Har kollat runt lite på olika firmor som har aluminium profil till mitt nya bygge men står inget om hur exakt det är att använda aluminium profil, skulle vara kul och höra andra användares åsikter! Finns endel tillverkare av aluminiumprofil och skilljer sig kvaliten tro? Får man vad man betalar för eller är det märket som kostar om profilena är dyra?
Tex om det är exakt när man monterar med T spåren? kan de sätta sig snätt? kan de bli vint lätt tex T spårets kanter? Kan man fräsa Aluminium med en fräs gjord i aluminium? Kan man förstärka aluminiumet med att ha sand i det eller kanske gjuta betong i det för att de verkligen ska bli stadigt! Hoppas någon kan svara på lite iaf så man blir lite klokare!
Mvh Terho.
Ang: aluminium profil! Hur exakt är det?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Ang: aluminium profil! Hur exakt är det?
1. Blanda inte olika profiler dvs olika fabrikat
2. Använd 'rätt' t-spårs muttrar avsedda för den profilen och sättet att montera
Det finns ju en salig massa som nasar profiler, välj en som har ett brett sortiment och kunnig/hjälpsam personal
Alufräs??? skulle inte tro det fungerar någe vidare
Förstärka gör du kanske inte direkt, profilen är ju gjord på ett visst sätt för att fungera på ett visst sätt.
Hälla i sand/betong gör att du ändrar resonanser och ger hela alltet en större massa.
Hoppas det ta gav dig nåt svar på dina frågor
2. Använd 'rätt' t-spårs muttrar avsedda för den profilen och sättet att montera
Det finns ju en salig massa som nasar profiler, välj en som har ett brett sortiment och kunnig/hjälpsam personal
Alufräs??? skulle inte tro det fungerar någe vidare
Förstärka gör du kanske inte direkt, profilen är ju gjord på ett visst sätt för att fungera på ett visst sätt.
Hälla i sand/betong gör att du ändrar resonanser och ger hela alltet en större massa.
Hoppas det ta gav dig nåt svar på dina frågor
Visst går det att bygga en fräs av aluminium som går att fräsa aluminium med. Det hänger mycket på hur den är konstruerad och om man har använt sig av fackverkstänket när man designade den. Styvheten i profilerna beror väldigt mycket på hur deras tvärsnitt ser ut. Sedan beror det på hur de sedan är sammanfogade för att ta upp krafter i olika riktningar hur stabil konstruktionen blir. Både i valet av profil och hur man ska sammanfoga dessa kommer fackverksprincipen igen.
Sen kan man som sagt sänka resonansfrekvenser mm genom att fylla profiler med sand etc.
Sen kan man som sagt sänka resonansfrekvenser mm genom att fylla profiler med sand etc.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Snacka om att man är trött, läste ALUFRÄS som i en Pinnfräs
Haft för mycket runt om mig just nu + den jä-a värmen......

Haft för mycket runt om mig just nu + den jä-a värmen......
Kan man fräsa stål i en fräs som är tillverkad av stål så borde det gå att fräsa aluminium i en fräs av aluminium.
Frågan är bara hur stabilt man kan bygga med profiler?
Även om man använder kraftiga profiler så är det ju ganska tunt gods vid T-spåren. Det borde vara just där som det kommer att svikta. Genom att fördela belastningen på så många skruvförband som möjligt borde fräsen bli stabilare.
Det är i alla fall min gissning....
Frågan är bara hur stabilt man kan bygga med profiler?
Även om man använder kraftiga profiler så är det ju ganska tunt gods vid T-spåren. Det borde vara just där som det kommer att svikta. Genom att fördela belastningen på så många skruvförband som möjligt borde fräsen bli stabilare.
Det är i alla fall min gissning....