Olja i kompressor
Olja i kompressor
Jag tänkte ta hand om en gammal kyl kompressor, för att köra luft med.
Bör man göra något åt smörjningen för att få lite livs längd så den?
Funkar det tex. med växelådsolja? Hur mycket ska det vara? Hur tömmer man den gamla oljan?
(Jag vet att kylmediet inte är särskilt miljövänligt. Jag gör var jag kan för att minimera utsläpp)
Bör man göra något åt smörjningen för att få lite livs längd så den?
Funkar det tex. med växelådsolja? Hur mycket ska det vara? Hur tömmer man den gamla oljan?
(Jag vet att kylmediet inte är särskilt miljövänligt. Jag gör var jag kan för att minimera utsläpp)
-
Re: Olja i kompressor
Frågan e vad du ska pumpa? Mängden luft en sådan ger är minimal. Morsan hade visserigen en sådan men det ända hon körde var en liten häftpistol.
Jo jag vet att den ger ett lågt flöde. Men att pumpa bilen eller cykeln funkar nog bra. Bilen tar ju en stund.
- Mizzarrogh
Jag vet inte exakt vilken olja det skall vara, men ofta fyller/tömmer man genom en plugg i ovansidan, är troligen försluten men brukar gå att se som en upphöjning. För det mesta (när det gäller vanliga kylskåpskompressorer för hushållsbruk) så står kompressorn i ett oljabad och har ett slags stänk/kanalsmörjning med cirkulerande olja från detta bad, (inte helt olikt delarna i en bilkardan, skall mig veterligen även hållas fyllt på ungefär samma vis och ungefär samma nivå (så att vevhuset ligger litet drygt till hälften i badet (är osäker på om vissa typer även har kanaler som olja skall cirkulera genom och sedan passerar ut någonstans vid toppen (vet ej funktion med detta i så fall, men rent logiskt borde det i så fall vara för kolvens övre lager tycker man, men är det endast för vanlig tryckluft är det ju inte lika hyperkänsligt med olja även om man vill köra airbrush (vilket den borde funka för tycker man)))) om man nu behöver fylla alls). Påtagliga nackdelar är väl att livslängden troligen blir begränsad pga att enklare kompressorer oftast saknar kolvringar och annat och blir mycket känsliga för yttre föroreningar över tid om man kör luft utifrån men de brukar hålla rätt länge ändå om man sätter dit ett vanligt kompressorfilter.
All tillförd kompressions energi återfinns som värme.
Enstegs kompressorer kan därför endast arbeta med lågt tryck.
Eller korta arbetspass med lång avkylningstid.
Antändnig model diselmotor kan inträfa.
Explosion följd av brand........
Överhetnings skydd och olja med hög antändnig temperatur,
är därför MYCKET viktiga säkerhets frågor.
Tyska regler kräver 2 oberoend överhetnings skydd fast inställda på max 80 C ??
Smörjolja med tillsatser (additiv) anses var känsligare för diselantändnig.
Använ bara oljor avseda för kompresor drift ALLDRIG växelådsolja !!!
De Jun Air små kompresor jag har arbetat med:
En Danfoss hermetisk kylkompressor som grund
Max 15 min arbetstid fåljt av 60 min avkylnings tid.
Helsyntetisk olja.
Enstegs kompressorer kan därför endast arbeta med lågt tryck.
Eller korta arbetspass med lång avkylningstid.
Antändnig model diselmotor kan inträfa.
Explosion följd av brand........
Överhetnings skydd och olja med hög antändnig temperatur,
är därför MYCKET viktiga säkerhets frågor.
Tyska regler kräver 2 oberoend överhetnings skydd fast inställda på max 80 C ??
Smörjolja med tillsatser (additiv) anses var känsligare för diselantändnig.
Använ bara oljor avseda för kompresor drift ALLDRIG växelådsolja !!!
De Jun Air små kompresor jag har arbetat med:
En Danfoss hermetisk kylkompressor som grund
Max 15 min arbetstid fåljt av 60 min avkylnings tid.
Helsyntetisk olja.
Vilka ställen tar emot uttjänt kompressormedia från privatpersoner?
Ps, Danei, det heter kylkompressor och livslängd, bra att erinra sig det innan man gnäller om stavning i andras trådar.
Ps, Danei, det heter kylkompressor och livslängd, bra att erinra sig det innan man gnäller om stavning i andras trådar.
Om du menar kylmediet, så tänkte jag försöka få kvar så mycket som möjligt i skåpet. Sen går det till miljöstation.
Tack för påpekandet om särskrivningarna.
Tack för påpekandet om särskrivningarna.
Du lär inte kunna behålla nåt i rörsystemet, om du försöker kapa rören, läckerr ALL köldmedia ut i naturen, och du blir därmed klassad som "miljöbov".
Köp en luftkompressor hos Jula/Biltema/ClaesOhlson istället, kostar nån hundring eller två.
Köp en luftkompressor hos Jula/Biltema/ClaesOhlson istället, kostar nån hundring eller två.
Som olja till kompressor dock för användning som vakuumpump en gång har jag själv använt vanlig 10/30 motorolja och det fungerade bra. Oljan skall ha ungefär samma viskositet som den som finns i och skall egentligen vara lite tunnare än 10/30 men det går bra ändå om man inte har för höga tryck. Motorolja innehåller dock additiv så man skall ta det lilla lugna med trycken såvida man inte får tag på riktig kompressor olja som dock är lite för tjock men kan gå ändå men kompressorn blir nog varmare snabbare. Den gamla oljan skall tömmas ut då den kan vara hygroskopisk och som sagt ha koll på temperaturen på kompressorn så den inte blir för varm då den inte längre kyls av gasen.
Om du verklige vill ha kompressorn men vill har kvar så mycket av gasen i skåpet som möjligt och inte släppa ut i princip något alls, vilket förstås är att rek, så kan du under förutsättning att kompressorn fungerar först klippa av kapillärröret från kondensorn rätt nära förångaren men där du före det har klämt till ordentligt på båda sidorna av röret där du kommer att klippa så att ingen gas kan sippra ut när du gör det. Efter att du klippt röret mellan där du klämt åt så löd fast tenn på rörändarna eller smält helt enkelt bara rören om du ha en gassvets så att det håller sig helt tätt. Att tex bara böja till röret räcker inte överhuvudtaget.
Efter det så starta kompressorn och låt den gå tills kondensorn inte längre är varm utan rumstempererad och låt helst gärna kompressorn bli lite varm den med så dras mycket av gasen ut som finns fångad i oljan. Medan kompressorn fortfarande går knip hårt ihop tryckröret nära kompressorn som går till kondensorn och medan du har ett hårt tyck över röret (kan nu vara ett antal bar i detta rör) så kapa det närmast kompressorn (var beredd på att det kan vara lite gas under tryck i denna bit och som även är i kompressorn) och löd fast lödtenn över det där du har knipit ihop det vid kondensorn så håller det nu helt tätt sedan och i princip all gas finns nu i kondensorn i flytande form.
Om du verklige vill ha kompressorn men vill har kvar så mycket av gasen i skåpet som möjligt och inte släppa ut i princip något alls, vilket förstås är att rek, så kan du under förutsättning att kompressorn fungerar först klippa av kapillärröret från kondensorn rätt nära förångaren men där du före det har klämt till ordentligt på båda sidorna av röret där du kommer att klippa så att ingen gas kan sippra ut när du gör det. Efter att du klippt röret mellan där du klämt åt så löd fast tenn på rörändarna eller smält helt enkelt bara rören om du ha en gassvets så att det håller sig helt tätt. Att tex bara böja till röret räcker inte överhuvudtaget.
Efter det så starta kompressorn och låt den gå tills kondensorn inte längre är varm utan rumstempererad och låt helst gärna kompressorn bli lite varm den med så dras mycket av gasen ut som finns fångad i oljan. Medan kompressorn fortfarande går knip hårt ihop tryckröret nära kompressorn som går till kondensorn och medan du har ett hårt tyck över röret (kan nu vara ett antal bar i detta rör) så kapa det närmast kompressorn (var beredd på att det kan vara lite gas under tryck i denna bit och som även är i kompressorn) och löd fast lödtenn över det där du har knipit ihop det vid kondensorn så håller det nu helt tätt sedan och i princip all gas finns nu i kondensorn i flytande form.
TomasL skrev:Du lär inte kunna behålla nåt i rörsystemet, om du försöker kapa rören, läckerr ALL köldmedia ut i naturen, och du blir därmed klassad som "miljöbov".

En som jag då utgår ifrån jobbar yrkesmässigt inom kyl och som inte har en station för att suga ut gasen från ett system så undrar jag verkligen vad det var för företag han jobbade på? Att som yrkesmässigt jobbande inom kyl knäcka ett rör för att låta gasen läcka ut medvetet har inte något inom det yrket att göra som jag ser det. Har inte kylföretag man jobbar på en tömningstation så hade i alla fall inte jag tagit hand om sådana jobb förrän de skaffat en.
Om det däremot var Propan eller Butan i systemen så ignorera allt ovan.
Om det däremot var Propan eller Butan i systemen så ignorera allt ovan.
Det där har jag också sett - gubbarna låter det pysa ut i stora plastsäckar som sedan vädras ut utanför lokalen av den enkla anledninge att de inte orkar att ta upp tömmningsmaskinen med tuber upp för alla trappor mm.
ärligt sagt har jag inte sett en enda gång att någon har tagit med sig tömmningspump ut till maskinerna som krånglar och då har jag sett sådana jobba i allafall tio gånger under ett antal år...
ärligt sagt har jag inte sett en enda gång att någon har tagit med sig tömmningspump ut till maskinerna som krånglar och då har jag sett sådana jobba i allafall tio gånger under ett antal år...
Om det är freon ni talar om, så var jag med om ett märkligt handhavande.
En hydraulikfirma som drog hydraulrör, tvättade rör invädigt före montage med freon.
Man hällde med ett 2L mått genom röret och blåste torrt. Det smutsiga freonet uppsamlades i en 20L öppen hink.
Hinken behövde inte tömmas på de 3 veckor vi jobbade ihop. Verkade vara kraftig avdunstning.
Uppskattar att dom gjorde slut på ett 1 helfat på 3 veckor.
En hydraulikfirma som drog hydraulrör, tvättade rör invädigt före montage med freon.
Man hällde med ett 2L mått genom röret och blåste torrt. Det smutsiga freonet uppsamlades i en 20L öppen hink.
Hinken behövde inte tömmas på de 3 veckor vi jobbade ihop. Verkade vara kraftig avdunstning.
Uppskattar att dom gjorde slut på ett 1 helfat på 3 veckor.