Hjälp med G-kod underlag för test med kretskortsfräsning...
Hjälp med G-kod underlag för test med kretskortsfräsning...
Har en kollega som tjötar hål i huvudet på mig om hur det är att fräsa kretskort med fräsen.
Så tänkte jag skulle göra ngt men har inte lust att dra igång och lägga massa tid på att lära sig ett cad program till....
Kortet tänkte jag skulle vara relativt enkelt adapter kort.
Lite olika ytmonterade kapslar som man drar ut pinnarna till en stiftlist.
Så jag hoppas att du har en sådan cad liggandes eller har lust att hjälpa till.
Så tänkte jag skulle göra ngt men har inte lust att dra igång och lägga massa tid på att lära sig ett cad program till....
Kortet tänkte jag skulle vara relativt enkelt adapter kort.
Lite olika ytmonterade kapslar som man drar ut pinnarna till en stiftlist.
Så jag hoppas att du har en sådan cad liggandes eller har lust att hjälpa till.
- Gildebrand
Re: Hjälp med G-kod underlag för test med kretskortsfräsning...
Ingen har svarat hittills, kan nog bero på att ingen förstår vad du är ute efter.
Vad sägs om att du förtydligar lite och skriver lite mer specifikt vad du är ute efter så ska du se att du får svar.
Vad sägs om att du förtydligar lite och skriver lite mer specifikt vad du är ute efter så ska du se att du får svar.
hmmm..
det jag vill göra är att testa att fräsa kretskortsmönster.
istället för att cadda upp ngt själv så tänkte jag att det säkert finns personer här som är duktig på det.
Kan i princip vara valfri layout men "adapter" kort skulle vara fint då det fyller lite funktion också.
vill alltså från ett kopparlaminat testa att fräsa ut koppar banor.
det jag vill göra är att testa att fräsa kretskortsmönster.
istället för att cadda upp ngt själv så tänkte jag att det säkert finns personer här som är duktig på det.
Kan i princip vara valfri layout men "adapter" kort skulle vara fint då det fyller lite funktion också.
vill alltså från ett kopparlaminat testa att fräsa ut koppar banor.
- Gildebrand
Okej, då börjar det klarna lite granna, vad för typ av adapterkort?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det kvittar ju om han bara ska testa.
I första inlägget står det tydligt:
"Lite olika ytmonterade kapslar som man drar ut pinnarna till en stiftlist."
Mippen:
Använder du någon typ av program för att rita scheman mm nu?
Du kanske vet det redan; men det brukar finnas konverteringsprogram som gör om t.ex Eagle's format till G-kod.
Så om man använder t.ex Eagle (eller något annat schema/kretskortslayout-program) behöver man inte lära sig ett till CAD-program.
Tyvärr har jag inte testat själv än, men det finns flera här på forumet som har fräst ut kretskortsbanor.
Kika i "Senaste kretskortet"-tråden i Projekt-delen, så lär du hitta några att skicka PM till.
I första inlägget står det tydligt:
"Lite olika ytmonterade kapslar som man drar ut pinnarna till en stiftlist."
Mippen:
Använder du någon typ av program för att rita scheman mm nu?
Du kanske vet det redan; men det brukar finnas konverteringsprogram som gör om t.ex Eagle's format till G-kod.
Så om man använder t.ex Eagle (eller något annat schema/kretskortslayout-program) behöver man inte lära sig ett till CAD-program.
Tyvärr har jag inte testat själv än, men det finns flera här på forumet som har fräst ut kretskortsbanor.
Kika i "Senaste kretskortet"-tråden i Projekt-delen, så lär du hitta några att skicka PM till.
vet att jag sett dom där adaptrarna på elfa men hittar inte i deras fantastiska sök system 
men det jag tänkte mig var olika ytade kapslar som går till en hålmonterad stiftlist.
Själv ritar jag inte alls scheman idag så tänkte jag skulle slippa kika in i dessa softar.
Har sett några konverterings softar för schema -> gkod men har inte kikat så mycket mer på dessa heller.
men det jag tänkte mig var olika ytade kapslar som går till en hålmonterad stiftlist.
Själv ritar jag inte alls scheman idag så tänkte jag skulle slippa kika in i dessa softar.
Har sett några konverterings softar för schema -> gkod men har inte kikat så mycket mer på dessa heller.
Det låter nästan som du vill att någon ska göra hela jobbet 
Du kan få ut fräsfiler ur Eagle om jag inte är helt ute och cyklar. Det enkla kort du vill göra klarar du av på någon timme att designa och få ut ur eagle.
Eagle är gratis.
Du kan få ut fräsfiler ur Eagle om jag inte är helt ute och cyklar. Det enkla kort du vill göra klarar du av på någon timme att designa och få ut ur eagle.
Eagle är gratis.
he he..njae.. visst är det bra att kunna köra eagle.
Vill dock testa att fräsa ett kretskort för att se hur det blir först.
Är ju kanon om eagle kan generera fräs fil (g-kod?) direkt.
Så då borde ju ngn kunna hjälpa mig lite snabbt med en sådan testfil
Vill dock testa att fräsa ett kretskort för att se hur det blir först.
Är ju kanon om eagle kan generera fräs fil (g-kod?) direkt.
Så då borde ju ngn kunna hjälpa mig lite snabbt med en sådan testfil
- Gildebrand
Vad är G-kod? heter det något mer? Är det gerber du menar eller?
På verkstads golvet heter det ISO-program/programmering.
g-kod är det man kör in i styrprogrammet till cnc'n och gerber är normalt resultat filen från cad programmet.
Fick ihop en g-kod's fil med lite pyssel med eagle.
Fanns att hitta ett script som skapar g-kod innifrån eagle.. lite meckigt men det gick.
Så nu skall man bara försöka testköra det... dock så gav min dator upp som jag kör mot cnc'n.
mach3 hänger sig i 9 fall utav 10 och behöver starta om datorn för att få lpt kontakt på nytt.
blir att installera upp en ny cnc dator här....
Fick ihop en g-kod's fil med lite pyssel med eagle.
Fanns att hitta ett script som skapar g-kod innifrån eagle.. lite meckigt men det gick.
Så nu skall man bara försöka testköra det... dock så gav min dator upp som jag kör mot cnc'n.
mach3 hänger sig i 9 fall utav 10 och behöver starta om datorn för att få lpt kontakt på nytt.
blir att installera upp en ny cnc dator här....
För att testa kör du direkt från Mach3 utan någon G-kodsfil.
Det är bra mycket viktigare att du har rätt verktyg i fräsen än hur G-koden ser ut.
Det är bra mycket viktigare att du har rätt verktyg i fräsen än hur G-koden ser ut.
G-kod program, är det nån ny nomenklatur som kommit ihop med Mach3 eller?lgrfbs skrev:På verkstads golvet heter det ISO-program/programmering.
Förr har det alltid hetat ISO-program, för att skilja dom från div. Dialog-program typ Heidenhain mm.
ISO-programet innehåller väl mycket mer bokstäver än G?
Det fanns även system i NC-teknikens barndom som ej var kodadresserade, t.ex. tabulatoradresserade,
som helt saknade bokstäver.
Första försöket blev rätt okej..
Dock ej 100%

Pga ojämn offerbräda, ojämnt laminat, ojämn operatör...
Så blev det inte tillräckligt djupt på alla ställen.
Får leka vidare med hur djupt man fräser för att få ett användbart resultat.
Med lite mer tuning borde det dock gå att skapa sig lite enklare kretskort så här.
Dock ej 100%

Pga ojämn offerbräda, ojämnt laminat, ojämn operatör...
Så blev det inte tillräckligt djupt på alla ställen.
Får leka vidare med hur djupt man fräser för att få ett användbart resultat.
Med lite mer tuning borde det dock gå att skapa sig lite enklare kretskort så här.
Verkar som om jag hjälpt någon för en gångs skull!
Lovande resultat!
Lovande resultat!