Sedan urminnes tider har jag fått lära mig att 10k-100k sägs vara hyggliga värden att använda, samt att lägre (t.ex 1k och ner) och högre (500k och upp) inte är bra. I vissa sammanhang, t.ex MCLR-pinnen på PIC-kretsar, sägs det att för höga och för låga värden orsakar instabilitet. Det går mig dock förbi varför det blir instabilt i MCLR-fallet (introducerar störningar?), samt varför för höga/låga värden på motstånden i det allmänna fallet inte är bra.
Kan någon förklara varför "fel" värden inte är bra att använda? Vad är det som orsakar de dåliga effekterna, och vad är de dåliga effekterna mer exakt?
Storlek på pull up/down-motstånd
Re: Storlek på pull up/down-motstånd
Tjaa...
En spekulation kan vara att för låga värden drar för myket ström. Kanske till och med mer än vad grindes utgång klarar.
Medans för höga värden inte orkar stå emot yttre störningar, så som uppplockat nät brum ur det alltid närvarande fältet kring alla ledningar i ett normalt hushåll.
En spekulation kan vara att för låga värden drar för myket ström. Kanske till och med mer än vad grindes utgång klarar.
Medans för höga värden inte orkar stå emot yttre störningar, så som uppplockat nät brum ur det alltid närvarande fältet kring alla ledningar i ett normalt hushåll.
Re: Storlek på pull up/down-motstånd
I princip så behöver det bara vara anpassat
efter vad som "drar" åt andra hållet.
efter vad som "drar" åt andra hållet.