VHS för inspelning av ljud?
- Electricguy
VHS för inspelning av ljud?
Hur pass bra funkar det att använda en vanlig VHS spelare för inspelning av ljud? är det bra frekvensområde på banden och så vidare?
Senast redigerad av Electricguy 4 juli 2009, 14:19:48, redigerad totalt 1 gång.
Re: VHS som inspelning för ljud?
Om det är en hifivideo ska det väl låta hyfsat iallafall, är det en standard är inte ljudet nån höjdare precis.
- Electricguy
okej, har planer på att bygga en egen synth, så jag behöver nåt roligt att spela in på. så det kanske inte riktigt behövs nåt tung-hifi ljud 
- Electricguy
Det är det man gör i en hifivideo, med hjälp av nån fmmodulation om jag inte minns fel, men jag har svårt att tro att det blir bra att bara köra på audio direkt på en vanlig videotrumma.
Mest troligt får du inte igenom så låga frekvenser i den induktiva kopplingen mellan trumman och den stationära halvan.
Mest troligt får du inte igenom så låga frekvenser i den induktiva kopplingen mellan trumman och den stationära halvan.
- Electricguy
heheh, okej. jag ska testa iaf, det finns ju VHs:er för typ 20kr på loppisar 
jag har för mej att det blir väldigt bra på de VHS-maskinerna som använder hela bandets yta för ljudspåret, typ jämförbart med DAT.
Vet att en person jag kände en gång i tiden som var nåt åt audiofilhållet sparade musik på det sättet tex.
Vet att en person jag kände en gång i tiden som var nåt åt audiofilhållet sparade musik på det sättet tex.
- Electricguy
-
limpan4all
Under 80 talet så körde vi Panasonics HiFi videomaskiner tillsammans med en audiomultiplexer.
20kHz bandbredd med riktigt bra data på HiFi ljudet och 4 audiokanaler med DC-20kHz bandbred via multiplexern (som lagrade informationen i bilddelen av bandet).
Bandspelaren kostade i princip ingenting mot vad audimultiplexern kostade...
Man kunde om man ville få in fyra kanaler med 20kHz bandbredd i videospåren dvs totalt 6 kanaler med 20kHz om man ville.
Och det är helt korrekt att ljudet blev mycket bra, jag kommer inte ihåg alla värden men det var definitivt HiFi kvalitet.
Senare så bytte vi till en DAT TEAC RD-200T 16 kanaler DC-5kHz
Idag så har hårddiskinspelning fullständigt slagit ut alla sådana system.
Sen så kan vi köra lite teori.
576*720*25*3*256=7,5Mbit/s nu är inte ett VHS system så bra så vi delar med 4 rakt av och hamnar på ca 2Mbit/s såsom rimligt värde för vad ett VHS system klarar att lagra.
EDIT: Mitt minne svek mig lite så jag blandade ihop vissa produkter...
20kHz bandbredd med riktigt bra data på HiFi ljudet och 4 audiokanaler med DC-20kHz bandbred via multiplexern (som lagrade informationen i bilddelen av bandet).
Bandspelaren kostade i princip ingenting mot vad audimultiplexern kostade...
Man kunde om man ville få in fyra kanaler med 20kHz bandbredd i videospåren dvs totalt 6 kanaler med 20kHz om man ville.
Och det är helt korrekt att ljudet blev mycket bra, jag kommer inte ihåg alla värden men det var definitivt HiFi kvalitet.
Senare så bytte vi till en DAT TEAC RD-200T 16 kanaler DC-5kHz
Idag så har hårddiskinspelning fullständigt slagit ut alla sådana system.
Sen så kan vi köra lite teori.
576*720*25*3*256=7,5Mbit/s nu är inte ett VHS system så bra så vi delar med 4 rakt av och hamnar på ca 2Mbit/s såsom rimligt värde för vad ett VHS system klarar att lagra.
EDIT: Mitt minne svek mig lite så jag blandade ihop vissa produkter...
- Electricguy
kan man köpa/bygga någon enkel krets för inspelning på hårddisk?
En dator med enkelt program måste ju vara det bästa. Borde ju finnas program som är gjorda för den här typen av inspelningar. Dock inget jag har koll på.
Clas Ohlsson sålde för länge sen ett kort till datorn som kopplades med CVBS till videobandspelaren och lagrade 8GB data på ett 240-minuters band.
Om man vill lagra ljud på en hårddisk är det nog billigast med valfri dator och ett riktigt bra ljudkort.
Om man vill lagra ljud på en hårddisk är det nog billigast med valfri dator och ett riktigt bra ljudkort.
Jag har ett sådant kort som mrfrenzy pratar om dock fick jag det alldrig att fungera med min video och just nu vet jag inte vart jag har det. 
Inspelning är ju en av de trevligare saker man kan pyssla med
Nu kanske det inte är just med ljudkort du tänkt detta men om det skulle
vara så, så har du två kompetenta kandidater nedan.
Ett med lite fler kanaler och ett med lite färre. Dessa två brukar finnas i lämpliga
prisnivåer för en hygglig budget.
Fler kanaler
Färre kanaler
/ Tompa
Nu kanske det inte är just med ljudkort du tänkt detta men om det skulle
vara så, så har du två kompetenta kandidater nedan.
Ett med lite fler kanaler och ett med lite färre. Dessa två brukar finnas i lämpliga
prisnivåer för en hygglig budget.
Fler kanaler
Färre kanaler
/ Tompa
- Electricguy
Re: VHS för inspelning av ljud?
alltid ett alternativ,men jag ska nog köra på med analogt
måste testa lite med VHS:er