varvmätare till bil m.h.a. LCD! [nybörjare]

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
herge
Kontakt:

varvmätare till bil m.h.a. LCD! [nybörjare]

Inlägg av herge »

Goddag alla elektronik-kunniga!
Jo jag har tänkt att sätta igång ett litet projekt på min gamla nissan som saknar varvmätare. Jag vet så mycket som att signalen man tar för att mäta antal varv på moton är en fyrkantsvåg med olika frekvens, och att andra folk som byggt liknande grejer har omvandlat frekvensen på fyrkantsvågen till varierande spänning m.h.a. någon sorts krets. Vet ni vad det kan vara för krets/komponent?
Min idé är helt enkelt att ta denna signal och omvandla, på något sätt få in den i en PIC-krets och sedan visa resultatet på en LCD-display (alltså varvtalet på motorn). Nu är jag helt nybörjare på detta men har läst mycket om det och tror mig veta ungefär vad som ska göras men undrar lite om detta kommer att bli svårt att bygga och vilka delar jag behöver!? Kan man ta vilken LCD-display som helst osv och vilen PIC-krets passar bäst!? Är det ens möjligt att genomföra detta!? Vore ytterst tacksam ifall någon vänlig själ kan hjälpa mig lite :> Kommer att posta hur det funkat och kanske ett litet kopplingschema sen om någon annan vill testa samma sak! Ha en bra dag

---------
Ulf Herge
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det ska inte vara några problem att genomföra.

Tyvärr är det inte så lätt att varvtalet finns som en fyrkantssignal. Vad du måste göra är att plocka fram denna signal själv från tändspolen. Det är några som gjort det redan här på forumet, prova att sök runt lite.
(å, ä & ö funkar inte att söka med)
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

varför inte?
och hittar man nåt om man söker på "tandspole"? :P
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

"tandspole" funkar inget vidare att söka på , och ite heller "t*ndspole" heller, det blir 1000-tals träffar.

Det enda korrekta att söka på är "t&spole" då hittar den rätt. Det borde vara enkelt att lägga till en htmlentities() i sökrutinen på forumet för att få det att fungera som det ska.
Skriv svar