Tätning med stor O-ring.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Tätning med stor O-ring.

Inlägg av Eelector »

Jag skall försöka få till ett trycktät, men ändå öppningsbart ändstycke till ett grovt rostfritt rör.

Tanken är att göra enligt nedanstående skiss. De utsatta måtten är de enda som är bestämda än så länge.
Bild

På röret har det svetsats en fläns i 2mm plåt. Flänsen är 25mm bred. Mot denna fläns skall en ring av 12mm polykarbonat limmas med sikaflex. I ringen skall det finnas ett fräst spår för en oring. Ovanpå detta kommer ett lock, även det i 12mm polykarbonat. Allt ihop skall skruvas ihop med 8st rostfria M6 med vingmuttrar på "framsidan" av locket. Förhoppningen är att konstruktionen skall hålla för ett utvändigt tryck på minst 4 bar.

Min stora huvudbry för tillfället är O-ringen:
- Kommer konstruktionen att palla tycket?
- Var får jag tag på en lämplig O-ring? Hittade på ESSKA men de har 300kr min order plus rätt saftiga fraktpriser.
- Hur fräser jag oring-spåret i polykarbonaten? Har bara tillgång till en överhandsfräs och 4 resp. 6mm notfräsar. Skulle kanske kunna göra en rigg för att fräsa cirkelspåret, men hur får man finishen tillräckligt fin för att oringen skall täta ordentligt?

Tacksam för alla tips och synpunkter!
Bug_x

Re: Tätning med stor O-ring.

Inlägg av Bug_x »

"Rotera kullager" i täby är ganska billiga på o-ringar, hör med dom, alt åk dit om du bor i Stockholm.

Vet inte om du tänk på men med 4 bar så kommer nog polykarbonatskivan flexa en hel del. Den kommer ju utsättas för ca 700kg (r*r*pi*t, 7,5*7,5*3,14 * 4 = 706.5).

Men om det fungerar eller ej kan jag inte svara på :?

Mvh
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Är det nån speciellt tanke bakom att använda polykarbonat?

Enklast är väl att sätta en förstärkning ovanpå, antingen en plåt eller en ring för att minska ner arean som blir utsatt.

Vad är godstjockleken i röret? jag skulle nog gå upp till 3 el 4 mm tjocklek på flänsen, och tigsvetsa alt pinne för att få hållfasthet och täthet.

Är det vätska el gas det ska vara i? tror det finns en regel om att det är provningskrav från 7bar på gas. Beroende lite på vad du ska använda den till och vad max trycket kan komma upp till så kan det iallafall vara ide på att provtrycka den för säkerhets skull.

(lite kopparpasta el likn. på bultarna kan vara ide, rf har en tendens att skära ihop lite då o då)
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Tack för svaren!

Godstjockleken på både fläns, rör och den plåt som tätar andra änden av röret är 2mm.
Allt svetsarbete är redan gjort. (Pinne, OK63 tror jag det var). Flänsen slog sig en del (vilket var väntat) men taken är som sagt att limma den mot ringen med sikaflex vilket borde fylla ut de ojämnheter som blivit kvar efter bearbetning med hammare. :)

Hela konstruktionen skall skickas ner under vattnet. Helst klara ner mot 40M men går inte det så får det bli grundare. Anledningen till att använda just PC är att det skall kika ut en kamera genom rutan.

Edit: Ja, 700kg låter väldigt mycket. Undrar om den pallar det. Skulle kanske kunna minska den inre diametern på ringen ifall det hjälper?
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Varför montera O-ring när du skall använda tätningsmedel? O-ringen är ändå satt ur spel när flänsen är skev.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Det skall bara vara sikaflex skall mellan flänsen och polykarbonatringen. Tanken med o-ringen är att det skall gå att demontera "locket" på ett enkelt sätt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Varför inte använda en riktig fläns, och planpackning i stället?
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Skulle nog gå upp i tjockleken på glaset och antingen fler eller tjockare bult.

det är nog ingen större fara men det vore tråkigt om du vattenfyllde en dyr kamera.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det borde inte vara några problem när trycket verkar från utsidan.
Sätt O-ringspåret så nära bultcirkeln som möjligt.
Ännu bättre om det går att konsturera så man får radiell O-ringstätning istället.
Då spelar deformation av åtdragningen mindre roll.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Tack igen för alla snabba svar :)

Fabriksgjord fläns i rostfritt för så grova rör känns som det skulle kosta en halv månadslön, så jag körde efter principen man tager vad man haver. :)
Ang glaset så är 12mm det grövsta jag kunde få tag på. Tror extruderad PC endast görs upp till 12mm. Grövre behöver specialtillverkas.

Kommer givetvis att trycktesta den tom på djupare vatten än den normalt skall användas på innan jag stoppar i kamerautrustning :)
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

O-ringen borde vara lätt att fixa av "O-ringssnöre" som man köper på metervara och limmar ihop med superlim. Det funkar perfekt. Jag har till och med gjort drivremmar av sådant.
12mm polykarbonat borde klara den belastningen utan problem.
Jag skulle rekommendera att lägga spåret så nära röret som möjligt. Deformationen blir ju som minst rakt över kanten på röret.
GFEF

Inlägg av GFEF »

TomasL
>Varför inte använda en riktig fläns, och planpackning i stället?

Instämer en O-ring kräver 0.1-0.01 toleranser minst...
En någonsånär mjuk planpackning kän klara 1-2 mm fel
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

O-ring-snöre verkar ju toppen! Var får man tag på sådant?

Hur viktigt är det att botten och sidorna på spåret har fin yta? Glasmästaren hade provat att fräsa i PC biten jag köpte och ytan verkar inte helt slät. Någon som kan tipsa på hur man kan polera spåret?

Planpackning kanske också kunde funka, även om jag inte har en riktig fläns. PC-ringen har ju fin yta. Var hittar man stora planpackningar? Är det samma sak där att man kan köpa ark och klippa ut packningar?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

De toleranserna kanske behövs om man ska belasta den dynamiskt nära max, nu är det knappt något tryck och statiskt.
Eelector skrev:- Var får jag tag på en lämplig O-ring? Hittade på ESSKA men de har 300kr min order plus rätt saftiga fraktpriser.
Sök efter firmor som tillverkar hydraulslangar (Hydroscand tex), de brukar ha ett sortiment av O-ringar och andra tätningar som de säljer styckvis.
- Hur fräser jag oring-spåret i polykarbonaten? Har bara tillgång till en överhandsfräs och 4 resp. 6mm notfräsar. Skulle kanske kunna göra en rigg för att fräsa cirkelspåret, men hur får man finishen tillräckligt fin för att oringen skall täta ordentligt?
Limma den i botten så slipper du bry dig om ytfinheten där.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eelector skrev:Tack igen för alla snabba svar :)

Fabriksgjord fläns i rostfritt för så grova rör känns som det skulle kosta en halv månadslön, så jag körde efter principen man tager vad man haver. :)
Ang glaset så är 12mm det grövsta jag kunde få tag på. Tror extruderad PC endast görs upp till 12mm. Grövre behöver specialtillverkas.

Kommer givetvis att trycktesta den tom på djupare vatten än den normalt skall användas på innan jag stoppar i kamerautrustning :)
Nädå, kostar förmodligen mindre än att tillverka special.
Skriv svar