Samköra tv signaler i koaxialkabel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Samköra tv signaler i koaxialkabel

Inlägg av -=Fullmoon=- »

tja.

Har tv genom tv antennen till en förstärkare och sen till en förgreningsplint.

Nu är det så att jag evt får tv genom fiber mot hösten och har då börjat förbereda med kabeldragning osv för att få en kabel från modemet till plinten. dock undrar jag om jag på något sätt kan samköra signalerna så att om fibern mot förmodan skulle krångla så kan jag fortsätta ta emot signalerna genom tv antennen och köra ut det till tv apparaterna så länge de har en boxer eller digital tv mottagare (Fiberboxen ger både analoga och digitala sändningar). Har en bok som behandlar ämnet men har förlagt den någonstans för stunden.

Jag tycker inte det bör vara något problem. men hur är det med om det bildas lustiga fenomen med att man får dubbelbild osv?

För annars så har planerna varit och bara koppla bort antennen och köra in signalen direkt på förstärkaren.

//Martin
Mindmapper

Re: Samköra tv signaler i koaxialkabel

Inlägg av Mindmapper »

Så länge de inte använder samma frekvensområde så bör du kunna koppla samman de olika systemen. Att du dessutom har en förgrening som anpassar de olika systemens impedanser på ett riktigt sätt tar jag för givet. Jag vet inte vilket frekvensområde fiberboxar normalt skickar ut. Men marksända nätet har ju lite olika frekvensområden de sänder på, så att de inte ska skapa interference med varandra. Så du får kolla att dessa frekvensområden inte koliderar.

På den analoga tiden kunde man få dubbelbilder, interferensmönster och skuggbilder. I den digitala världen är det bara två saker som gäller 1 eller 0. I TV fallet betyder det bild eller inte bild. Du kan i vissa fall få störningar som släcker ut punkter i bilden, men du får aldrig dubbelbild eller skuggbilder. Du blir istället utan bild.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Mindmapper skrev: På den analoga tiden kunde man få dubbelbilder, interferensmönster och skuggbilder. I den digitala världen är det bara två saker som gäller 1 eller 0. I TV fallet betyder det bild eller inte bild. Du kan i vissa fall få störningar som släcker ut punkter i bilden, men du får aldrig dubbelbild eller skuggbilder. Du blir istället utan bild.

Nu är du nog ute och cyklar ordentligt Mindmapper.

Analog mottagning ger nästan alltid bild om än dålig, en dålig digital signal ger mycket irriterande frysningar i bilden samt det karaktäristiska Kalle Anka ljudet.

Sen kvittar det vad för FEC man än använder, 3/4, 7/8, den ordnar ändå inte upp en dålig signal.

Kjelle
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Jag tror att Muxarna som jag isf kommer ta emot kan ligga på samma mhz . dock rör det sig bara på 1,2,4,6an.
Ska ta hem en manual på jobbet och se vilka frekvenser det var. för enligt manualen så måste tv antennen kopplas bort. sen så kanske man vill ha en boxer med något filmpaket så då blir det ju trassel om man inte kan ha tv antennen ansluten.

Att få bild med digitalt eller inte brukar inte vara ett större problem. är väl precis om man hamnar i en gråzon det kan buppa och bli bit fel fast salomon och biterr(vad det nu heter) bör ju rätta till det mesta ändå.
Vad jag tar emot för signaler på tv antennen kan man ju mäta fram med oscilloskop eller att slå upp i tabellerna för stationen/satelliten man ligger mot.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nu är du nog ute och cyklar ordentligt Mindmapper.

Att man blir utan bild var det inte så du också skrev, fastän på ett annat sätt!
Läs en gång till!

Fullmoon
Tror inte att du får något vettigt resultat med oscilloscopet!
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Du skriver att du skall få TV via Fiber, det är inte så att du får en box då som du ansluter till fiber och som sedan tar emot och avkodar EN TV kanal åt gången för att sedan modulera den enda kanalen på kanal 36 eller något (sådant precis som en vanlig digitalbox).

Jag tror inte att du får en burk med fiber in och bredband antennsignal innehållande alla kanaler ut även om det vore en trevlig lösning...

//B1N4RY
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Aldrig stött på en dålig digital tv signal, Mindmapper ?

Jag har kollat på många digitala mottagare genom åren, har hittills inte sett någon som inte fryser eller hackar i bild/ljud vid dålig signal.

En analog tv signal kan bli mycket svag men ändå går bilden att titta på ända tills V-synken tappas.

Kjelle
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Lådan som sätts in får fiber in och där delar det upp sig på 4 Portar för datorer 4 portar för evt telefoni och en koaxial kontakt (F-kontakt) därefter ska man kolla den till sitt tv nät och koppla bort tv anntenen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kjelle skrev:Aldrig stött på en dålig digital tv signal, Mindmapper ?

Jag har kollat på många digitala mottagare genom åren, har hittills inte sett någon som inte fryser eller hackar i bild/ljud vid dålig signal.

En analog tv signal kan bli mycket svag men ändå går bilden att titta på ända tills V-synken tappas.

Kjelle
Har svaga signaler här hemma, speciellt på Hotbird eftersom jag skulle behöva kapa grannens hus för att få bra sikt i den riktningen. Har provat en hel del LNB med låga brustal så nog vet jag vad låga signalstyrkor kan åstadkomma.

Men nu var det inte frågan om dåliga signaler i den här tråden. Som jag tolkar det hela finns bra signalstyrka i det här fallet. Oron verkar vara störning mellan olika frekvenser

Fullmoon>men hur är det med om det bildas lustiga fenomen med att man får dubbelbild osv?

Svaret är enligt mig:
På den analoga tiden kunde man få dubbelbilder, interferensmönster och skuggbilder. I den digitala världen är det bara två saker som gäller 1 eller 0. I TV fallet betyder det bild eller inte bild. Du kan i vissa fall få störningar som släcker ut punkter i bilden, men du får aldrig dubbelbild eller skuggbilder. Du blir istället utan bild.

Kanske skulle jag utvecklat det med beteendet vid svaga signaler, men tyckte ej att det var relevant i det här fallet. Dessutom tror jag det är ganska välkännt faktum.

Slutdiskuterat för min del.

Fulmoon ursäkta mitt tjat på Kjelle i din tråd. Naturligtvis kan du koppla bort antennen om det blir störningar. Med lite mer information om hur det ser ut i ditt fall finns det kanske någon annan smidig lösning på ditt problem.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

För den som vill fördjupa sig, köp/läs "digital-tv" av Mats Röjne
Många svar ges där.

Kjelle
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

B1n4ry skrev:
Jag tror inte att du får en burk med fiber in och bredband antennsignal innehållande alla kanaler ut även om det vore en trevlig lösning...

//B1N4RY

Här i nyköping har jag varit med och installerat boxar som gör precis det. Fiber in från stadsnätet och ut en koax med ca 16 kanaler (minns ej exakt siffra) både analogt och digitalt. Möjlighet att abonnera flera kanaler finns med en särskild box.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

-=Fullmoon=- skrev:Jag tror att Muxarna som jag isf kommer ta emot kan ligga på samma mhz . dock rör det sig bara på 1,2,4,6an.

Varje MUX har egen bärfrekvens, och SVT:s kanaler ligger ALLTID i en egen MUX. 4:An och 6:an ligger alltså inte samma som SVT.

Ska du ha både marksänd TV-mottagning s.k. DVB-T och din kommande "fiberbox" i samma "interna kabel-tv.nät" därhemma, så krävs att fiberboxen har en RF-modulator. Så verkar ju vara fallet enligt dig. Då får du ta reda på vilken frekvens/er den sänder på och se till att den hamnar på andra frekvenser än dina mottagna DVB-T signaler. Emellan dessa behöver du ett delningsfilter, som delar mellan DVB-T och fiberboxen. Du måste också se till att det spärrar bakvägen så du inte skickar ut RF-modulatorn från fiberboxen till din antenn. Ajabaja att sända ut TV, även om det nu torde bli väldigt lokalt...

Jag skulle inte ge fem öre för någon fiber-TV... fast det hör ju inte till tråden...
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Bild

Bild

Bild

Varför inte Tv över fiber? Man förlorar ju ingen hastighet och det är lättare att välja enskilda kanaler etc. Hastigheten påverkas inte då det är ändutrustningen i fiberändarna som sätter stopp och de klarar mer än väl 100mbit data och 5-8mbit tvsignaler.

Jag vet hur Muxar fungerar då jag läst mycket om ämnet men jag kan inte ha allt i huvudet och sen är jag inget läshuvud + att jag inte haft någon användning för det jag hållt på med det då jag mest pysslar med beräkningar på dämpning osv.
Det jag tycker är surt när man betäller kanaler hos tex boxer (En MUX) så får man med många kanaler som ligger i den muxen som man kanske inte gillar och Då jag jobbar på stället där vi har hand om det (en halvchef till mig bossar över det) Jag jobbar inte med det . Fast jag har intresse för sånt. Iaf åter lite så om de plockar hem X antal muxar och sen sänder ut på sitt egna nät så kan de plocka runt i kanalerna och påsåsätt 'i teorin' sända ut enskilda kanaler till folk.

Men det jag vill ha reda på om det går att samköra och hur jag gör för att blockera att signalerna går ut genom antennen.
Skriv svar