Frågor kommer här:
1. Som jag har förstått det så har de flesta hus med direktverkande el mer än ett rum kopplat per propp i proppskåpet? Det borde göra att det inte är möjligt att placera själva styrenheten centralt vid proppskåpet?
2. Elelementen kopplas normalt mellan fas och nolla eller mellan två faser? Det borde väl innebära att om jag använder $tiffs koppling så spelar det ingen roll om jag ansluter en fas och nolla eller två faser till kopplingsschemats "MAINS" och "OUT1"?
3. Tredje frågan gäller värmeutveckling i TRIACen som jag länkat till ovan. Eftersom det är elelement jag ska styra så ska jag inte göra till- och frånslag under varje period utan använda TRIACen mer som ett relä. Blir det ändå samma värmeutveckling? Enligt mina beräkningar så behöver jag en kylfläns med 5,2 K/W värmeledningsförmåga eller mindre för att kunna belasta TRIACen med en 10A ström (Tj=125°C, Ta=35°C, RthJC=1,2K/W, RthCH=0,8K/W). Det skulle ju innebära en ganska stor kylfläns.
4. Jag kanske har tagit i när det gäller kapaciteten? 10A är ganska mycket, men jag vill ju kunna driva två element i samma rum. Är elementen 400V (två faser) borde det betyda att strömmen endast blir 2,5A genom TRIACen för ett 1000W element eller är det jag som inte kan räkna.
Tacksam för om någon med mer erfarenhet kan räta ut mina frågetecken.