Har en Sony digitalkamera, batteriet till den har blivit dåligt.
InfoLithium kallar dom det, där är nån kretsinbyggd i batteriet som ska hålla reda på laddningstillståndet, så man kan se i kamerans display hur minuter man har kvar att använda.
Det nämda batteriet stängde av efter bara några få minuter i kamera, trots nyligens fullladdat.
Så, jag köpte ett nytt ersättningsbatteri, kostar runt 2 hundralappar.
Ett Sony original batteri går löst på 800kr.
När jag provade det i kameran så vägrade kamera, "InfoLithium only" dök upp i displayen o sen stängde kameran av sig.
Så jag fick returnera ersättningsbatteriet.
Sen hittade jag på internet andra (på utländska forum) som haft samma problem, en hade total-urladdat sitt batteri med ett lämpligt motstånd och sen laddat upp det igen.
Jag provade samma kur.. Det fanns ju mycket kapacitet i det "kassa" batteriet.
Nu funkar det hur bra som helst igen i kameran.
Tydligen spårar kretsen i batteriet ur o behöver "återställas" ibland.
batteri "InfoLithium"
Re: batteri "InfoLithium"
Om jag förstår dig rätt, så var det originalbatteriet du "fixade", efter att ha återlämnat ersättningsbatteriet?
Det kan ju vara bra för någon annan att du skriver detta inlägget om problemet!
Det kan ju vara bra för någon annan att du skriver detta inlägget om problemet!

Helt rätt, det var originalbatteriet jag fixade.
Ersättningsbatteriet var ju nytt, så det hade inte behövts att "kureras" o det hade jag dessutom skickat tbx.
Kan nämna att jag valde urladdningsmotstånd så att det skulle laddar ur på 10 timmar, uträknat med på stämplad kapacitet.
Urladdningen av det "kassa" originalbatteriet, tog en hel dag, så det kan inte varit så dåligt.
Kretsen i batteriet spårar ur kapacitetsräkningen efter ett tag, och lurar folk att köpa svindyra batterier i onödan.
Ersättningsbatteriet var ju nytt, så det hade inte behövts att "kureras" o det hade jag dessutom skickat tbx.
Kan nämna att jag valde urladdningsmotstånd så att det skulle laddar ur på 10 timmar, uträknat med på stämplad kapacitet.
Urladdningen av det "kassa" originalbatteriet, tog en hel dag, så det kan inte varit så dåligt.
Kretsen i batteriet spårar ur kapacitetsräkningen efter ett tag, och lurar folk att köpa svindyra batterier i onödan.
Verkar nästan vara en tidsinställd bomb det dära
Fungerade det bra i drygt ett år kanske 

det där är klassiker som också ofta gäller laptopar - därför skall man alltid försöka först med rekalibrering av batterier som BIOS ibland stöder - alternativt att man låter dator starta och och hoppa in i BIOS.t och låter den köra till datorn stannar - i det läget brukar inte automatisk avstängning vid låg batteri fungera utan kört tills batteriets egen skyddskrets bryter och därmed resetas.
i sista hand att koppla med lastmotstånd så att batteriet tillslut byter strömmen om apparaten envisas att stänga av sig i förtid hur man än gör.
i sista hand att koppla med lastmotstånd så att batteriet tillslut byter strömmen om apparaten envisas att stänga av sig i förtid hur man än gör.
2 år funkade batteriet, men på tok för lite. Om man räknar att jag laddat det varannan vecka, så blev det då 50 ggr. Batteriet borde ju hålla för 500ggr eller kanske rent av 1000ggr. Själva batteriet verkar ju vara i godkondition, det visade "motståndsurladdningen", bara kontroll kretsen som spårat ur.v-g skrev:Verkar nästan vara en tidsinställd bomb det däraFungerade det bra i drygt ett år kanske