Routa, hur lyckas ni?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Routa, hur lyckas ni?

Inlägg av Gildebrand »

Hejsan!

Jag har gjort ett enkelt schema i Eagle, baserat på en ATTiny2313, med syftet att driva en HD44780 display, det är det enda den ska göra. Kring AVRen är det förstås lite kondingar (säkert för lite), det mesta ytmonterat, en likriktare, spänningsregulator, samt en ISP och kontaktdon för displayen.

Tycker jag har blivit ganska snabb och bra på att göra scheman i Eagle, men när det kommer till routningen så tar det stopp. Ett sånt här enkelt kort med bara några få komponenter borde ju gå att köra på ett enkelsidigt kort, eller hur? Men jag lyckas knappt routa på ett dubbelsidigt, och det blir så otroligt många fula lösningar att jag skäms.

Jag har sett många utav era kreationer och undrar hur ni gör för att routa.

Vad finns det för knep? Vad bör jag tänka på?

Bifogar schemat som jag försökte routa, jag vet inte varför men nån kanske kan finna det intressant att se en nybörjares verk 8)

http://dc98.2shared.com/download/670875 ... 1-6043fc04 - Schemat
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Routa, hur lyckas ni?

Inlägg av vfr »

Enkelsidiga är svåra att få till rent allmänt, speciellt så fort det börjar bli kretsar med. Är det sedan "bussignaler" av något slag med så blir det genast värre. Men ett så enkelt kort som en LCD-drivare och en mikrokontroller borde kunna funka någorlunda, men några byglar lär det ju bli iallafall.

Jag börjar alltid med att kolla på strukturen på just bussar och större "grupper" av ledningar som ska gå parallellt. Sedan jitter jag och vänder och vrider på var och hur dom går in/ut från kretsarna. Skall dom in på I/O-portar, som i fallet med LCD:n, så kan man ju välja portbitar lite efter placering också.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Brukar ofta börja med autoroutern bara för att se om det inte finns en "enkel lösning". När väl detta misslyckas brukar jag utgå från AR:s bästa resultat bara för att själv slippa dra allt från början.

Sen vrider och vänder jag på kretsarna tills jag är halvgalen och sen lika mycket till :mrgreen:

Är det en µc på kortet så kan det vara värt att ändra i två rader kod och kompilera om istället för att bygla och ha sig.

Placera bussar så att de i möjligaste mån går den kortaste vägen mao placera kretsarna med aktuella sidor mot varandra (om möjligt såklart).

Har även gjort dundertabbar såsom att bygla 8 kablar istället för 1 som det byglades över :wall:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Varför välja en processor med så få pinnar?
Det blir lättare med en med flera pinnar, t.ex MEGA168.
Anledningen att det blir lättare är att med få pinnar så är det dom som har speciella funktioner som styr.
Med många pinnar så brukar det bli mycket lättare att hitta ett "ledigt" antal som bara är att dra rakt, i ditt fall direkt till CPU´n.

Jag kör inte Eagle så jag har inte möjlighet att se ditt schema.
Men så små jobb är det alltid bättre att handrouta helt och hållet. Du bör enkelt klara av att göra ett snyggare och bättre jobb än maskinen...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Oavsett... kör dubbelsidigt. med jordplan på undersidan.
Det är omöjligt att få till en design som är "bra" med endast 1 sida, iallafall då processorer är inblandade.
Har sett alldeles för många exempel där man drar runt GND med 15mil ledare och >10cm långa.
Det blir inte GND längre... det blir en antenn...

Swech
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan faktisk gå... men det kräver ett väldigt enkelt design med ganska få ledare! Precis som limpan4all skriver är det ofta en stor fördel att ha en del lediga pinnar så att man kan välja rätt pinne rent routing-mässigt. Då jag inte slabbar själv är alla mina design dubbelsidiga, det är inte värd att strula med enkeltsidigt då prisskillnaden är så pass liten.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Tack för alla tips och hjälp!

Nu har jag lyckats routa eländet, och lärt mig hur man ska göra.

Vart dubbelsidigt ändå.

Ett liten sak kvarstår, när jag skriver ut layouten nu, så blir borr-hålen mycket större än de ska vara, går det att på något enkelt sätt göra hålen mindre i eagle?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Drillaid tryck på ulp och välj drillaid samt diameter och voila!
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Vart hittar jag drillaid?

Passar på och fråga om nån siter på en library fil med 7805 i D2PAK. Jag gjorde ett försök att göra en basera på de färdiga symbolerna och paketen, och trodde att D2PACK var den som jag skulle använda, men den var alldeles för liten

EDIT: hittade det :)
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Hur gör jag för att lägga upp centreringshål på kortet som spegelvänds på bottenlagret?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag tycker det bara handlar om hur många byglar man "vill" ha, är ju inte "svårt" att göra enkelsidigt, bara mer tänk och som sagt lödning.

Är ju tämligen bökigt att soppa dubbelsidigt själv..
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Hur gör jag om jag vill ändra storleken på VIAs?

EDIT: hittade det, gick att ändra i design rules
Borre

Inlägg av Borre »

Om inte annat kan du högerklicka på den och välja "Properties", där kan du sedan ändra diametern och borrhålet.
Även när du placerar ut dem kan du ändra det i verktygsfältet upptill, innan du placerar ut dem.

Nu vill vi ju även se ett resultat på hur det blir. :)
Prova lite snabbt tidigare och det var ju inte helt omöjligt att klara sig med enkelsidigt kort, möjligen med en jumper eller två. Ännu enklare om går det förstås om det går att ändra lite pinnar på processorn eller stiftlisten.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Ska bli :D

Jag vet att jag har gjort några "fel" här men är ganska nöjd ändå. Ni får gärna påpeka de felen ni hittar, så ska vi se om vi tänker på samma sak.

Bild
Borre

Inlägg av Borre »

Läs Swechs inlägg ovan om långa jordledare, det är precis så du gjort här. Jag tycker du ska lägga ett jordplan både på ovan och undersidan.

Ingen avkopplingskondensator nära processorn finns.
Sätt kondensatorerna närmare regulatorn, en mindre 100nF på utgången är inte dumt heller.
Runda VIAs är snyggare. ;)
Skriv svar