Köra trafo baklänges.
Köra trafo baklänges.
Med risken att bli förlöjligad ställer jag följande fråga: kan man köra en trafo baklänges? Mina fysikkunskaper om hur en trafo fungerar säger att det går fin,t men verkligheten ser många gånger annorlunda ut. D.v.s kan en 380V prim, 240V sek kopplas som 240 prim, 380V sek?
- Swech
- EF Sponsor
- Inlägg: 4750
- Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
- Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
- Kontakt:
Re: Köra trafo baklänges.
Det går bra.
För att vara på den säkra sidan så ta inte ut max effekt ur trafon bara...
Swech
För att vara på den säkra sidan så ta inte ut max effekt ur trafon bara...
Swech
Re: Köra trafo baklänges.
Jag kör en 500V/380V baklänges i verkstaden för att få 500V nät.
Ett problem bara, trafon är D kopplad på 500V sidan, så det går inte att få ut någon nolla.
På 380V sidan är den Y kopplad, så rättvänd var det inga problem.
Nu har man ingen större nytta av nolla på 500V, så det gör inte så mycket.
Ett problem bara, trafon är D kopplad på 500V sidan, så det går inte att få ut någon nolla.
På 380V sidan är den Y kopplad, så rättvänd var det inga problem.
Nu har man ingen större nytta av nolla på 500V, så det gör inte så mycket.
Re: Köra trafo baklänges.
Vad använder man 500V nät till? 
Annars det man måste ta hänsyn är maximalströmgräns på prim/sek. Som beror på arean av lindningstråden.

Annars det man måste ta hänsyn är maximalströmgräns på prim/sek. Som beror på arean av lindningstråden.
Re: Köra trafo baklänges.
Större industrier kör oftast 500V. Så har man en del maskiner därifrån, är det praktiskt att slippa ha en extra trafo för varje maskin.
Maximalströmgränsen blir väl ingen skillnad för att man vänder på steken?
Maximalströmgränsen blir väl ingen skillnad för att man vänder på steken?
Re: Köra trafo baklänges.
Jag vet ju inte hur det är i övriga Sverige, men iallafall häromkring finns det inget 500V kvar längre.
Det blev bortbyggt på 80talet.
Antar att iallafall en av anledningarna var att motorerna inte är standard och därmed dyrare.
Ett av ställena med 500V, en plastfabrik, körde dessutom utan egentlig jordning, eller jorden var ju inkopplad, men blev det ett överslag till jord så tändes det en larmlampa isället för att skjuta säkringen.
Men det försvann redan på 70-talet.
Det blev bortbyggt på 80talet.
Antar att iallafall en av anledningarna var att motorerna inte är standard och därmed dyrare.
Ett av ställena med 500V, en plastfabrik, körde dessutom utan egentlig jordning, eller jorden var ju inkopplad, men blev det ett överslag till jord så tändes det en larmlampa isället för att skjuta säkringen.
Men det försvann redan på 70-talet.
Re: Köra trafo baklänges.
Häromkring är det fortfarande vanligt med 500V på lite större industrier typ SSAB, Sandvik mm.
Jag har för mig dom kör med flytande nolla, som ej är hopkopplad med skyddsjord.
Men som sagt tidigare, man använder sällan nollan då den inte ger nån användbar spänning. (290V)
Jag misstänker att varningslampan du talar om indikerade att nollan drivit iväg. ( ung. som jordfelsbrytare)
Jag har för mig dom kör med flytande nolla, som ej är hopkopplad med skyddsjord.
Men som sagt tidigare, man använder sällan nollan då den inte ger nån användbar spänning. (290V)
Jag misstänker att varningslampan du talar om indikerade att nollan drivit iväg. ( ung. som jordfelsbrytare)
Re: Köra trafo baklänges.
>Jag har för mig dom kör med flytande nolla,
som ej är hopkopplad med skyddsjord.
Helt rätt endast delta-kopplad transformatorer,
därmde ingen nolla.
Enda jordanslutning via 3 st voltmetrar,
en högohmig jordanslutning för att indikerar jordfel.
500[V] och flera [kV] används för störer motorer även idag.
Tänk MW inte kW motorer
som ej är hopkopplad med skyddsjord.
Helt rätt endast delta-kopplad transformatorer,
därmde ingen nolla.
Enda jordanslutning via 3 st voltmetrar,
en högohmig jordanslutning för att indikerar jordfel.
500[V] och flera [kV] används för störer motorer även idag.
Tänk MW inte kW motorer
Re: Köra trafo baklänges.
Helt rätt det är största delen 500 volt på ssab, men nya produktionslinjer är det inte alls ovanligt med 690 volt. Så det blir givetvis problem då största utbudet på komponenter fortfarande verkar var 500volt, överslag i relä och kontaktorer har varit ett förekommande fel på del av de nya linjer som satts upp iaf här i Borlänge. Man har alltså satt dit prylar avsett för 500 volt på ett 690 volts nät. Har man då tex en motor som man bromsar med hjälp av regenerera rörelse energin ut på nätet så kan det bli spänningstoppar vilka de där 500 volt applikationerna inte alltid är avsedda för.
-
- Inlägg: 7108
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Köra trafo baklänges.
Det finns en hel del ställen som kör så idag också. Det är ganska kostsamt med allt special. Så därför använder man inte sådana system om man inte kan göra vinst på dom. Kraftproducenter, pappersbruk och andra ställen där avbrott kostar stora pengar, har ofta jordfelslampor som lyser långa stunder. När de har driftstopp, revisioner eller andra tillfällen då det passar bra åtgärdar de sådana jordfel. Riktiga katastroffel måste de naturligtvis åtgärda på en gång men lindrigare fel i isolation kan de fortsätta köra med.Norpan skrev:Ett av ställena med 500V, en plastfabrik, körde dessutom utan egentlig jordning, eller jorden var ju inkopplad, men blev det ett överslag till jord så tändes det en larmlampa isället för att skjuta säkringen.
Men det försvann redan på 70-talet.
Edit: Vissa viktiga IT-system är visst också utrustade med liknande teknik. Egentligen är det inte så svårt 5-ledarsystem med övervakning.
Re: Köra trafo baklänges.
För elanläggningar med nära kontakt med,
mäniskor krävs direkt jordade system.
Men motordrift system har inte detta krav.
Enda normala jordförbindningen via,
högohmiga jordfelsindikerings system.
Ett enkelt jordfel kan därför endast ge låg felström
bestämt av resistansen i jordfelsindikerings systemet.
För att åstadkomma höga strömar krävs kontakt mellan 2 eller 3 faser.
Normat är 3-fas transformatorer Y-kopplade 4 utgåend ledningar,
3 fasledningar med 400[V] späning en jordard mittpunkt med 230[V]
till alla 3 fasledare.
Så kallat 230\400[V] system inga tekniska skäl att inte använda
400\690 för industrisystem.
Men den gammla elagen hade gränsen 600[V] för vanlig elbehörighet.....
Däför användes 500[V] för industrisystem.
I dag är Lågspäningsnormerna 1000[V] växelsröm 1500[V] likstöm.
Nästan alla moderna elmotorer för 3-fas är därför 400\690[V]
Y-koppling 400[V] ej industri delta 690[V] på störe industrer,
med egen transformator.
mäniskor krävs direkt jordade system.
Men motordrift system har inte detta krav.
Enda normala jordförbindningen via,
högohmiga jordfelsindikerings system.
Ett enkelt jordfel kan därför endast ge låg felström
bestämt av resistansen i jordfelsindikerings systemet.
För att åstadkomma höga strömar krävs kontakt mellan 2 eller 3 faser.
Normat är 3-fas transformatorer Y-kopplade 4 utgåend ledningar,
3 fasledningar med 400[V] späning en jordard mittpunkt med 230[V]
till alla 3 fasledare.
Så kallat 230\400[V] system inga tekniska skäl att inte använda
400\690 för industrisystem.
Men den gammla elagen hade gränsen 600[V] för vanlig elbehörighet.....
Däför användes 500[V] för industrisystem.
I dag är Lågspäningsnormerna 1000[V] växelsröm 1500[V] likstöm.
Nästan alla moderna elmotorer för 3-fas är därför 400\690[V]
Y-koppling 400[V] ej industri delta 690[V] på störe industrer,
med egen transformator.
Re: Köra trafo baklänges.
Att man kör 690V på SSAB viste jag inte, men det var väl 10 år sedan jag var där på jobb.orvar-e skrev:Helt rätt det är största delen 500 volt på ssab, men nya produktionslinjer är det inte alls ovanligt med 690 volt. Så det blir givetvis problem då största utbudet på komponenter fortfarande verkar var 500volt, överslag i relä och kontaktorer har varit ett förekommande fel på del av de nya linjer som satts upp iaf här i Borlänge. Man har alltså satt dit prylar avsett för 500 volt på ett 690 volts nät. Har man då tex en motor som man bromsar med hjälp av regenerera rörelse energin ut på nätet så kan det bli spänningstoppar vilka de där 500 volt applikationerna inte alltid är avsedda för.
Rätt smart igentligen, då man kan använda vanliga 400V/690V motorer. Dock ej Y/D-start, men dom tiderna är kanske är förbi.