Hjälp, Får inte fart på stegmotorerna
Hjälp, Får inte fart på stegmotorerna
Jag har köpt nya stegmotordrivare och ett nytt breakout kort.
Nu har jag monterat in allt men det fungerar inte riktigt.
Breakoutkortet får signaler från datorn, kortet skickar vidare signaler till drivarna.
Drivarna har ström och håller motorerna stilla(går inte vrida på dom när dom är på)
Varför fungerar det inte då?
Jag mätte på signalerna från breakoutkortet utan att koppla in drivkorten och då får jag ca 5v på utgångarna men när jag kopplar in drivkorten så sjunker det till 1,999v och när jag stegar motorn så sjunker det till 1,85v.
Kan det vara den låga voltstyrkan som gör att korten inte känner av signalen eller är det bara mätvärdet som blir lågt när kortet drar lite av signalstyrkan?
Detta är nog den bästa förklaring jag kan ge av problemet med den begränsade kunskap om elektronik som jag har.
Om ni har någon ide är ni väldigt välkommna att hjälpa mig att få igång maskinen.
Tack på förhand
Magnus Hedberg
Nu har jag monterat in allt men det fungerar inte riktigt.
Breakoutkortet får signaler från datorn, kortet skickar vidare signaler till drivarna.
Drivarna har ström och håller motorerna stilla(går inte vrida på dom när dom är på)
Varför fungerar det inte då?
Jag mätte på signalerna från breakoutkortet utan att koppla in drivkorten och då får jag ca 5v på utgångarna men när jag kopplar in drivkorten så sjunker det till 1,999v och när jag stegar motorn så sjunker det till 1,85v.
Kan det vara den låga voltstyrkan som gör att korten inte känner av signalen eller är det bara mätvärdet som blir lågt när kortet drar lite av signalstyrkan?
Detta är nog den bästa förklaring jag kan ge av problemet med den begränsade kunskap om elektronik som jag har.
Om ni har någon ide är ni väldigt välkommna att hjälpa mig att få igång maskinen.
Tack på förhand
Magnus Hedberg
Re: Hjälp, Får inte fart på stegmotorerna
Vore bra om du talade om vilka drivare och vilket break-out-kort du har. Helt klart verkar det som att kortet inte kan leverera tillräckligt med ström för att tända lysdioden i optokopplaren i drivaren (om dom är opto-isolerade). Är break-out-kortet buffrat eller är det bara ett rent D-SUB-till-plint kort? Om det inte är buffrat så är det nog just ett sådant (buffrat) du behöver.
Jag köpte ett kitt på ebay som jag tyckte hade bra spec,
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0389535486
Jag vet inte om breakoutkortet är buffrat, kan man se det på något sätt?
Det sitter iaf optokopplare på det och jag har en 5v 3A strömförsörjning kopplat till det. (tack DAR303!)
På anvisningarna för drivkorten ser det ut som om det är optokopplare på ingångarna.
Man tycker ju att det ska fungera tillsammans när det är sålt som ett kitt....
Är det den info du ville ha?
Detta är en bra bit över min nivå, jag vill bara fräsa....
Tack för hjälpen
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0389535486
Jag vet inte om breakoutkortet är buffrat, kan man se det på något sätt?
Det sitter iaf optokopplare på det och jag har en 5v 3A strömförsörjning kopplat till det. (tack DAR303!)
På anvisningarna för drivkorten ser det ut som om det är optokopplare på ingångarna.
Man tycker ju att det ska fungera tillsammans när det är sålt som ett kitt....
Är det den info du ville ha?
Detta är en bra bit över min nivå, jag vill bara fräsa....

Tack för hjälpen
Jodå, det var den infon jag sökte - även om det var lite knapphändig dokumentation på break-out-kortet, men det är ju inte ditt fel
Testa att mäta på riktnings-signalen på en av drivarna. Jogga åt ena hållet och mät spänningen, jogga sedan åt andra håller och mät spänningen igen. Har du typ 1.9V i det ena fallet och väldigt nära 0V i det andra? Om så är fallet kan du testa att sätta ett motstånd på 1k mellan utgången på break-out-kortet och +5V.
EDIT: Lyckades hitta en "manual" till break-out-kortet här
Det ser ut att finnas två byglar, JN1 och JN2, har du dom monterade?

Testa att mäta på riktnings-signalen på en av drivarna. Jogga åt ena hållet och mät spänningen, jogga sedan åt andra håller och mät spänningen igen. Har du typ 1.9V i det ena fallet och väldigt nära 0V i det andra? Om så är fallet kan du testa att sätta ett motstånd på 1k mellan utgången på break-out-kortet och +5V.
-
Har du kopplat in nödstoppet?
Se http://www.kelinginc.net/KL-DB25.pdf
Det är precis som du beskriver med riktningssignalen... vad händer när jag gör som du beskriver här?H.O skrev:Jodå, det var den infon jag sökte - även om det var lite knapphändig dokumentation på break-out-kortet, men det är ju inte ditt fel![]()
Ska jag även göra så på steg utgångarna?
Byglarna är monterade men jag har funderat på att ta bort dom och testa med en 5v till, men det ska väl inte behövas?
Tack för att du tar dig tid och hjälper mig.
Magnus H
Nej det har jag inte gjort.Roger_Soderblom skrev:Har du kopplat in nödstoppet?
Det måste jag väl inte göra om jag inte har konfigurerat Mach3 till att använda den porten som nödstopp?
Tack för hjälpen och alla manualer.
Det var väldigt ont om manualer med när jag köpte dessa kort.
Magnus H
-
Tror att du måste göra det, jag satte en kabel till jord på min.
Följde denna koppling: http://www.kelinginc.net/KL4030KLDB25Wiring.pdf
Jobbigt att min förra länk inte stämmer med denna.
/Roger
Följde denna koppling: http://www.kelinginc.net/KL4030KLDB25Wiring.pdf
Jobbigt att min förra länk inte stämmer med denna.
/Roger
Senast redigerad av Roger_Soderblom 23 juli 2009, 13:49:03, redigerad totalt 1 gång.
Är det EN+ och EN- du menar med nödstoppet? Jag har många liknande drivar och det är alltid huvudbry med hur dom två ska kopplas det brukar sluta med att en av dem är kopplade till 5V eller jord så skuttar det igång.
Jag förstår inte riktigt hur det skulle hjälpa att jag kopplar in en nödstopp på printerporten om jag inte har konfigurerat den porten som nödstopp men jag kan ju alltid testa.
Ang EN+ och EN - så verkar det som om mina drivare är Enable när det inte ligger någon 5v på ingången.
Motorn håller imot om man försöker vrida på den men med 5v inkopplad så blir det lättare att vrida på motorn.
Tack för alla förslag och ideer.
Magnus H
Ang EN+ och EN - så verkar det som om mina drivare är Enable när det inte ligger någon 5v på ingången.
Motorn håller imot om man försöker vrida på den men med 5v inkopplad så blir det lättare att vrida på motorn.
Tack för alla förslag och ideer.
Magnus H
När jag kollade lite nogrannare på den sista bilden såg jag att det var kopplat 5v till step + och dir + och sen step- och dir- till breakoutkortet.
Jag har kopplat step och dir + till utgångarna på breakoutkortet och step och dir - till jord på breakoutkortet.
Kan detta vara felet tro?
/Magnus H
Jag har kopplat step och dir + till utgångarna på breakoutkortet och step och dir - till jord på breakoutkortet.
Kan detta vara felet tro?
/Magnus H
Det står i mina manualer att Enable ska lämnas oinkopplad då är den enable men det funkar inte, Step + och Dir + brukar jag ha som signalerna från lpt porten Step - och Dir - är oinkopplade eller satta till jord.
Så har jag kopplat det nu och det bör ju fungera men om voltsignalen sjunker för lågt kanske man kan vända på det och få en starkare signal?
Fungerar dina kort med enable inkopplad då?
/Magnus H
Fungerar dina kort med enable inkopplad då?
/Magnus H
Jepp mina funkar med enable inkopplad alla är dock inte lika nån modell har jag EN+ till 5V och nån annan modell är EN+ dragen till jord om jag minns rätt.
Om motorn har hållmoment så är nog Enable signalen till drivaren OK och om du kan ta Mach3 "ut ur" nödstop så är det inte det heller som är problemet.
Du kan ju testa att koppla +5V till Step+ och DIR+ och sedan drar du Step- och DIR- till Break-out-kortet - enklare än att kladda med extra pull-up motstånd och borde definitivt fungera.
Men för att svara på din fråga angende motstånden. Det som händer är att motståndet hjälper till att "dra upp" spänningen till 5V. Om du tittar i manualen för kortet så ser du hur optokopplaren är inkopplad. Den har ett motstånd från kollektorn till 5V och när optokopplaren "aktiveras" så drar den signalen till jord.
Om det motståndet som sitter på kortet är 470ohm och det du driver drar 5mA så tappar du 2.35V över motståndet och kvar blir bara 2.65V. Om du kopplar dit ytterligare ett motstånd så sjunker den totala resistanse och "utspänning" under belastning ökar - det är dock viktigt att inte överbelasta optokopplaren så om du kunde klura ut värdet på befintligt motstånd samt typen av optokopplare så är det lättare att klura ut ett lämpligt värde. Och ja - ett motstånd på respektive utgång till drivstegen i så fall.
Du kan ju testa att koppla +5V till Step+ och DIR+ och sedan drar du Step- och DIR- till Break-out-kortet - enklare än att kladda med extra pull-up motstånd och borde definitivt fungera.
Men för att svara på din fråga angende motstånden. Det som händer är att motståndet hjälper till att "dra upp" spänningen till 5V. Om du tittar i manualen för kortet så ser du hur optokopplaren är inkopplad. Den har ett motstånd från kollektorn till 5V och när optokopplaren "aktiveras" så drar den signalen till jord.
Om det motståndet som sitter på kortet är 470ohm och det du driver drar 5mA så tappar du 2.35V över motståndet och kvar blir bara 2.65V. Om du kopplar dit ytterligare ett motstånd så sjunker den totala resistanse och "utspänning" under belastning ökar - det är dock viktigt att inte överbelasta optokopplaren så om du kunde klura ut värdet på befintligt motstånd samt typen av optokopplare så är det lättare att klura ut ett lämpligt värde. Och ja - ett motstånd på respektive utgång till drivstegen i så fall.