Spänningsstyrning för transformator.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andy

Spänningsstyrning för transformator.

Inlägg av Andy »

Det finns ett antal olika typer av styrningar för halogenspot trafos och liknande arrangemang som uppenbarligen arbetar på olika sätt. Har Googlat en del men inte riktigt hittat eller förstått vad skillnaden är mellan en ”dimmer” som steker transformatorn och en som inte gör det. Har någon ett schema/länk till lösningen (ner på komponent nivå) som visar skillnaden på triac styrning med och utan stekeffekt? :)

Tack för alla tips! 8)
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Spänningsstyrning för transformator.

Inlägg av prototypen »

En elektronisk transformator till halogen är en switchmode nätdel som gör allt för att utspänningen ska vara konstant oavsett vad den matas med.
En dimmer kapar bort en del av sinuskurvan, med en TRIAC så startar triacen efter en stund och slocknar i nollgenomgången.
Men IGBT så tänder man transistorn i nollgenomgången och släcker den efter en stund. Det är framkants och bakkantsdimmer.

När nu SMPS försöker göra konstant spänning av vadsomhelst som kommer på ingången så måste man reda ut hur stor del av tiden som det finns spänning och styra utspänningen utifrån det. Hur det funkar i praktiken är det ingen som vet, tillverkaren har inget intresse att lämna ut ritningar så det är bara att göra en reverse engineering.

Om "transformatorn" inte är anpassad för dimmer försöker den ge full effekt ut trots att inspänningen är för låg (då ökar strömmen) sedan kan en icke dimbar trafo orsaka höga stötströmmar med sina ingångsfilter som knäcker dimmern.

Sedan ska då dimmer och transformator vara anpassade för varandra.

Protte
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Protte;

Det låter rimligt det du säger men inte behöver det väl vara en särskild ”elektronisk” transformator? I några applikationer jag sett var det helt vanliga ringkärnor men jag upptäckte att de betedde sig olika när styrningen byttes, d v s blev varma som tusan. Det genom detta fenomen som jag blev intresserad av skillnaden i styrningarnas uppbyggnad och då i avseende komponentval och kretsen som sådan.
Som tidigare nämnt så är jag intresserad av ett (eller flera) schema som praktiskt visar hur en ”bra” krets ser ut, som inte får trafon att överhetta.
Tyvärr blev de trasiga styrningarna kastade innan jag hann hacka mig in i dem för en granskning. Den nya (ersättaren) värmer som sagt upp transformatorerna betydligt mer och problemet har tillfälligt lösts med fläktar.

Tack för alla förslag.

8)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

En vanlig "elektronisk transformator" för halogen är inte en stabiliserad switchad nätdel. Inspänningen likriktas men glättas inte. En (normalt självsvängande) halvbrygga driver en transformator, och utgången på trafon skickas till lampan. Utsänningen är ett tiotal kHz AC och är modulerad med likriktad sinus. Transformatorn har normalt ganska hög läckinduktans och ger serieresonans med DC-blockeringskondensatorerna i primären så utspänningen blir något åt ful sinus-hållet när utgången är belastad .

Det som ställer till problem med enkla dimmers och 50Hz-trafos är att deras triggning kan bli instabil om inte lasten är en resistans eller att de kanske redan från början slår till något olika för positiva och negativa halvperioder. Det behövs inte mycket likspänning för att transformatorn ska få problem.

"Elektroniska transformatorer" kanske måste användas med en sån där som dimmar på bakkanten av vågformen för att filterkondensatorerna på ingången (kanske någon µF) inte skall ställa till problem när triacen börjar leda. Det går väl att lösa iofs, men man måste väl ha kondensatorerna i åtanke när man designar sin dimmer.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Kimmen;
Den typen av trafo var det inte i det här fallet utan vanliga ringkärnor. Frågan är om det går att hitta någon praktiskt fungerande ritning att bygga nya styrningar efter till dessa ”vanliga” trafos eftersom original styrningarna (som inte överhettade transformatorerna) är bortkastade och tyvärr inte kan obduceras eller repareras!
Lasten på transformatorerna är likriktarbrygga (50A) och ett par stora elektrolyter (200V 6800uF).

:)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Aha.

Vad är det för styrning nu? Det första du bör se till är att inspänningen (och inte spänningen över triacen) används för att synka timern som ger fasvinkelstyrningen. Tändpulsen till triacen/tyristorerna får inte heller vara för kort pga. att det tar lite tid för strömmen att stiga över hållströmmen. En resistiv last parallellt med trafon skulle kunna lösa det om man inte vill pilla med den delen av kretsen. Något som man också måste ta hänsyn till i det här fallet är vad som händer när triacen slutar leda. En lämplig snubber krävs för att minska risken för att triacen ska återtända. Även där kan en resistiv last parallellt med trafon hjälpa.

Om du redan nu har nätspänningen som referens för triggningen så skulle du kunna prova med en lampa eller liknande parallellt med trafon. Det borde hjälpa både vid tändning och släckning. Går regleringen nära helt avstängd någon gång? Därikring kan det vara svårt att få till och då används vanligen två tyristorer i stället för triac så att man inte råkar ge 100% ut när man ville ha 5%...

Att köra fasvinkelstyrning för att reglera DC-utspänningen ur en sån där koppling kan ge mycket dålig effektfaktor om ingen glättningsinduktans finns, men överdimensionerar man transformatorn så funkar det. Men om det funkade med andra styrningar förut så är det väl inte därifrån problemet kommer.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Styrningen ”nu” är en epoxyklump där det sticker ut en skruvplint och en kylare that’s it. 250VAC 48-62Hz Coatmaster Tallahassee eller något liknande stod det på etiketten, har Googlat men inget napp.
Som det var tidigare (enl. uppgift) reglerades spänningen in till trafon från ca 40 V upp till 230 och aldrig ner till 0V. Det skulle räcka om den reglerade från ca 80V upp till 230V. Trafon ger ca 75V ut vid full nätspänning. Skit att de hade så jäkla brådis att kasta bort de gamla styrningarna (det skulle aldrig hända mig)! :D
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Vrider man på en pot för att skruva in spänningen eller är det någon sorts automatik som ska reglera transformatorn?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ja, en 250k pot tror jag att det var.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Kollade på en vridtransformator som ev. ersättare men den blir väldigt STOR och DYR tyvärr. :(
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Allt om Elektronik hade i slutet av 80talet ett nätagg som man styrde trafon för att hålla nere förlusterna över serieregulatorn.
Ett sådant har jag i min arbetsbänk sedan den tiden o den trafon har inte blivigt varm
Schema har jag nog om jag letar
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Låter kalasbra, vore mycket tacksam för ett sådant schema! :) :) :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Var det fasvinkelstyrning eller riktig spänningsreglering? Med fasvinkel styr man ju effekten och är rätt enkelt att göra ett schema så man kan styra stora induktica laser som en trafo men som sagt det är effekten man styr då. Har något svagt minne av något schema i AoE för styrning av trafos eller vad det var.
Skriv svar