Två monostärkare med gemensam trafo.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SA4AWB

Två monostärkare med gemensam trafo.

Inlägg av SA4AWB »

Går det att ha en trafo till två enkanals slutsteg? I det stora hela är det två kort som ska matas med +40 & -40 volt helst från samma ringkärna. Finns det risk för brum eller andra missljud? I så fall; går det på något sätt att filtrera bort?
limpan4all

Re: Två monostärkare med gemensam trafo.

Inlägg av limpan4all »

Allt går att filtrera bort, om man gör rätt, sen om det är den enklaste/billigaste metoden kan vara tveksamt.
Det går även att få ut +-40V från en enkellindning med halvvågslikriktning, men kräver mer än dubbelt så stora kondensatorer.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

I stort sett alla stereoförstärkare har så. Det finns alltid risk för brum, vilket oftast beror på felaktig jordning eller olämplig placering av komponenter. Istället för att filtrera är det bättre att ändra kabeldragning och komponentplacering. Rätt utförda avkopplingar är också viktigt.

Det fanns en tråd ganska nyligt med en länk till bra tips.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Jag har babblat lite i ämnet på sistone... :)

Jag har byggt flera olika stereoförstärkare där båda kanalerna matas av en gemensam nätdel och ingen har brummat hörbart.
Dessa förstärkare har visserligen en jordloop i signalkabeln, och ger säkert lite brum, men det har aldrig varit hörbart för mig.

Sågär alltså:
Bild

Jag delar uppfattningen att de flesta stereoförstärkare är byggda så, och det verkar ju funka bra.

Men jag tror att om man skulle lägga till fler kanaler skulle man tillslut få brum. Tror jag.
Förutsätt att dessa kanaler drivs av samma källa, typ flerkanalsförsteg...

Hur blir det om man bygger en stereoförstärkare med två förstärkarmoduler som drivs av var sin nätdel, där de båda nätdelarna drivs av samma trafo?

Alltså att de båda nätdelarnas likrikarbryggor drivs av samma trafo. Man får förgrena sekundärerna så de går till var sin likrikare...

Skulle det ge någon sorts fördel, och kan man ens göra så?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Att dela trafolindning och att låta allt vara separat efter det är väl ungefär det sämsta man kan göra. Jorden efter likriktning måste vara mycket väl sammanbunden mellan sidorna för att otrevliga strömmar inte ska leta sig in i signalvägarna och då är det lika bra med en enda nätdel.

Jag skulle inte oroa mig för störspänningar som plockas upp av signalkablarna. Spänningen är proportionell mot slingans area så i fallet signalkablar vänster/höger är det knappast ett problem. Skulle det mot förmodan vara det, prova tvinna vänster och höger runt varandra :)

Genom att använda förstärkarkanaler med frånskiljd signaljord (i princip fusk-differentiell ingång där common mode-signaler har 1ggr förstärkning i stället för normala 20+ggr) eller differentiell ingång är det möjligt att göra flerkanalsförstärkare utan problem. Är man inte noga med signalreferenserna så kan det däremot bli stora problem å andra sidan! Det som MiaM skrev i gainclone-tråden är en bra lösning:

Jag minns att Allt om Elektronik / Elektor hade två separata jordpunkter på slutstegskorten till deras gamla hederliga Crescendo-slutsteg (nummer AoE nr 3 1983), ena jorden var kraftjord och drogs med grov kabel ihop med plus/minusledningarna till nätdelen, andra jorden var ingångsjord och drogs genom skärmen till ingångskontaktens jord, och sedan drogs en grövre jordkabel från ingångskontaktens jord till nätdelens jord.

En variant är kanske att dra plus/minus/jord med grova kablar från förstärkarstegen till nätdelen, en grov jord från nätdel till ingångskontakterna, och sedan bygga balanserad ingång på de där bryggdrivningskorten och ansluta plusingången till "signal"-pinnen på ingångskontakten och minusingången till jordpunkten på ingångskontakten? (I så fall kan man lika gärna ha balanserade ingångskontakter och dra balanserad kabel fram till försteget, och ansluta minusingången till signaljord vid försteget). De små brygg-drivkorten kan man kanske då jorda enbart med signalkabeln (med grov skärm) till ena slutstegskortet?
SA4AWB

Inlägg av SA4AWB »

Tackar för all info. Jag ska testa mig fram lite men det låter som att låta all jord vara ihopkopplad är att föredra. Blir det nå strul så är jag säkert här och frågar igen. :)
Skriv svar