Återuppliva ett blybatteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ankan

Återuppliva ett blybatteri

Inlägg av ankan »

Blybatterierna till båten stod antagligen oladdade hela vintern och har tappat sin kapacitet ordentligt.
Har för mig att man kan återuppliva blybatteri genom att ladda ur dem helt och sedan bakladda dem för att sedan ladda ur och ladda upp som vanligt.
Kommer inte ihåg var på nätet jag läste om det och mer exakt hur man skulle gå till väga och tänkte höra om någon annan här kanske har hört något om det eller har något annat bra tips. Kanske någon vet en site som man kan läsa mer om det....

Batterierna är 2st vanliga 60Ah med öppna celler.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Återuppliva ett blybatteri

Inlägg av AndLi »

Det har diskuterats här ett antal gånger genom åren, bara att söka :)

Nu väntar vi bara på en prestandamätning av ett av dessa återupplivade batteri...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

JanErik

Inlägg av JanErik »

Finns ju Cteks laddare som påstås vara bra på att väcka gamla batterier, men YMMV.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

http://screwdecaf.cx/mini-d.html

Lär ju gå att sälja begagnat ganska lätt.
JanErik

Inlägg av JanErik »

För det priset får man ju en Ctek-laddare.
bearing

Inlägg av bearing »

Intressant att den där grejen funkar utan några avkopplingskondensatorer.

Kan en CTEK ställas in att avsulfatera kontinuerligt i veckor?
ankan

Inlägg av ankan »

Hur kan man se om man har lyckats återuppliva ett batteri?
Som det är nu så fungerar batteriet med den verkar inte klara att hålla lika mycket laddning som den borde.

Är det värt att köpa en CTEK laddar för att försöka återuppliva batteriet eller borde jag bara köpa nya batterier och se till att ta hand om dem bättre.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det bästa är nog tyvärr både en CTEK och nya batterier, och ha laddaren påkopplad hela tiden när du inte använder batterierna.
Du kan ju iofs börja med en laddare och prova men jag är skeptisk till att det blir bra.
Det är nog bara de större CTEKladdarna som har avsulfateringsläge och det är bara igång en stund i början när batterispänningen är låg.
Sen är det nåt "recond" läge som kör upp batterierna till ~16V en gång för att blanda runt syran och utjämningsladda.

Exempel:
http://www.ctek.com/SV/MULTI-XS-7000.as ... cteristics
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

det bästa sättet att ta hand om dina batterier är en ctek elelr motsvarande laddare :)

Så du kan ju alltid köpa en och testa med, och går det inte så har dud en att sköta ditt nya batteri med :)

Sist köpte jag f.ö ett exide till hojen, köpte det förra sommaren, och satte det på underhållsladdning på hösten, nu till
våren var det STENDÖTT (0.0V), trots att det var laddat med ctek hela vintern, ringde till stället det var köpt på
och det var inga problem att få ett nytt utan snack, tre års garanti för allt utom frysskador typ. ..Tydligen hade dom haft
en batch med dåliga batterier hörde jag från annat håll, så dom ville nog gärna byta ut dom dåliga :)
ankan

Inlägg av ankan »

Batterierna som jag har nu är 2st 60Ah.

Vilken laddare borde jag köpa för att ladda och ta hand om batterierna?

Om jag byter batterier så blir det kanske 2st 75Ah men inte så mycket mer.
Funderar på att sätta laddaren i båten under sommaren för att ladda när man ligger i hamn och sedan ta ur under vintern för att underhållsladda hemma.

Är det Ctek som gäller och vilken modell räcker i så fall för mig? Betalar man inte en del för att det är just en Ctek? Finns någon liknande som kanske är billigare men lika bra?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ctek har något patenterat i sig så konkurenterna kan inte bli lika bra utan att plagiera eller hur det var.

En Ctek kostar typ 500 spänn för den billigaste. Nya batterier på BILTEMA kostar 900 så den laddaren lönar sig snabbare än snabbast skulle jag tro.

Ctek säljs på jula till bra pris och den ÄR bra inget snack om saken köp inte kopiorna utan satsa på den som är garanterat bra och lovordas av alla.

Dock är det inte så bra att den kan rädda vad som helst men det tror jag alla fattar ;)
ankan

Inlägg av ankan »

Vilken ctek tycker ni att jag ska köpa för att täcka mitt behov (se ovan)?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Billigaste duger bra men den kan inte rekonditionera. För att kunna göra det måste man upp på 12-1300 tror jag det var, är absolut inte säker.

Kolla http://www.ctek.com/SV/Default.aspx för ALL info ;)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Multi XS 7000 om du ska ladda lite blandade bilbatterier. (Vad jag skulle rekomenderat.)
Skriv svar