Hej alla galna.
Jag har ett litet elektronikbekymmer och när jag fann detta forum insåg jag att här finns ju expertis på alla nivår och områden, så jag hoppas härmed att någon har lust att kanske hjälpa till.
Så här är det, brorsan har ett flygplan (en sån två-sitsig ultralätt maskin) med en generator kopplad på motorn. Den är tänkt att ge 12v till en lite kommunikationsradio i planet och, antar jag, lampor och sånt. Själva problemet är att generatorn har en förmåga att skicka ut spänningstoppar/dippar som radion är väldigt känslig för och ibland har sönder radion.
Finns det något smidigt sätt att jämna ut spänningen utan att behöva byta generator?
Jag har hittat en del intressanta trådar om zenerdioder och kondensatorer men inget riktigt svar på vad jag letar efter.
Helst skulle jag vilja köpa någon "färdig" apparat iochmed att det är en såpass vital del i planet, men går inte det får jag väl spika ihop något själv.
Tacksam för minsta vink.
Mats.
Spänningsutjämning.
Re: Spänningsutjämning.
välkommen till forumet
en kompis till mig har ett ultralättflygplan och han hadde bekymmer med störningar från generatorn, det avhjälptes med ett lågpassfilter, dubbelspole och ett par kondingar
samma sak skulle säkert hjälpa dig
men fråga, har du batteri för start?
om du har och du fortfarande har spänningsbekymmer så verkar det värre
om inte så hjälper ett filter ihop med en zenerdiod
en kompis till mig har ett ultralättflygplan och han hadde bekymmer med störningar från generatorn, det avhjälptes med ett lågpassfilter, dubbelspole och ett par kondingar
samma sak skulle säkert hjälpa dig
men fråga, har du batteri för start?
om du har och du fortfarande har spänningsbekymmer så verkar det värre
om inte så hjälper ett filter ihop med en zenerdiod