Finns det någon här som har tittat närmare på Mercurys buss-system Smartcraft?
Detta system finns i dag på alla lite större Mercurymotorer.
Verkar lättare sagt än gjort att hitta info om detta system på lite djupare nivå.
Är på framför allt jakt efter info om hur Smartcrafts högnivåprotokoll är uppbyggt.
Vad ska man lyssna efter för att få motortemp tex.?
Tanken är att i kunna göra en egen displayenhet för utläsning av motordata från en utombordare. När nu tid ska finnas för detta...

Den info jag hittat än så länge är kan sammanfattas såhär:
Smartcraft utvecklades av Brunswick. Lanserades på marknaden 1999 av Mercury. Används idag av Mercury och Cummins.
Samma CAN teknik som NMEA2000 på lågnivå protokollet. Annat högnivåprotokoll.
Högnivåprotokollet som används är CAN kingdom från svenska Kvaser AB. Info om hur dessa medelanden ser ut finns på Kvasers hemsida.
250kbits/sek. Max 200 meters slinga.
Tre nivåer av prioritering.
CAN-X: Högsta prioriteringen. Används för motorfunktioner tex. trotteln och växlingsfunktioner.
CAN-P (P för Propulsion): Används för displayenheter, mätare osv. Används även som en bakup för CAN-X.
CAN-V (V för Vessel): För "externa" enheter tex. GPS, ekolod, radar osv.
Det verkar som att Mercury endast släpper in externa företag på CAN-V bussen för att inte störa motorenheterna.
Om det är någon som har någon mer information så skulle det vara kul att lära sig lite mer om detta buss-system.
Lite länkar för den som orkar läsa vidare:
http://www.can-cia.org/index.php?id=490
http://www.nmea.org/content/nmea_standa ... s_pgns.asp
http://www.brunswickmarine.se/?nid=36500&lcid=1053
http://www.interfacebus.com/NMEA-2000_Standard.html
http://www.smartcraftnetworked.com/arch ... e/tech.asp
http://www.kvaser.com/
/Mvh
Henrik