Veroboard och höga spänningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Digger

Veroboard och höga spänningar

Inlägg av Digger »

Jag funderar på att placera en nätdel på ett veroboard och undrar om det kommer att fungera. Finns det risk för överslag mellan raderna på kortet vid nätspänning?
Någon som har testat något liknande?
Jag vill inte testa i onödan av förståeliga (?) skäl...
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Det är för små avstånd, inte säkert att du får överslag men det skall vara minst 1,8mm mellan banorna (dimensionera för 500V).
Sen ökar ju risken för kortis (lodbryggor, långt klippta komponentben, lösa trådbitar etc. etc.) om avstånden är korta.

Det värsta är nog två bulliga lödpunkter som inte kortsluter helt utan blir ett motstånd dvs. du får värmeutveckling.

Man kan värma loss banorna runt om och imellan de som för nätspänning.

Eller så köper man ett kort utan folie och löder lackisolerad tråd direkt mellan komponenterna.

Jag rekommenderar att etsa ett kort (förutsatt att du klarar att göra ett bra jobb).

Undvik att dra linjer "mellan benen".

Överdimensionera linjebredd & isolatonsavstånd.

Säkring på 230V ingången.

Eller om det bara är en konventionell nätdel; använd en chassimonterad trafo, så sipper du 230V på kortet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En liten oskriven regel (tror jag :D ) är att aldrig ha 230V och t.ex 12 eller 5V på samma kretskort. Antingen en chassimonterad trafo (som nämnts), eller ett separat nätdelskort.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Räkna grovt med 1mm per 100V (absolut min). I serieproducerade produkter har vi alltid använt 6mm isolation mellann P och N för 230V.

230V och veroboard låter inte bra i mina öron. Veroboard är fenolpapp och mycket sprödare än glasfiberlaminat och slår sig lätt. En annan rekommendation är att ha ledarbanorna förtennade för 230V. Och hög isolation mellan prim-, och sek. sida rekommenderas med tanke på överspänningar och ev. överslag. Vidare brukar man ta bort lödmasken i området mellan primär och sekundär för att minska detta ytterligare. Ibland gör man även en slits i mönsterkortet för att öka isolationen ytterligare.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

när det gäller överslag så brukar man väl räkna att varje mm innebär ca 1000 volt eller är det felaktigt ?

klart man ska ha marginaler men byggen med 220 v inkluderar
väl avsäkring på primär o sekundär sidan av trafon om man vill
sova gott om natten.

/ Minus
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Ja, det stämmer bra att själva genomslaget sker vid ca 1mm/1000V. Men det är vid 25 grader och normal luftfuktighet inomhus här i norden.

Säkerhetsavståndet man tillämpar är minst 1mm/100V. Många stora tillverkare har det dubbla som minimikrav. Så 4,6mm blir alltså det minsta man godkänner. I praktiken brukar jag se att man tillämpar 6mm isolation.

Skilj på nivån för genomslag och säkerhetsavstånd.

Elnätet är ingen ren och fin sinusspänning. Den är full med övertoner, transienter från ställverk, induktiva apparater (dammsugare, kylskåp) och tunga industriella maskiner. Så räkna med spikar på elnätet som är betydligt högre än 230V.

Överspänningar (ej transienter) kan man förvänta sig på 230V nätet:
+10/-15% per 10 min
+15/-20% tillfälligt

Transienter är specade (SS-EN50160) till <1,5kV / 6kV.
Skriv svar