Små skruvar sökes :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MammaMumin

Små skruvar sökes :)

Inlägg av MammaMumin »

Någon som vet var man kan få tag på små skruvar - längd: minst 8mm och tjocklek: 1,5 mm, helst försänkt skalle. Verkar inte gå att köpa någonstans och i skrotlådorna hemma hittade jag inga. Blev ju lite upprensat iofs men... Håller på med ett objektiv-modd.
MiSTer
Kontakt:

Re: Små skruvar sökes :)

Inlägg av MiSTer »

Innan nån halshugger dig jäms med fotknölarna:

Är det M1.5 du vill ha? Var noga på att ta reda på rätt...
Stigning på gängorna?
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Hittar du ingen annan stans så prova med denna länk, dom har det mesta:
http://www.sifvert-skruv.se/
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Gänga och stigning spelar ingen roll i detta fall. Skruvarna skall dras i aluminium och hållfasthet på gängan per skruv behöver inte vara så stor (och blir inte så stor heller pga materialet). Det viktiga är längd och tjocklek.

Kollade på Sifvert i förrgår och de verkar sälja i kvantitet men ringde dem ialla fall i morse, butiken skulle ringa tillbaka. Hmmm, har väl inte så stora förhoppningar. Normalt är det fysiskt besök i butiken som gäller för mindre kvantiteter (under 100-200st) så vi får väl se. De små rackarna är hyfsat dyra också.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

http://www.kullagergrossisten.se/ har lite M2 till överkomliga priser.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

IronBill har endel små skrvar, från M1 och uppåt. Länk
Fast M1.5 verkar inte vara någon vanlig modell utan det finns M1.2 och M1.6
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Tack för länkarna. Och ni har rätt: M1.5 finns bara om man mäter med mitt skjutmått :), M1.6 skall det vara. Hittade en "hobbysnubbe" som jag skall ringa till senare, bra priser. Annars verkar IronBill schysst, ska kolla mer noggrannt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har jag uppfatta dig rätt så tänker du borra och inte gänga med tapp, så smått rekomenderar jag att köpa en tapp till också då dessa småttingar är lätt att dra av om det nyper och i alu så är det stor risk för detta!
onilsson

Inlägg av onilsson »

MammaMumin skrev:Tack för länkarna. Och ni har rätt: M1.5 finns bara om man mäter med mitt skjutmått :), M1.6 skall det vara. Hittade en "hobbysnubbe" som jag skall ringa till senare, bra priser. Annars verkar IronBill schysst, ska kolla mer noggrannt.
Skjutmått är faktiskt nogrannare än så, även om kanske många inte vet det (finns säkert enklare skjutmått som inte klarar mer än på millimetern) De "vanliga" skjutmåtten går att läsa av på 0,05mm, även om man nog bör använda en mikrometer för de nogrannheterna.
tecno skrev:Har jag uppfatta dig rätt så tänker du borra och inte gänga med tapp, så smått rekomenderar jag att köpa en tapp till också då dessa småttingar är lätt att dra av om det nyper och i alu så är det stor risk för detta!
Tror också du bör använda en gängtapp först, om du nu hittar någon sån liten
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Låter som om du skulle haft plåtskruv nästan.
Slippa gänga alls.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det finns ju självgängande M-skruv men om de finns så smått vete f-n, använder dito i M3 ganska så ofta. Skruven har lite av triangelform, dyr = ja.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Visst är skjutmåttet så nogrannt, eller det var väl det när farsan skaffade det för ungefär 25 år sedan, men nu... Det finns gängtappar M1.6 men de är inte direkt billiga. Har provat med likadana skruvar, men för korta, och är man bara noga med borrhålet så går det bra. Och aluminium "suger" bra så det blir tillräckligt stark gänga.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Skjutmått är hur noggrant som helst!
Jag har svarvat H8-tolerans med ett... ren och skär tur att det blev rätt! :mrgreen:
Det där gör jag inte om under denna livstid...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det finns ju skjutmått och det finns skjutmått, gäller ju att det är bra kvalitet om det ska vara nån precision.

Jag har nåt riktigt billigt skit som förvisso har nonieskala, men som ändå inte kan mäta nåt under 0.5mm typ.
jämför men det med mitt dyra skjutmått är det "lite" skillnad i byggkvalitet :)

..Gänga med M1.6-tapp är f.ö inget jag skulle vilja göra för hand.. redan M2 är lätt att bryta..
Skriv svar