hur många grader ska jag värma med (lödning av chipp)
hur många grader ska jag värma med (lödning av chipp)
Hallå!
Jag ska chippa min bil hade jag tänkt, och då ska jag löda i chippet själv.
Jag tänkte för enkelhetens skull använda mig av en värmepistol så att jag lätt får ur det gammla chippet och lätt får dit det nya utan att löda ben för ben.
Frågan är helt enkelt, vilken värme kan jag köra med utan att förstöra chippet och för att tennet skall smälta?
Jag har en digitalt styrd värmepistol, så jag tror jag kan ställa nästan exakt på graden...
Jag ska chippa min bil hade jag tänkt, och då ska jag löda i chippet själv.
Jag tänkte för enkelhetens skull använda mig av en värmepistol så att jag lätt får ur det gammla chippet och lätt får dit det nya utan att löda ben för ben.
Frågan är helt enkelt, vilken värme kan jag köra med utan att förstöra chippet och för att tennet skall smälta?
Jag har en digitalt styrd värmepistol, så jag tror jag kan ställa nästan exakt på graden...
Re: hur många grader ska jag värma med (lödning av chipp)
Vad är det för kapsel? Låter vanskligt att testa direkt på styrboxen ifall du skulle råka blåsa bort en massa andra komponenter också. 

Jag hade tänkt att linda in kortet i aluminiumfolie och skära ut en lucka för det chippet jag ska ta bort, då borde det fungera.
Kapseln är jag inte säker på men benämningen tror jag är PSOP44.
Säger det något?
edit: när jag tänker efter så kan jag nog lika gärna löda ben för ben när jag löder tillbaka chippet, för då är de ju inga problem
Kapseln är jag inte säker på men benämningen tror jag är PSOP44.
Säger det något?
edit: när jag tänker efter så kan jag nog lika gärna löda ben för ben när jag löder tillbaka chippet, för då är de ju inga problem
-
Ja du kan ställa temperaturen exakt på graden....
NOT, troligen så mäter den >20 grader fel.
Sedan så mäter den internt någonstans.
Inte 5-10cm utanför där din varmluftstråle är.
Dessutom så förstör man lätt komponenter runt omkring av varmluften som sveper förbi.
Vid professionell avlödning så placerar man ett "badkar" runt komponenten som skall lödas bort så att öveflödig varmluft leds bort från omkringliggande komponenter, dessutom är komponenten som skall lödas bort vanligen svagt fjäderbelastad via sugkopp för att den skall släppa omedelbart när lödtennet har smält.
Men om du ändå vill testa (vilket jag absolut inte rekommenderar) så smälter tennet vid 183 grader C ungefär (blyat).
Vid omsmältningslödning så använder man 215 grader (260 om blyfritt vilket inte är troligt) under mellan 10-30 sekunder efter att först ha förvärmt allt till min 100 grader max 150 grader under 60-120 sekunder med en temperaturderivata på ca 3 grader per sekund.
Sedan skall du backa bak och eftervärma till 100 grader under någon minut och låta svalna långsamt.
De flesta kvalitetsmönsterkort tål 4 sådana här processer innan dom packar ihop (en (enbart SMD) eller två (SMD+PTH) har redan "förbrukats" i fabriken).
Chansen att du lyckas utan att förstöra nått.
Min gissning är <25%...
Dessutom så förstör man lätt komponenter runt omkring av varmluften som sveper förbi.
Vid professionell avlödning så placerar man ett "badkar" runt komponenten som skall lödas bort så att öveflödig varmluft leds bort från omkringliggande komponenter, dessutom är komponenten som skall lödas bort vanligen svagt fjäderbelastad via sugkopp för att den skall släppa omedelbart när lödtennet har smält.
Men om du ändå vill testa (vilket jag absolut inte rekommenderar) så smälter tennet vid 183 grader C ungefär (blyat).
Vid omsmältningslödning så använder man 215 grader (260 om blyfritt vilket inte är troligt) under mellan 10-30 sekunder efter att först ha förvärmt allt till min 100 grader max 150 grader under 60-120 sekunder med en temperaturderivata på ca 3 grader per sekund.
Sedan skall du backa bak och eftervärma till 100 grader under någon minut och låta svalna långsamt.
De flesta kvalitetsmönsterkort tål 4 sådana här processer innan dom packar ihop (en (enbart SMD) eller två (SMD+PTH) har redan "förbrukats" i fabriken).
Min gissning är <25%...
När vi gjorde det på jobbet hade vi en professionell varmluftstation och olika munstycken som sagt för att inte skada nånting runtomkring. Brukade hålla komponenten med en pincett och hålla lite lite tryck uppåt för att få bort den när tennet smälter. Luftflödet styrs med pedal...
limpan4all skrev:Ja du kan ställa temperaturen exakt på graden....
Min gissning är <25%...
Men har du något bättre förslag att få bort chippet då?
Har man en fin liten högkvalitativ sidavbitare som är flat på baksidan så går det väl fint att helt enkelt klippa av benen precis vid kapseln för att sedan i lugn och ro löda bort dem från kretskortet? Eller är även det en förkastlig metod?
-
Gå iväg till en elektroniklegotillverkare eller liknande, tag med tårta eller annan "muta" låt dom löda bort den.
Nu har du inte angett vart du bor så jag har inget mera tips.
Självklart så skulle du kunna löda bort den själv men jag gillar inte metoden, den är för osäker att använda på en pryl som fortfarande skall funka i bilen efteråt. Om du hade något tiotal kort att "öva" på så skulle chansen att lyckas på kort därefter stiga till >95%.
Jag och många andra här på forumet har specialspetsar till lödkolvar som löder bort hela kretsar med kontaktvärme och det är en mycket enklare metod.
www.desab.se i Stockholm har ett "försäljningslabb", låtsas vara potentiell kund så tar dom nog bort den utan någon kostnad.
Nu har du inte angett vart du bor så jag har inget mera tips.
Självklart så skulle du kunna löda bort den själv men jag gillar inte metoden, den är för osäker att använda på en pryl som fortfarande skall funka i bilen efteråt. Om du hade något tiotal kort att "öva" på så skulle chansen att lyckas på kort därefter stiga till >95%.
Jag och många andra här på forumet har specialspetsar till lödkolvar som löder bort hela kretsar med kontaktvärme och det är en mycket enklare metod.
www.desab.se i Stockholm har ett "försäljningslabb", låtsas vara potentiell kund så tar dom nog bort den utan någon kostnad.
Neggon
Nu har jag i alla fall fått loss chippet, lödde bort det ben för ben med lödkolv och skalpell
Så nu är det bara att dutta dit det nya...
Återkommer med resultat

Nu har jag i alla fall fått loss chippet, lödde bort det ben för ben med lödkolv och skalpell

Så nu är det bara att dutta dit det nya...
Återkommer med resultat
- Electricguy
jag har lött bort många chip och liknande med varmluftpistol och har aldrig lyckats förstöra något, men visst risken kan nog vara överhängande.
@ tomas: hoppas det fungerar
@ tomas: hoppas det fungerar