Stort objekt i cnc fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
1802

Stort objekt i cnc fräs

Inlägg av 1802 »

Fick en dum ide. Man vänder "demlen" upp och ner, och fräser uppåt. Och flyttar hela enheten eller objektet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Stort objekt i cnc fräs

Inlägg av danei »

Det låter som en helt vanlig fräs upp och ner. Nackdelen är väl att spånen hamnar i dremeln.
1802

Inlägg av 1802 »

Tänkte mig ett ramverk i form av en kub. så hela grunkan kan vändas åt 6 håll.... OBS bara tokiga ideer inget praktiskt ännu.
mippen

Inlägg av mippen »

aldrig fel med tokiga ideer :-)

Funderar själv på en "rättvänd" fräs med rörlig porttal och "öppen" botten.
Tanken är att man skall kunna ställa/fästa hela fräsen på det stora objektet som man vill fräsa i.

En annan fundering, säkert helgalen, är en fräs med två "armar" ut.
Alternativt en arm ut som håller i själva dremmeln.
Typ en lyftkran som håller dremmeln.

Sedan har man ju även tankarna på att använda pistånger istället för kulskruvar.
Svårt att få slaglängd kanske.. men alltid roligt att spåna på lösningarna.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Det finns en robot som heter Tricept som ser helt galen ut. Men den är så stabil att man kan fräsa med den. Finns bilder på nätet om man vill se. Men jag tror inte att det är ngt som man får till att bygga själv eller kan köra G-code i :) I alla fall inte om man lyckas bygga den *S*. Jag vet att det fanns minst en sådan på Volvo i Olofström som borrade o fräste hål. Kol snabb o noggrann! Bara ett inlägg om konstiga byggen *L*
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

1802 skrev:Fick en dum ide. Man vänder "demlen" upp och ner, och fräser uppåt. Och flyttar hela enheten eller objektet.
Du menar att du fäster arbetsstycket i frässpindeln? Vad är poängen isåfall, bortsett från att spånen åker ner istället för att lägga sig i eventuella spår?
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Jag tror han tänkte sig att man lägger materialet som vanligt men vänder på fräsen så att den fräser underifrån.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har funderat en del på 1802 förslag.
Det finns nog en del bra orsaker till att det skulle kunna fungera bra, men det gäller främst för hobby/lågpriskonstruktioner.
Men jag skulle nog göra det med fast bord och rörlig portal för att utnyttja fördelarna maximalt.
1. En hängande Z axel få ju nästan all belastning i bara en riktning dvs bort från arbetsstycket borde ge enklare krafter att ta hänsyn till.
2. En spånsug kan nyttja gravitationen för att kunna placera sugpunkten lite längre bort från det bearbetade materialet.
3. Ett vakumsugbord borde vara en bra metod att hålla fast materialet som skall barbetas.

Men själv så lekar jag mest med tanken på en väggmonterad fräs 500mm djup och en hel vägg stor dvs runt 3000*2000 mm arbetsyta. En stig "tavla" helt enkelt till verkstaden :)
mippen

Inlägg av mippen »

Okej.. vem sätter ihop en lillasyster/posyA4 byggsats i tricept format?
http://www.youtube.com/watch?v=mlYqWOLl-wM

Nice :-D
1802

Inlägg av 1802 »

Mippenstolkning är närmast. Men objektet är ovan fräsen. Genom att flytta hela fräsen får man en större yta. Ett kubiskt ramverk ger precition och nått att fästa objektet i. Eller ställ den i hörnet på ett litet rum, och fräs i taket.
Senast redigerad av 1802 8 juli 2009, 01:46:02, redigerad totalt 1 gång.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Vill visa en annan maskin jag sett IRL. lät som en ksp .. där rörs detaljen och det som arbetar står still. Det är som en väldigt snabb stans som stansar hål. Byter olika stansar blixtsnabbt. Och kan köra och klippa linjer o krurvor oxå precis som en nibbelmaskin. Det är några år sedan som jag såg en liknande maskin hos trumpf i tyskland då jag var där på lasersvetsutbildning. ojoj oj höll på att glömma länken

Kanske kommer länken till nytta för ngns cnc-projekt!
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

De "ruskigaste" maskin jag sett var Finpowers laserskärmaskin

http://www.youtube.com/watch?v=80-ZIWDNfIE

Ett grymt kraftigt chassie (som väger nästan 30 ton) och supersnabba linjärmotorer.
Hela lokalen skakade när den skar en massa små hål (8 st. 10mm hål per sekund).
choppertony

Inlägg av choppertony »

den där har jag oxå sett,,,,, helt j-a otroligt snabb. men jag gissar att de är tunn plåt som 17. men ändå.... man skall få maskinen till att röra sig enligt ritningen och innom tollerans. Är det inte oxå trumpf som gjort den maskinen?

laser är perfekt. Men det är fortfarande fruktansvärt dyrt. inget för hobby om man vill bränna igenom metall.

förstoringsglas o en solig dag. cnc och mycket fantasi så kan man göra trevliga mönster i läder *L*
choppertony

Inlägg av choppertony »

innan jag lägger mig så måste ja visa en film till.

det finns inget elektriskt i lådan som gör så att det gnistrar. en laserstråle går igenom de små hålen i locket.

Den kommer via speglar på kanske en meters håll. funkar mycket bra på ogalvad plåt. jag var hos rofin oxå o svetsae ihop en prototypdörr med denna metod. finns kanske mer film att hitta!
Morgons

Inlägg av Morgons »

Medans vi ändå är inne på lustiga maskiner... Detta är en Sieplace F3. Kretskorts byggare

http://www.youtube.com/watch?v=jGLhZ-qe97U

Och en lite robot som har bråttom...

http://www.youtube.com/watch?v=v5eR0eHknZk
Skriv svar