå att använda för att ladda ner och upp musik till den har aldrig varit med om någon man inte kunnat det med men har däremot inte köpt någon från DX. Fungerar det inte så är jag rätt säker på att det har med 4GB kortet att göra då den kanske som max bara kan hantera 2GB vilket inte är så ovanligt.

sen testade jag med två ganska nya bärbara datorer

Med kortläsare eller?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

MP3-spelaren klarar SDHC, det står på den. Men, där finns ju ingenstans att koppla in den till datorn, bara en USB hona på den :). Så jag tror inte den är gjord för att det ska gå.

Jo, det var den inbyggda kortläsaren i de datorerna. Jag trodde det var ganska självklart att en SD kortläsare nuförtiden klarar SDHC också, men så var tydligen inte fallet då.. :/

det är så irriterande, en SDHC kortläsare på DX kostar under en tia, men då lär jag ju inte hinna få den idag... :)
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Men om du har ett USB uttag på MP3 spelaren så är det bara att hitta rätt sladd och koppla in den direkt i burken (datorn).
Det skall inte vara några problem.
Per
Tekko

Inlägg av Tekko »

SD läsaren på min laptop tar SDHC utan att klaga, och jag kar fylla mina kinaskit noname mp3 spelare med låtar via usb utan problem.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Skillnaden, som jag förstått det, är att gamla SD-standarden adresserar data i enstaka byte medan SDHC adresserar det i sektorer om 512? byte. Hårdvarumässigt skall det vara samma interface. Så med en uppgradering av firmware så skall en SD-läsare kunna bli SDHC-kompatibel. Sedan är ju bara frågan om det finns någon sådan uppgradering till aktuella enheter.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag hade en Sandisk kortläsare "Imagemate 12in1" som inte var sdhc kompatibel. Tar upp till 2GB.

http://www.sandisk.com/Products/Item(11 ... riter.aspx

Jag försökte uppgradera den, det gick då bara uppgradera till en del ser.nr. Det ser jag som att det är något i hårdvaran som ställer till det! :mrgreen:

Går visst inte få in länken hel. Använd hela url så går det. Länken går till en nyare ver. som klarar SDHC.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

PerE skrev:Men om du har ett USB uttag på MP3 spelaren så är det bara att hitta rätt sladd och koppla in den direkt i burken (datorn).
Det skall inte vara några problem.
Per
Är du säker på det? För detta är ingen vanlig slavport (som en normal MP3 spelare) utan det är en masterport, alltså att man kan tex koppla in ett USB-minne eller en USB-kortläsare med mera i den. Men det är möjligt att att den kan vara både master och slave. Tycker bara att det borde följt med en kabel då.. Hane typ A till hane typ A är ju inte så vanligt? Men då måste den ju vara korsad också? Annars kommer D- och D+ bli fel ju?

"och jag kar fylla mina kinaskit noname mp3 spelare med låtar via usb utan problem."
Är det med master USB port på dem då? Vanliga MP3-spelare som bara har en slav USB port fungerar ju såklart alltid.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Vad gäller hårdvaran så finns det ju två sätt att prata med kortet. 4-bitars parallellt interface eller SPI. Det kan ju vara så att vissa delar av detta inte längre är kompatibelt med SDHC-korten. Eller något. Det kan också vara så att jag har fullständigt fel. :)

Tyvärr kommer jag inte ihåg riktigt var jag hittade den infon någonstans.

Edit: Stavning
Senast redigerad av vfr 24 juli 2009, 19:18:16, redigerad totalt 1 gång.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Om det är USB-hostuttag så lär det nog inte gå att koppla till datorn. Det finns en nyare USB-OTG standard som stödjer USB host och device i samma kontakt, men om jag inte minns fel använder den standarden ett extra stift utöver de 4 för data och matning och finns därför bara i mini-variant, inte i typ A eller B.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

squiz3r skrev: det är möjligt att att den kan vara både master och slave. Tycker bara att det borde följt med en kabel då.. Hane typ A till hane typ A är ju inte så vanligt? Men då måste den ju vara korsad också? Annars kommer D- och D+ bli fel ju?
Det finns inga korsade USB-sladdar. Ändå såldes det friskt från början av USB-eran. De kör duplex över tvinnat-par (tp) i de fall de är master/slave. Även för handskakningen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Duplex_(kommunikation)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Om det är USB-hostuttag så lär det nog inte gå att koppla till datorn."
Jo, Det var det jag misstänkte.

Jag får helt enkelt använda mitt USB-minne (16GB) så länge, undertiden beställer jag en kortläsare från DX :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

värt att notera är att det finns 4Gigs SD-kort som INTE är SDHC, dessa är "out of standard" och får inte bära SD-loggan och funkar inte i all SD/SDHC-utrustning.

Jag har ett sådant från transcend i min ipaq som inte stöder SDHC, och enl manualen stöder max 2gig, ganska trevligt att ha dubbelt så mycket.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Jag har flera kort märkta "SD" med 4 GB kapacitet som fungerar utmärkt. Och dom är inte SDHC. FAT32 formatterade vill jag minnas.
Skriv svar