Hur fixar man att Usb modemet kopplar upp sig självt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tretio7

Hur fixar man att Usb modemet kopplar upp sig självt.

Inlägg av tretio7 »

Hej
Har funderingar på att fixa ett övervaknings system för typ värme, vatten och webcams i stugan och ha en dator som sköter allt.
Jag har dock fastnat vid om det blir ström avbrott och hur jag får igång uppkopplingen. Har Tele2 och i deras programvara måste jag trycka Enter för att komma ut på nätet, har pratat med supporten men inte fått någon hjälp. Alltså dax att vända sig till proffsen (er).
Tack på förhand.
Gunnar
Maalobs

Re: Hur fixar man att Usb modemet kopplar upp sig självt.

Inlägg av Maalobs »

Använd SendKeys() för att styra knapptryckningar i Mobile Connect-programmet.
I File-menyn i Mobile Connect ser man att F2 är en snabbknapp för "Connect".
Det gör ju det hela enkelt:

Kod: Markera allt

Option Explicit

Dim Wsh

' Create the Wsh object, which Run and AppActivate require.
Set Wsh = WScript.CreateObject("WScript.Shell")

' Run the application, and escape the whitespace in the path.
Wsh.Run """C:\Program Files\Huawei technologies\Mobile Connect\Mobile Connect.exe""", 1

' Wait for 10 secs to let the window spawn and the modem get detected.
WScript.Sleep 10000

' Set focus to the application window.
Wsh.AppActivate "Mobile Connect"

' Send a key into the window.
Wsh.SendKeys "{F2}"
Mer om SendKeys():
http://msdn.microsoft.com/en-us/library ... S.85).aspx

Notera att i kommentarerna nederst på den sidan står det att SendKeys har blivit avstängt i Vista och Win2008, men vad jag tror att det egentligen handlar om är att om du har UAC igång så är SendKeys avstängt, för det funkar utmärkt för mig i Vista x64.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Installeras inte såna där modem som just ett modem, så man kan skippa den medföljande programvara?

Hur funkar det t.ex. om man kör dem under Linux? Då lär ju inte Tele2s programvara vara inblandad?
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Det är ett program som ansluter mot 3G-nätet, loggar in på operatörens APN och routar in trafiken dit.
Tele2 (eller snarare modemtillverkaren Huawei) har ett motsvarande program på OSX.
Linux vet jag inte.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Nu när det inte är mitt i natten kom jag på att jag kanske ska påpeka för tretio7 att det alltså är VBScript det handlar om, som man kör i det inbyggda Windows Scripting Host i Windows.
Spara scriptet till en fil med ändelsen .vbs och kör igång den med något motsvarande det här:
wscript C:\sökväg\till\connect_tele2.vbs
Nerre

Inlägg av Nerre »

Maalobs skrev:Det är ett program som ansluter mot 3G-nätet, loggar in på operatörens APN och routar in trafiken dit.
De grejerna sköter väl modemet?

Det kan ju inte vara nån större skillnad mellan GPRS och 3G i det avseendet?

När jag har kört mobil med GPRS som modem så kör man bara "ATDT*99#" eller nåt sånt för att koppla upp med default data-konto. Finns AT-kommandon för att ställa in inställningarna också (APN och sånt), så det ska inte behövas nåt extra program för det.

Det går alltså utmärkt att köra med en mobiltelefon till en vanlig Fjärranslutning. Då kan man få automatisk uppkoppling om man vill också.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Du får prata med modemtillverkaren Huawei om det.
De levererar programmet på ett flashminne på modemet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nja, de levererar en USB-sticka som emulerar en USB-ansluten CD-ROM. Så om man har slagit av autorun för CD-skivor så borde det gå att installera den utan att få med en massa skräp.

Lite googlade visar att modemet mycket riktigt installeras som en vanlig USB-ansluten serieport, och ska gå att använda med vanlig fjärranslutning. Det program som t.ex. Tele2 lämnar med är bara ett program som ersätter fjärranslutningen och har lite mer idiotsäkert användarinteface.

Det går dessutom att flasha om modemet med Huaweis egen programvara (bara att ladda ner från deras hemsida).
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag köpte en sån där 299-kronors på Clas O idag på lunchen och mycket riktigt så installerar den en helt vanlig fjärranslutning, så det är bara att gå in på nätverksanslutningar och konfigurera att den fjärranslutningen ska vara default internetanslutning. Då behöver man inte starta det där Comviq Connect eller vad det heter.
tretio7

Inlägg av tretio7 »

Tack, det här skall nog ordna sig, jag har nu något :D konkret att ta i.
Skriv svar