Vad tänker du hitta på med grejerna från mrmister?
Vad tänker du hitta på med grejerna från mrmister?
Jag tänkte vi kunde ha en tråd där man kan skriva lite löst vad man tänker beställa och lite vad man tänker hitta på för roliga projekt osv.
En hög med komponenter.
Lab agg
Nätagg
stegmotor drivare
Stegmotorer till cnc bygge
Cdspelaren för väggen
B12 apparat lådan för att bygga ett hörlurs steg
Helikoptern om budgeten kommer räcka
super160p svetsen
Eftersom svetsen har plasmafunktion så bygger jag nog en cnc plasma före fräsen.
Kan troligen få in en del privatjobb på en plasma så blir inte fräsen lika dyr att bygga.
Skulle vilja bygga mer grejer men budgeten räcker inte till och vill inte påbörja för många saker samtidigt.
En hög med komponenter.
Lab agg
Nätagg
stegmotor drivare
Stegmotorer till cnc bygge
Cdspelaren för väggen
B12 apparat lådan för att bygga ett hörlurs steg
Helikoptern om budgeten kommer räcka
super160p svetsen
Eftersom svetsen har plasmafunktion så bygger jag nog en cnc plasma före fräsen.
Kan troligen få in en del privatjobb på en plasma så blir inte fräsen lika dyr att bygga.
Skulle vilja bygga mer grejer men budgeten räcker inte till och vill inte påbörja för många saker samtidigt.
Re: Vad tänker du hitta på med grejerna från mrmister?
Har för lite pengar, och framför allt för lite tid.
Dock skulle jag ångra mig bittert om jag inte slog till på ett oscilloskop. Och ett, eller ett par labbaggregat vore förstås finfint. Sen skulle man ju vilja ha ett gäng chassin för diverse ljudbyggen. Hade väl bl.a tänkt bygga köksstereo och kanske en flerkanalsförstärkare, och en aktiv sub.
Huuga. Mycket prylar blir det. Rånarbranchen sägs vara lukrativ. Man kanske skulle ge sig in i den...
Dock skulle jag ångra mig bittert om jag inte slog till på ett oscilloskop. Och ett, eller ett par labbaggregat vore förstås finfint. Sen skulle man ju vilja ha ett gäng chassin för diverse ljudbyggen. Hade väl bl.a tänkt bygga köksstereo och kanske en flerkanalsförstärkare, och en aktiv sub.
Huuga. Mycket prylar blir det. Rånarbranchen sägs vara lukrativ. Man kanske skulle ge sig in i den...
nlinus:Oscilloskopet går faktist att få från Ebay billigare och exakt samma modell och med gratis frakt. Men jag håller med dig troligt är att när man väl sitter med ett digitalt oscilloskop undrar man vad i hela fridens namn man hållit på med tidigare
Blir dock troligen ett från MrM för mig, (ohh en femtiöring den lägger jag i oscilloskopinsamlingen
)
Oscilloskopet tänker jag iaf använda till felsökning så långt är allt klart
IR-deckarna tänkte jag använda till automatisk belysning som jag önskar ha i helst hela huset men rimligtvis på några väl valda platser.
För mig är det bara budgeten som sätter P, jag skulle annars fylla halva containern
Oscilloskopet tänker jag iaf använda till felsökning så långt är allt klart
IR-deckarna tänkte jag använda till automatisk belysning som jag önskar ha i helst hela huset men rimligtvis på några väl valda platser.
För mig är det bara budgeten som sätter P, jag skulle annars fylla halva containern
har du hittat några data på pir-sensorerna? Jag skulle vilja veta hur dom kopplas in, om dom inte kräver en massa kringkomponenter tänkte jag mig ha en i varje rum kopplad till 1-wire nätet med tex en DS2405.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag bara MÅSTE ha de lilla rörförstärkaren för att den är så liten och fin. Sedan någon låda till ett rörförsteg.
MrFrenzy:Om det är som jag tror (och hoppas
) så är det bara plus minus och indikering av aktiverad PIR. Jag tror att det enda externa man eventuellt behöver är en ljussensor som stänger av vid solljus.
Jag tippar på att det är sensor liknande denna:http://www.sure-electronics.net/downloa ... 1.0_EN.pdf
Är du osäker fråga MrM.
Jag tippar på att det är sensor liknande denna:http://www.sure-electronics.net/downloa ... 1.0_EN.pdf
Är du osäker fråga MrM.
- Illuwatar
- Kontakt:
Tänker beställa lite LiFePo4-batterier + tillhörande laddare. Samt ett par TFT-skärmar. Någon mindre finlåda lär nog slinka med också.
Projekt?
TFT-erna skall testas mot MiniMig-modulen med tanke på en bärbar enhet. Hifi-lådor är alltid bra att ha. En DAC skall in i en i alla fall.
Batterierna? De är för fordon om jag gissar rätt... om jag nämner 2 st 600W/24V DC-motorer, mitt ATmega128-kort, ett gyro och en accelerometer från Sparkfun och en uppkommande H-brygga samt två hjul, kedjor och aluminium...
Projekt?
TFT-erna skall testas mot MiniMig-modulen med tanke på en bärbar enhet. Hifi-lådor är alltid bra att ha. En DAC skall in i en i alla fall.
Batterierna? De är för fordon om jag gissar rätt... om jag nämner 2 st 600W/24V DC-motorer, mitt ATmega128-kort, ett gyro och en accelerometer från Sparkfun och en uppkommande H-brygga samt två hjul, kedjor och aluminium...
-
victor_passe
Coolt, en diy segway?
Själv ska jag nog bara köpa lite komponenter/satser och ett labbagg.
Inget direkt projekt utan lite till alla projekt.
Själv ska jag nog bara köpa lite komponenter/satser och ett labbagg.
Inget direkt projekt utan lite till alla projekt.
-
limpan4all
Det som blir viktigast för mig är en 2kVA 1:1 ringkärna lindad för 230V/230V för att kunna få en helt galvaniskt åtskild matning på labb-bänken.
Då blir mätandet på AC utrustning inte lika läskigt (mer rädd att sabba utrustning (läs LeCroy 9354AL eller Wave Pro 6200A) än mig själv).
Då blir mätandet på AC utrustning inte lika läskigt (mer rädd att sabba utrustning (läs LeCroy 9354AL eller Wave Pro 6200A) än mig själv).
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Tror det fanns ett sådant projekt i antingen Elektor eller Nuts and Volts eller australienska Silicon Chip.victor_passe skrev:Coolt, en diy segway?
-
danielr112
Svetsa Alu. Om de nu kommer med någon vettig AC tig. Även massa annat smått och gått för att bunkra upp...
Samma som danielr112, svetsa aluminium om det kommer någon vettig AC/DC tig.
- ElectricMan
- Kontakt:
Senaste Elektor var det.soundbrigade skrev:Tror det fanns ett sådant projekt i antingen Elektor eller Nuts and Volts eller australienska Silicon Chip.victor_passe skrev:Coolt, en diy segway?
Finns med i senaste numret av AoE...soundbrigade skrev:Tror det fanns ett sådant projekt i antingen Elektor eller Nuts and Volts eller australienska Silicon Chip.victor_passe skrev:Coolt, en diy segway?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Min tur:
I senaste Elektor (Allt om Elektronik) finns det med.

..
Jag tänkte investera i några solcellspaneler som backup ifall det blir strömavbrott.
Någon kanske kommer användas till en router, 1wire-grejjer eller liknande.
Köper nog även en svets som ska jag ska ha till .. tja, att svetsa med. Tänk så stolligt..
Några större touchplattor till bildskärmarna i studion.
Ett par chassin till en multimediaburk, förstärkare och lite annat. Alltid bra att ha för att dölja diverse projekt i vardagsrummet.
PIR-sensorer till samma användningsområde som v-g och mrfrenzy.
Lysdioder (1W och 10W) till studion, där 90% av all belysning ska komma från just lysdioder.
Kort och gott lite diverse.
I senaste Elektor (Allt om Elektronik) finns det med.
..
Jag tänkte investera i några solcellspaneler som backup ifall det blir strömavbrott.
Någon kanske kommer användas till en router, 1wire-grejjer eller liknande.
Köper nog även en svets som ska jag ska ha till .. tja, att svetsa med. Tänk så stolligt..
Några större touchplattor till bildskärmarna i studion.
Ett par chassin till en multimediaburk, förstärkare och lite annat. Alltid bra att ha för att dölja diverse projekt i vardagsrummet.
PIR-sensorer till samma användningsområde som v-g och mrfrenzy.
Lysdioder (1W och 10W) till studion, där 90% av all belysning ska komma från just lysdioder.
Kort och gott lite diverse.